جدیدترین اخبار
۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۴ اقتصادی کد خبر :63277

پیشرفت ۴۵ درصدی کریدور شماره یک

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه پیگیری ساخت کریدور شماره یک با سرعت بالایی در دستور کار قرار دارد، از پیشرفت ۴۵ درصدی این طرح مهم خبر داد.

محمدرضا کدخدا زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این خبر اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی کلانی که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داد، شاهراه‌های اصلی و محورهایی که به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور منتهی می‌شوند، به عنوان کریدورهای ده‌گانه‌ای تعریف شده‌اند که نخستین کریدور آنها به اتصال جزایر و بنادر نزدیک به خلیج فارس اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در چهارچوب کریدور شماره یک که طول آن ۱۶۴۶ کیلومتر است، بندر خرمشهر در طول یک نوار ساحلی که از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان عبور می‌کند، به بندر گواتر می‌رسد و در چهارچوب آن اصلی‌ترین راه‌های ساحلی ایران در خلیج فارس از طریق بزر گراه و محورهای اصلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این مسیر طولانی تاکنون تعیین تکلیف شده است، اظهار کرد: کار در بخش قابل توجهی از استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر به مراحل نهایی خود نزدیک شده و این کریدور در این چهارچوب پیشرفتی ۴۵ درصدی را به ثبت رسانده است. در سیستان و بلوچستان نیز کار در بسیاری از محورها به مرحله اجرا رسیده و بخش‌های اندک باقی مانده نیز حداکثر تا پایان سال تعیین تکلیف شده و به پیمانکاران واگذار می‌شود.

کدخدازاده درباره میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پروژه مهم نیز توضیح داد: طبق برآوردها برای تکمیل کامل این کریدور به حدودا ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز است. تاکنون از محل بودجه عمومی، اسناد خزانه، اعتبارات توسعه سواحل مکران و اعتبارات تعیین شده در جریان سفرهای مقام معظم رهبری در این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار وارد شده که امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در صورتی که منابع مالی مورد نیاز به این کریدور به موقع تزریق شود، ما امیدواریم حداکثر ظرف دو تا سه سال آینده کریدور شماره یک به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت در پاسخ به این سوال که میزان اهمیت کریدور شماره یک برای توسعه راه‌های ایران که چقدر تخمین زده می‌شود، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اقتصاد و صادرات و واردات کشور از طریق بنادر جنوبی ایران انجام می‌شود و از این رو بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ایران اعلام کرده‌اند که به این مناطق نظری مثبت دارند. زیربنای اصلی توسعه اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید راه‌های منطقه به حساب می‌آیند و از این رو با افتتاح کریدور شماره یک و توسعه راه‌های این منطقه می‌توان بسترهای اقتصادی قابل توجهی را فعال کرد.

کدخدازاده درباره احتمال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این پروژه نیز اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی با چند سرمایه‌گذار خارجی صورت گرفته که در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و نمی‌توان به طور دقیق درباره احتمال ورود آنها در کریدور شماره یک سخن گفت اما با توجه به اینکه در بودجه عمومی به این کریدور نظری مثبت وجود داشته، امیدواریم در ماه‌های آینده مشکلی برای تامین اعتبارات لازم وجود نداشته باشد.

وبگردی

روی خط خبر

  • دلیل ممنوعیت واردات تیلاپیا حمایت از تولید داخل اعلام شد
  • حذف کاغذ از فرایند مالیاتی
  • برنامه ترکیه برای کاهش وابستگی به واردات
  • فراخوان بانک مرکزی برای فروش ارز به صراف‎ها
  • تناقض میان وجود “پرستار بیکار” و “کمبود پرستار” برطرف شود
  • عرضه ۱۰۳ ایده نوآورانه به ایده بازار صنعت حمل‌و‌نقل
  • موافقت وزیر کشور با تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی
  • ادعــــــــــــای مسئـــولانه
  • اعتماد به نهادهای دولتی و غیر دولتی آمریکا به شدت کاهش یافته است
  • کارشناس سیاست هسته‌ای: اون از عاقبت صدام و قذافی می‌ترسد
  • پارلمان عراق برگزاری انتخابات در ۱۲ مه را تصویب کرد
  • برجام منجی مالی ایران در حادثه سانچی
  • آخرین وضعیت بیمه سانچی/ با خصوصی شدن بیمه‌ها فشار روی دولت کمتر می‌شود
  • جولان آبمیوه‌های عربی و قاچاق در بازار/ پای چه کسانی درمیان است؟
  • دلار نخرید؛ قیمت‌ها پایین می‌آید
  • تحلیل آخوندی از پشت پرده مؤسسات اعتباری غیرمجاز
  • کشف محموله بزرگ سلاح های آمریکایی در غوطه شرقی
  • مواضع ترامپ علیه ایران «هارت و پورت» است
  • حضور جنگنده رژیم صهیونیستی در آسمان یمن نشانه ضعف رهبران عرب است
  • ایران از اعزام بیمار به خارج از کشور برای درمان ناباروری بی‌نیاز است
  • ترک منطقه رزمایش توسط ۲ ناو ائتلاف پس از هشدار هواپیماهای ایرانی
  • جزئیات سود چندهزارمیلیاردی واردکنندگان خودرو
  • «آزمون وُسع و بررسی تراکنش‌های مالی»؛ شرط مجلس برای پرداخت یارانه
  • «یک اشتباه تاریخی برای برج آزادی»
  • انتقال توده گرد و غبار عراق به ایران
  • در بازار ارز چه خبر است؟
  • زلزله‌زدگان کرمانشاه مستعد بیماری سالک هستند
  • خانم ابتکار! نگذارید استعداد دختران تلف شود
  • پلاسکو، قربانی بازی نمایشی مسئولین دولتی پس از یک‌سال/ اعتراض اعضای شورای شهر تهران
  • پرداخت مستمری و یارانه نقدی معلولان در دو حساب جداگانه