ادامه اکتشاف گاز در شمال شرق

    کد خبر :55014

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق گفت: گاز مخزن مزدوران که گازی پرفشار است با ۳.۵ درصد گاز سولفوره و ۶.۵ درصد گاز کربنیک، این مخزن را به یکی از نادرترین مخازن گازی جهان تبدیل کرده است.

به گزارش  تسنیم، «محمد مام‎بیگی» مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منطقه عملیاتی خانگیران تنها منطقه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق است و در این منطقه دو میدان گازی خانگیران و گنبدلی در مدار بهره برداری قرار دارد.

وی افزود: در این دو میدان 63 چاه به همراه 5 مجموعه جمع آوری گاز، 500 کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز و 300 کیلومتر خطوط انتقال برق داریم.

مام بیگی با بیان اینکه ” گاز 6 استان کشور از این منطقه عملیاتی تأمین می شود”، گفت: گاز مورد نیاز استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از استان سمنان از تولیدات منطقه عملیاتی خانگیران تأمین می شود که روزانه در حدود 43 تا 48 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری ارسال می شود.

وی ادامه داد: در سال 95 حدود 6 درصد از نیازهای گازی کشور از طریق دو میدان گازی خانگیران و گنبدلی تأمین شده و در مجموع 2.8 درصد از کل ذخایر گازی ایران در این دو میدان است.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق با بیان اینکه “خبرهای خوشی از میدان‎های توس و کشف‎رود در راه است”، گفت: فرایند توسعه میدان توس ظرف یک سال آینده آغاز می‎شود.

وی افزود: پس از نتایج موفق حاصل از حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در این میدان، مطالعه توس در دستور کار قرار گرفت و برآوردهای اولیه حاکی از این است که در صورت توسعه این میدان، برداشت روزانه سه تا پنج میلیون متر مکعب گاز امکان‎پذیر می‎شود و این میزان تولید می‎تواند جایگزین خوبی برای کاهش تولید مخزن مزدوران طی سال‎های آینده باشد.

مام‎بیگی از انجام مطالعات آستان قدس بر روی میدان توس خبر داد و گفت: این مطالعات انجام شده و نتایج آن به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ارائه شده است.

وی افزود: همچنین از سال گذشته، دکل مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در میدان کشف رود مستقر شده و امیدواریم طی ماه‎های آینده، خبرهای خوشی از این میدان بشنویم و شاهد تداوم تامین پایدار گاز شمال شرق کشور با تکیه بر ظرفیت‎های موجود باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در خصوص وضعیت مخزن گازی شوریجه B تصریح کرد: این مخزن که دارای گاز شیرین است، در سال 1347 کشف شده و بهره برداری از آن از سال 1353 آغاز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از هفت چاه این مخزن حدوداً روزانه تا 1.6 میلیون مترمکعب گاز تولید شده و پس از تفکیک میعانات گازی در تفکیک گرهای سرچاهی، به واحدهای نمک زدایی ارسال می شود.

مام بیگی با بیان اینکه “حدود 94 درصد ذخایر قابل استحصال مخزن شوریجه D تا سال 93 برداشت شده است”، گفت: از همین سال مقرر شد مخزن شوریجه D به عنوان مخزنی راهبردی برای ذخیره‎سازی گاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: سال گذشته در مجموع 1.4 میلیارد متر مکعب گاز به این مخزن تزریق شد که اثر مثبت آن در زمستان و همزمان با قطع صادرات گاز ترکمنستان به کشورمان مشهود بود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق میزان تزریق کنونی گاز به این مخزن را روزانه 9 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: اگر بتوان در هشت ماه نخست سال، روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه D تزریق کنیم، امکان برداشت گاز تا 20 میلیون متر مکعب در روز در چهار ماه پایانی سال فراهم می‎شود و تحقق این هدفگذاری می‎تواند در تامین پایدار گاز شمال شرق کشور موثر باشد.

مام بیگی از مخزن مزدوران به عنوان اصلی ترین مخزن گازی در مدار بهره برداری شرق کشور نام برد و گفت: منطقه خانگیران مشتمل بر سه مخزن مجزای مزدوران، شوریجه B و شوریجه D است که در این بین، گاز ترش تولیدی در مخزن مزدوران، پشتوانه اصلی تولید و تامین گاز مصرفی در شمال شرق کشور است.

وی افزود: گاز مخزن مزدوران که گازی پرفشار است با 3.5 درصد گاز سولفوره و 6.5 درصد گاز کربنیک، این مخزن را به یکی از نادرترین مخازن گازی جهان تبدیدل کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مواجه نشدن با آسیب یا تلفات انسانی در این مخزن طی بیش از 30 سال که از بهره‎برداری آن می‎گذرد، نتیجه رعایت دقیق اصول ایمنی بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق از میدان گنبدلی به عنوان تنها میدان مشترک در مدار بهره برداری شمال شرق کشور نام برد و گفت: این میدان بخشی از یک میدان بزرگ است که در خاک ترکمنستان با نام میدان گازی دولت آباد شناخته می شود اما از نظر وسعت، یک هفتادم آن در ایران است.

وی افزود: در حالت معمول انتظار بود تولید گاز در این میدان حدود 6 سال پیش متوقف شود چرا که بیشتر گاز قابل استحصال آن با فشار موجود مخزن برداشت شده، اما با تلاش متخصصان شرکت و تعامل خوب و همراهی متخصصان پالایشگاه گاز شهید هاشمی‎نژاد، روند تولید در این میدان ادامه دارد و در حال حاضر روزانه 700 هزار مترمکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می شود.

مام‎بیگی با بیان اینکه “متوسط ضریب بازیافت گاز در مخازن تحت نظارت نفت و گاز شرق حدود 75 تا 80 درصد است، اظهار داشت: از مجموع حدود 640 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز قابل استحصال منطقه عملیاتی خانگیران، تاکنون 347 میلیارد متر مکعب گاز برداشت شده و حدود 300 میلیارد مترمکعب گاز قابل برداشت در این منطقه عملیاتی با توجه به ذخایر کشف شده وجود دارد که ممکن است با کشف ذخایر جدید، این میزان در طی سالهای آتی افزایش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید