دوربین‌گذاری در زیستگاه‌های حیات وحش محدودیت ندارد

    کد خبر :608845

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه همه انجمن‌ها، دانشجویان و گردشگران برای ورود به مناطق تحت مدیریت محیط زیست باید مجوز بگیرند، گفت: سال قبل پروتکلی برای ورود افراد و دوربین‌گذاری در زیستگاه‌های حیات وحش تهیه شده است که بر اساس آن اطلاعات محققان و نقاط دوربین‌گذاری ثبت می‌شود.

اخیرا مرتضی اسلامی – عضو انجمن یوز ایرانی – با تأکید بر اینکه آمار دقیقی از جمعیت یوزپلنگ‌های موجود در کشور نداریم، گفته بود که از دو سال پیش تاکنون به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها، امکان دوربین‌گذاری و پایش جمعیت یوز در زیستگاه‌های این گونه وجود ندارد. این درحالیست که شهاب الدین منتظمی – مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست – به ایسنا می‌گوید که محدودیت خاصی برای دوربین‌گذاری در زیستگاه‌های یوز یا سایر گونه‌های حیات وحش وجود ندارد و از سال‌های دور تاکنون هم روال بر این بوده که همه انجمن‌ها، محققان، دانشجویان و گردشگران برای ورود به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و هر نوع مطالعه، نمونه‌برداری، پایش و تحقیق مجوز بگیرند.

وی با اشاره به اینکه پروتکلی در سال ۱۳۹۷ تدوین شده است که بر اساس آن ورود به زیستگاه‌ها به اخذ مجوز و هماهنگی با اداره کل محیط زیست استان نیاز دارد،اظهارمی‌کند: در دو سال گذشته محدودیتی در دوربین‌گذاری در زیستگاه‌ها وجود نداشته و تنها دقت‌ها و نظارت‌ها بیشتر شده است چون باید اهداف دوربین‌گذاری باید برای سازمان محیط زیست مشخص و محرز شود، ضمن اینکه سازمان محیط زیست باید از اطلاعات تولید شده در زیستگاه‌های خود حفظ و حراست کند. برای این موارد ضوابطی داشتیم اما سال قبل پروتکل مستقلی هم در این باره نوشته شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این نکته که بر اساس پروتکل تهیه شده در معاونت طبیعی حتما باید محل‌های دوربین‌گذاری برای پایش و سنجش مشخص شود،می‌گوبد: ضروری است که تاریخ و ساعت دقیق دوربین‌گذاری‌ها صورت‌جلسه شود. با استفاده از این روش از پراکنده‌کاری و استخراج اطلاعات غلط جلوگیری می‌شود.

منتظمی با تأکید بر اینکه انجمن‌های محیط زیستی مشکل و محدودیتی در دوربین‌گذاری در زیستگاه‌ها به منظور پایش و مطالعه ندارند،اظهارمی‌کند: معمولا انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در پایش‌ها حضور دارند و به مأموران محیط زیست کمک می‌کنند اما ورود به مناطق محیط زیست باید با مجوز سازمان حفاطت محیط زیست و هماهنگی اداره کل محیط زیست استان‌ها باشد بنابراین هر فرد یا انجمنی نمی‌تواند نسبت به دوربین‌گذاری اقدام کند.

به گزارش ایسنا،وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای ورود به زیستگاه‌ها انجمن‌های محیط زیست باید از نهادهای امنیتی هم مجوز جداگانه‌ای بگیرند؟می‌گوید: خیر نیازی نیست. چون کلیه هماهنگی با نهادهای امنیتی برای ورود به زیستگاه‌ها توسط ادارات کل محیط زیست استان‌ها انجام می‌شود و در نتیجه مشخص است که چه فردی از چه گروهی وارد منطقه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید