نیویورک‌تایمز: سعودی‌ها می‌خواهند نظامیان آمریکایی را در نبرد با ایران به کشتن دهند

    کد خبر :611762

«بیل کریستول» از ستون‌نویس‌های معروف روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز چهارشنبه در یادداشتی با موضوع تنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران بعد از عملیات تلافی‌جویانه یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی، نوشته است که واشنگتن نباید با جنگ به نمایندگی از ریاض، خود را به مزدور سعودی‌ها تبدیل کند.

در ابتدای این یادداشت آمده است: «”رابرت گیتس” وزیر دفاع اسبق یک بار به طعنه گفته بود که عربستان سعودی می‌خواهد “با ایرانی‌ها بجنگد، تا آخرین قطره خون نظامیان آمریکایی“. این خطر وجود دارد که ما به سمت این کابوس بغلطیم.»

او با اشاره به اتهاماتی که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه ایران مطرح کرده و پاسخ تهران مبنی بر اینکه به هر تجاوز نظامی واکنشی قاطع نشان می‌دهد، نوشته است: «رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ با وضعیت بغرنجی روبروست.»

کریستول عدم پاسخ آمریکا به ایران را موجب تقویت تصویر یک واشنگتن ضعیف توصیف کرده و از سوی دیگر اقدام علیه ایران را آغازگر جنگی خوانده که می‌تواند تبعات سنگینی برای آمریکا داشته باشد. وی با اشاره به توصیه گروه‌های تندرو در آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران، نوشته است: «این، حتی از تصور ضعف آمریکا هم خطرناک‌تر است، چراکه می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود. ایران به نقاطی در عربستان سعودی، امارات عربی متحده یا بحرین حمله می‌کند و نیروهای آمریکایی در عراق یا افغانستان را هدف قرار می‌دهد.»

وی می‌افزاید: «یک جنگ تمام عیار با ایران، یک فاجعه خواهد بود. ایران جمعیتی دو برابر عراق دارد و حریفی به مراتب توانمندتر از آنچیزی است که عراق بود. بنابراین، ترامپ با یک معضله واقعی روبروست: عدم اقدام می‌تواند به عنوان ضعف تلقی شود و در سوی دیگر، حمله نظامی هم می‌تواند از کنترل خارج شده و ما را به یک فاجعه بکشاند. اما این معضله‌ای است که ترامپ به دست خود ایجاد کرده است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «ما در این افتضاح گیر افتاده‌ایم، چون ترامپ توافق هسته‌ای برجسته سال ۲۰۱۵ با ایران را ترک کرد. جنگ‌طلب‌ها استدلال می‌کردند که ما می‌توانیم به ایران فشار حداکثری تحمیل کنیم و این کشور را متجمل چنان دردی کنیم که به زانو دربیاید. اما آن‌ها این را در نظر نگرفته بودند که ایران هم می‌تواند فشار را بر ما تشدید کند. ایراد جنگ‌طلب‌ها همین است. آن‌ها صفحه شطرنج را می‌چینند و پیروزمندانه طرحی برای کیش و مات طرف مقابل ارائه می‌کنند، بی‌آنکه این درس ابتدایی “سون تزو” یا “کلازویتز” [دو استراتژیست نظامی معروف در تاریخ] را به یاد داشته باشند که طرف مقابل هم حرکت می‌کند.»

کریستول با بیان اینکه در غیاب برجام «تمام گزینه‌ها بد است»، نوشته است که باید راهی برای بازگشت آبرومندانه آمریکا به توافق هسته‌ای یافت، به نحوی که دو طرف بتوانند خود را پیروز مناقشه توصیف کنند.

وی بار دیگر خطر کشیده شدن آمریکا به جنگ را یادآور شده و نوشته است: «ما نباید سگ نگهبان یا سگ دست‌آموز عربستان سعودی باشیم. بله، ایران تهدیدی برای امنیت بین‌الملل است، اما عربستان سعودی هم هست. این عربستان سعودی بود که نخست‌وزیر لبنان را ربود، به اختلاف با قطر دامن زد و بدترین بحران انسانی جهان را در یمن ایجاد کرد.»

کریستول می‌افزاید: «حمله به تأسیسات نفتی تخطی از هنجارهای بین‌المللی است، همین‌طور به قتل رساندن تکه تکه کردن ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست که مقیم ایالات متحده بود. عربستان سعودی جرأت می‌کند و بازرسی بین‌المللی درباره حمله به تأسیسات نفتی‌اش را خواستار می‌شود، اما همزمان از بازرسی بین‌المللی درباره قتل “جمال خاشقچی” دوست من، جلوگیری می‌کند.»

او با بیان اینکه اگر عربستان به دنبال جنگ با ایران است، خود باید این کار را انجام دهد، نوشته است: «این جنگ ما نیست و نباید قتلگاه ما باشد.»

کریستول در پایان ایران و عربستان سعودی را عامل بی‌ثباتی در منطقه خوانده و نوشته است: «وظیفه ما باید این باشد که با کشورهای اروپایی برای خروج از این افتضاح همکاری کنیم و راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران بیابیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید