پتروشیمی‌ها خالص فروشی نمی‌کنند

    کد خبر :60999

 

پتروشیمی غدیر امروز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد از ۸ شهریور محصول پی وی سی اس ۶۵ را در بسته بندی جامبوبگ عرضه نمی کند.

به گزارش  بازتاب به نقل از پترون، کاوه خداپرست مدیرعامل وین‌تک با طرح این پرسش که در این ممکلت مگر برای صنایع پایین دستی پتروشیمی ارزشی قائل هستند؟، افزود:پتروشیمی ها همواره تمایل به صادرات دارند و اگر شورای رقابت بر عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نظارت نکند، اکثر پتروشیمی ها بخصوص پتروشیمی‌های شبه خصوصی تمایل به عرضه کالا به بازار داخل را نخواهند داشت..هفته گذشته از واحد بازرگانی شرکت به من زنگ زدند و گفتند پتروشیمی غدیر می‌خواهد از شهریور پی وی سی را به شکل جامبوبگ بفروشد، من هم گفتم مگر چاره دیگری داریم؟واحدهای گروه صنعتی وین‌تک در ترکیه و روسیه با ال سی یک ساله از مجتمع‌های پتروشیمی مواد اولیه دریافت می‌کنند و خودشان محصولاتشان را اعتباری و ۶ ماهه میفروشند اما در ایران به ما نقدی می‌فروشند و حتی با هزار التماس و خواهش بعد از ۱۵ روز بار خریداری شده را ارسال می‌کنند.

این تولید کننده درب و پنجره پی وی سی خاطر نشان کرد:سیستم میکسینگ یا دریافت مواد اولیه کارخانجات بزرگی که طبق اصول و استانداردهای اروپایی ساخته شده، براساس جامبوبگ یا کیسه‌های ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرمی طراحی شده است. اگر مواد اولیه با پالت خریداری شود، هم انرژی و زمان بیشتری از پرسنل مصرف می‌شود و هم اتلاف مواد اولیه افزایش می‌یابد.

خداپرست تاکید کرد:پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری، برای جلوگیری از خام فروشی و ساخت محصولات با ارزش افزوده بالاتر، بایستی صنایع پایین دستی پتروشیمی در مقیاس بزرگتری ساخته شود تا با تولید انبوه قیمت تمام شده کالاها کاهش یابد و محصولات ایرانی بتوانند در بازارهای جهانی با کالاهای مشابه رقابت کنند. پس اگر میخواهیم در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفته داشته باشیم باید به سمت دایرکردن کارخانجات با تکنولوژی تولید انبوه حرکت کنیم.

وی در ادامه یادآورد شد:خرید مواد اولیه به شکل پالت برای تولید کارخانجات بزرگ به صرفه نیست زیرا هزینه تمام شده کالا را بالاتر می‌برد.پالت برای کارگاه‌های کوچیک مناسب است. به طور مثال پتروشیمی بندرامام محصول پی وی سی خود را به شکل پالت می فروشد چرا که واحدهای کوچک تولید لوله پولیکا که دو یا سه اکسترودر در کارگاه خود نصب کرده اند مشتری آن هستند. این واحدها سیستم میکسینگ دستی دارند و حتی رنگ پی وی سی برایشان اهمیتی ندارد و فقط نرمی پی وی سی برای آنها مهم است.

مدیرعامل وین‌تک افزود:اما کارخانجات بزرگی مثل وین تک که سالیانه ۱۰ الی ۱۵ هزار تن پی وی سی رو خریداری می‌کنند قطعا سیستم پالت برای آنها به صرفه و اقتصادی نیست و ضربه بزرگی به صنایع پایین دستی پتروشیمی وارد می‌کند.

خداپرست با انتقاد از عدم خالص فروشی مجتمع‌های پتروشیمی، تصریح کرد:براساس استانداردهای دنیا هزینه بسته بندی بر عهده فروشنده است یعنی اگر شما از پت کیم ترکیه یا سابیک عربستان محصول پتروشیمی خریداری کنید، پی وی سی را به صورت خالص و بدون احتساب وزن کیسه جامبوبگ به شما می فروشند؛ به عبارت دیگر شما از یک کیسه جامبوبگ دقیقا ۷۰۰ کیلوگرم ماده پتروشیمی خارج می‌کنید اما در ایران وزن کیسه را که حدود ۸ کیلوگرم است به قیمت پی وی سی به مشتری می فروشند!. نکته جالب توجه این است که بسته بندی به شکل پالت حتی به خود پتروشیمی‌ها هزینه بیشتری تحمیل می‌کند چرا که باید زمان بیشتری برای بسته بندی در کیسه‌های ۵۰ کیلویی صرف کنند.

وی با اشاره به اینکه با مشکلات بسیار زیادی برای صادرات محصولاتشان مواجه هستند، افزود:تا کی به خریداران خارجی در عراق و قزاقستان بگوییم پول را بزن به فلان صرافی؟شما اگر بخواهید به کشورهای حاشیه خزر صادرات بکنید باید مدت‌ها صبر کنید تا محموله بارگیری و صادر شود. با همه این تفاسیر مشتری می‌گوید درست است که شما از ترکیه نزدیک‌تر هستید اما این بی‌برنامگی در تحویل کالا و انتقال ارز صرفه اقتصادی برای ما ندارد.

پتروشیمی غدیر امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد از ۸ شهریور محصول پی وی سی اس ۶۵ را در بسته بندی جامبوبگ عرضه نمی‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید