جدیدترین اخبار
۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۴ فرهنگی و هنری کد خبر :559

تاسف برای اجرای برخی نمایش‌های تکراری

کارگردان نمایش «ناسور» با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره تئاتر آیینی سنتی امسال پررونق برگزار شود، گفت: جای تاسف است که در این دوره به جای متون ایرانی تازه، باید بیشتر شاهد نمایش‌هایی که قبلا هم اجرا شده‌اند، باشیم.

افسانه زمانی که دو سال قبل با نمایش «ناسور» در دوره هفدهم جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور داشت، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی  شرکت‌ نکردن خود در دوره جدید این جشنواره بیان کرد: قصد داشتم روی موضوعی کار و نمایشی را برای اجرا آماده کنم، اما از آنجا که زمان کافی در اختیارم نبود و کارم به نتیجه نمی‌رسید منصرف شدم.

او اضافه کرد:‌ البته یک نکته مهم هم این است که به نظرم جشنواره‌های ما دیگر آن جذابیت سابق را برای افرادی که حرفه‌ای کار می‌کنند ندارند. یک زمانی بود که جشنواره‌های تئاتر، محلی برای تولید آثار تازه بودند و فرصت در اختیار گروه‌ها بود تا پس از آن به اجرای عمومی هم بیندیشند اما الان عملا چنین چیزی به ویژه در جشنواره‌ای مثل آیینی و سنتی وجود ندارد.

کارگردان نمایش «مَلی» با اشاره به جشنواره تئاتر فجر که سیستم تولید از آن حذف شده است، گفت: در جشنواره تئاتر عروسکی و نیز آیینی و سنتی گروه‌های تئاتری ‌زحمت زیادی می‌کشند و نمایشی را تولید می‌کنند اما امیدی برای به اجرای عمومی رساندن آن‌ها نیست به طوری‌که الان کارهایی از دوره‌های قبلی جشنواره باقی مانده که به اجرای عمومی نرسیده‌اند و این جوابگوی زحمت یک گروه نیست.

زمانی یادآور شد: سال گذشته برای اجرای نمایش «ناسور» با مشکل زیادی روبه‌رو بودم چون وقتی بخواهیم کار خوبی اجرا کنیم باید هزینه‌های زیادی بپردازیم و من برای اینکه بتوانم گروهم را برای اجرای عمومی و نیز جشنواره تئاتر فجر نگه دارم، هزینه‌های روحی زیادی را متحمل شدم.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: این روزها روال کار به صورتی شده  که ابتدا گروها با سالن‌ها به توافق می‌رسند و بعد از مدتی تمرین، متن را برای اجرا آماده می‌کنند،  به همین ترتیب دیگر خیلی هم  پیگیر اجرای جشنواره‌ای و حضور در آن‌ها نیستند.

زمانی  در پاسخ به این که آیا رقابتی نبودن جشنواره‌ای مثل آیینی و سنتی در عدم تمایل گروه‌های حرفه‌ای به شرکت، تاثیر گذار بوده است؟ اظهار کرد: این مسئله هم عامل مهمی است هر چند خودم با جشنواره‌های غیر رقابتی بیشتر موافقم، چون در رقابت‌ها داوری سلیقه‌ای پیش می‌آید به همین دلیل اگر اصلا رقابت نباشد بهتر است. وقتی یک داور وارد قضاوت آثار یک رویداد می‌شود باید بتواند فارغ از دیدگاه‌های شخصی خود رأی بدهد و در چنین موقعیتی اصلا سلیقه معنا ندارد، در واقع یک داور در چارچوب کاری که انجام شده باید نظر بدهد نه بر اساس سلیقه خود.

 وی ادامه داد: این سلیقه‌ای عمل کردن در هر دوره ازجشنواره‌های سال‌های اخیر یک معضل بوده و باعث شده حضور در جشنواره‌های دیگر امتیاز محسوب نشود، به همین دلیل غیررقابتی شدن جشنواره‌ها باعث می‌شود که یک گروه با فر اغ بال کار کند، هرچند اجرای عمومی همچنان یک معضل باقی می‌ماند، چون وقتی یک نمایش را برای جشنواره آماده می‌کنیم باید نگران این هم باشیم که چطور بازیگر را حفظ کنیم یا دکورها را کجا نگه‌ داریم.

 او با اشاره به این که جشنواره تئاتر آیینی و سنتی با توجه به تخصصی بودن مورد علاقه‌اش است، گفت: تمام نکاتی که به آن اشاره شد، باعث می‌شود گروه‌های حرفه‌ای کمتر تمایل به حضور در جشنواره‌های تئاتری از جمله آیینی و سنتی داشته باشند البته این مسئله کمی به سیاست‌های جشنواره هم برمی‌گردد که چطور افراد حرفه‌ای را جذب کند اما امیدوارم جشنواره امسال رونق کافی را داشته باشد.

افسانه زمانی همچنین درباره اینکه به‌نظر می‌رسد با توجه به نبود افراد اسم و رسم‌دار، هجدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی بی‌سروصدا و کم هیجان باشد، بیان کرد: به هر حال طبق فهرست منتشر شده از آثاری که بازبینی خواهند شد، جوان‌هایی در این دوره از جشنواره ‌هستند که می‌توانند اثار خوبی را به نمایش بگذارند، اما یک نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که در میان ۴۱ اثر انتخاب شده متن‌هایی به چشم می‌خورند که پیش از این به اجرا درآمده‌اند، در واقع تعداد متون تازه خیلی کم هستند و این می‌تواند جای تاسف داشته باشد که متن‌هایی که قبلا کار شده دوباره به اجرا درمی‌آیند.

وی در پایان با اشاره به اینکه پیش از سال نو نام حدود ۵۲ متن اعلام شد که یا قبلا اجرا شده بودند یا متن برتر بوده و چاپ شده بودند و به این ترتیب اصلا مرحله اول بررسی یعنی خوانش متن را پشت سرنگذاشتند، خاطرنشان کرد: شرایط فعلی راه را برای تولید متن‌های تازه می‌بندد و به همین دلیل به نظرم این اتفاق در جشنواره آیینی و سنتی خوشایند نیست، چون حیف است که در یک جشنواره تخصصی آثاری را که قبلا اجرا  شده و دیده‌ایم دوباره تماشا کنیم؛ آثاری که چه بسا کیفیت آن‌ها پایین‌تر هم باشد.

وبگردی

روی خط خبر

  • سفر بارزانی به تهران؛ بیم و امید کردها
  • روایت زیباکلام از بازی خطرناک علیه روحانی
  • اروپا چگونه برجام را حفظ می‌کند؟
  • ناجا از شهرداری تهران شکایت کرد: قرارداد میلیاردی با شهرداری سابق در زمان انتخابات غیرواقعی است
  • عماد افروغ: زنگ خطر جابجایی خادم و مخدوم در ایران به صدا در آمده!/ اعتماد میان قدرت سیاسی و مدنی، ضامن سلامت سیاسی کشور است
  • عراقچی: ایده برخی از اروپایی‌ها دادن امتیاز غیربرجامی به ترامپ برای نگه داشتن او در برجام است
  • ردیف بودجه موسسه آیت‌الله مصباح حذف نشده / ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه نهادهای فرهنگی حذف شد که امیدوارم در صحن علنی بازگردد
  • کنسرت گروه محبوب “ماکان بند” در محلی متفاوت
  • چرا عربستان، ترکیه را خطرناکتر از ایران می‌داند؟
  • شلیک موشک بالستیک انصارالله به پادگان وابسته به مزدوران هادی در تعز
  • آقای بازیگر از فصل ۴ “شهرزاد” گفت
  • برنامه ریزی جدی برای نابرابری‌ها در روستاها و شهرهای کوچک
  • تیلاپیا مضر نیست/ به خاطر قزل‌آلا ممنوع کردیم
  • اجازه نمی‌دهیم برخی جریان‌ها هزینه آشوب را کم کنند
  • رئیس جمهور به چالش «رشیدپور» جواب می‌دهد؟
  • علی مطهری: انتشار فیلمی از جلسه خبرگان رهبری مسئله مهمی نبود/ اینکه مردم از مباحثات مجلس خبرگان آگاه شوند امر مثبتی است
  • رمزگشایی از شرط و شروط ترامپ برای «برنامه موشکی ایران» /کارشناس مسائل نظامی: موشک های ایران دفاعی است نه تهاجمی
  • هر ایرانی باید تنها یک دفترچه بیمه داشته باشد
  • وقتی مادری ار روی فقر مجبور می شود فرزند خود را به دیگری واگذار کند!
  • خداحافظی «لیسانسه‌ها» از تلویزیون
  • تأکید معاون شهردار تهران بر توسعه دوچرخه سواری در پایتخت
  • توضیحات پلیس درباره خبر آتش سوزی در شهرداری
  • ۱۵ سال طراحی نیسان در اروپا
  • کارمندان و کارگران کمپانی مرسدس بنز در سال۱۸۹۷
  • همان «پنج نفری» که توانایی بر هم زدن بازار ارز را دارند، رئیس بانک مرکزی کنید!
  • صادرات زعفران ۳۳ درصد بیشتر شد
  • دلیل ممنوعیت واردات تیلاپیا حمایت از تولید داخل اعلام شد
  • حذف کاغذ از فرایند مالیاتی
  • واکنش ایران به ادعاهای عادل الجبیر
  • برنامه ترکیه برای کاهش وابستگی به واردات