حوادث ترافیکی؛ از جمله اصلی‌ترین معضلات جامعه امروز ایران

    کد خبر :596131

بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی جامعه ایمن با محوریت «ایمنی ترافیک و برنامه دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها» که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است، در تبریز آغاز به کار کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در آیین آغاز به کار این کنگره از حضور متخصصان ۲۰ کشور جهان در حوزه جامعه ایمن در این کنفرانس خبر داد و گفت: کنفرانس بین المللی جامعه ایمن به عنوان یکی از معتبرترین کنفرانس‌های بین‌المللی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در هدف‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های آینده داشته باشد.

محمد حسین صومی از حوادث ترافیکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین معضلات جامعه امروز ایران نامبرد و گفت: پرداختن به موضوع حوادث ترافیکی در شهر تبریز اولویتی بوده که همه مدیران به آن واقف هستند.

وی با اشاره به نیاز سنجی‌های علمی انجام گرفته در سطح کشور و تقسیم کار بخشی در این راستا افزود: با توجه به نیاز سنجی که در سطح کشور انجام شد حدود ۵۰ ماموریت برای مناطق مختلف تقسیم شده و مسئولیت مسائل مرتبط به ترافیک بر عهده منطقه ما قرار گرفته است و در این خصوص تلاش خواهیم کرد تا با نگاه علمی و تخصصی در جهت رفع مشکلات مربوط به ترافیک قدم برداریم.

وی با اشاره به افتتاح نخستین کهورت سلامت و ایمنی ترافیک کشور در تبریز، خاطرنشان کرد: با افتتاح این طرح تلاش خواهیم کرد تا با بهره‌گیری از توان متخصصان مربوطه طرحی نو در اندازیم و نتایج ملموسی را در آینده نزدیک در خصوص این اقدامات شاهد باشیم.

گفتنی است؛ این کنفرانس با سابقه برگزاری بیش از ۴۰ سال در کشورهای مختلف دنیا، به عنوان معتبرترین کنفرانس علمی در این حوزه مطرح است.

همچنین نهان تران – مسوول پیشگیری از سوانح سازمان بهداشت جهانی در آیین آغاز به‌کار بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی جامعه ایمن، جوانان را قربانیان اصلی سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: رتبه اول مرگ و میر در سوانح را کودکان و جوانان ۵ تا ۲۵ سال به خود اختصاص داده‌اند.

وی از حوادث ترافیکی به عنوان هشتمین عامل مرگ و میر در دنیا نامبرد و افزود: با توجه به حجم بالای مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ هدف گذاری ما تمرکز بر توجه سیاسی و حمایت جامعه بین المللی بود، اما هنوز نتوانسته ایم به این هدف دست یابیم. سوال اصلی این است که چرا علی‌رغم این سطح از سرمایه گذاری ما نتوانستیم به کاهش قابل توجه برسیم.

وی با اشاره به تجربه‌های موفق کشورهای سوییس و هلند در کاهش سوانح ترافیکی گفت: در این کنفرانس تلاش می کنیم تا راهکارهای موفق دنیا را بررسی کنیم.

مسئول پیشگیری از سوانح سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر ضرورت تغییر رفتارها در کنار توجه به راهکارها گفت: بدون شک تنها با تمرکز بر راهکارها نخواهیم توانست به نتیجه مطلوب دست یابیم؛ بلکه باید تغییر رفتار را به عنوان یک فرایند پیگیر باشیم.

تران با انتقاد از نگاه به ایمنی به عنوان یک مداخله، افزود: ما ایمنی را به عنوان یک مداخله در نظر گرفتیم؛ در حالی‌که سوانح ترافیکی بیشتر از بیمارهای واگیرداری همچون ایدز جان افراد را می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال حذف سرعت و یا جاده‌ها نیستیم، بلکه ما باید ایمنی را به عنوان یک ارزش در جوامع نهادینه سازیم که متاسفانه نتوانسته‌ایم به این مهم دست یابیم.

به گزارش ایسنا، سردار سیدتیمور حسینی – فرمانده پلیس راه کشور نیز در این برنامه، نرخ تلفات ناشی از تصادفات در ایران را کمتر از میانگین جهانی عنوان کرد و گفت: نرخ تلفات ناشی از تصادفات بر اساس هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در دنیا، ۶.۴ دهم درصد است که این نرخ در ایران ۵.۲ دهم درصد بوده و وضعیت ما از برخی از کشورها بهتر است.

وی اظهار کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه کشورهای زورگو در طول سال‌های متمادی علیه کشور ما، نرخ استفاده از امکانات عمومی در کشور ما بالا است.

به گزارش ایسنا، حسینی با اشاره به برنامه‌های ویژه آموزشی این مجموعه گفت: در بعد آموزش و رفتار، اقدامات زیادی انجام گرفته است و همه مسئولان به جد دغدغه کاهش تصادفات را دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید