وجود شهروند مسئول در جامعه از بروز درگیری‌های جلوگیری می‌کند

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۱۶
    کد خبر :532562
رفتارهای پرخاشگرانه

اکثر قتل‌های خانوادگی ناشی از اختلافات حل نشده‌ای است که سال‌ها به طول انجامیده است. در حالی که به سادگی با شناسایی این خانواده‌ها می‌توان از تعمیق اختلافات میان اعضای خانواده جلوگیری نمود.

سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در یادداشتی نوشت: «در گذشته‌های نه چندان دور هر گاه در گوشه‌ای از شهر فریاد فحش و ناسزا به نشانه بروز درگیری و نزاع میان دو یا چند نفر به هوا بر می خاست طولی نمی‌کشید که با مداخله رهگذران و افرادی که شاهد زد و خورد بین آنها بودند دو طرف وادار به فروخوردن خشم و پایان دادن به رفتارهای پرخاشگرانه خود می‌شدند و در نهایت با پیچیدن صدای صلوات فضای متشنج ایجاد شده جای خود را به آشتی و رفع کدورت می‌داد. تصویری که این روزها کمتر شاهد آن هستیم و مدتهاست جای خود را به حضور بی تفاوت رهگذران در برابر سرنوشت همشهریان خود داده است و واکنش افراد به مشاهده چنین صحنه‌هایی تنها در تصویربرداری از صحنه‌های ناراحت کننده ضرب و شتم افراد به منظور نشر در فضای مجازی خلاصه شده است.

شاید بسیاری از افراد مداخله در چنین شرایطی را وظیفه پلیس می‌دانند که بی شک در فضای کنونی جامعه و پررنگ شدن نقش اقدامات قانونی در برخورد با حوادث اجتماعی نیز چنین می‌باشد اما در کنار نقش پلیس به عنوان مجری قانون حضور مسئولانه شهروندان در هنگام مشاهده اشکال مختلف وقوع و بروز جرم و جنایت می‌تواند به میزان قابل توجهی از وقوع یا تکرار آنها بکاهد. وقایع تلخی چون قتل‌های خانوادگی، قتل‌های ناشی از نزاع و درگیری‌های خیابانی، موارد دلخراش

کودک آزاری‌های منجر به فوت قربانی از جمله مواردی هستند که در صورت حساسیت و هوشیاری شهروندان به راحتی قابل پیشگیری یا پیگیری به موقع می‌باشند. مشارکتی اثربخش که به ساده‌ترین شکل می‌تواند در یک تماس تلفنی به موقع با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ صورت پذیرد.

اکثر قتل‌های خانوادگی ناشی از اختلافات حل نشده‌ای است که سال‌ها به طول انجامیده است. در حالی که به سادگی با شناسایی این خانواده‌ها توسط همسایگان و افراد معتمد محل و به طرق ریش سفیدانه می‌توان از تعمیق اختلافات میان اعضای خانواده جلوگیری نموده یا این افراد را با مراکز مشاوره‌ای که در سطح شهر به ارائه خدمات مشاوره به شهروندان می‌پردازند آشنا نمود. از جمله این مراکز، می‌توان از مراکز مشاوره آرامش نام برد که زیر نظر نیروی انتظامی به صورت رایگان به ارائه خدمات تخصصی روانشناختی به شهروندان می‌پردازند.

به گزارش مهر، علاوه بر قتل‌های خانوادگی پدیده شوم دیگری که در سال‌های اخیر به اشکال مختلف شاهد آن بودیم کودک آزاری است که در صورت بروز به شکل کودک آزاری جنسی به اداره شانزدهم این پلیس ارجاع و اگر متأسفانه به فوت قربانی منجر گردد در اداره دهم این پلیس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در صورتی که شهروندان ما نسبت به اتفاقاتی که در همسایگی یا در مناسبات خانوادگی و فامیلی آنان می‌افتد بی تفاوت نباشند می‌توانند با مشاهده موارد کودک آزاری پیش از آنکه جنایت هولناکی پای کارآگاهان پلیس آگاهی را به ماجرا باز کند با شماره تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس گرفته و متولیان این امر را در جریان موارد کودک آزاری، همسر آزاری و حتی سالمند آزاری قرار دهند و با مداخله انسان دوستانه خود از وقوع جنایت علیه کودکان و زنان و سالمندان در جامعه جلوگیری به عمل آورند. همچنین در صورت مشاهده افراد کارتن خواب، معتادین متجاهر و همچنین افراد کم توان ذهنی و یا بیماران روانی رها شده در جامعه با شماره گیری تلفن ۱۳۷ خدمات اجتماعی شهرداری، متولیان خدمات اجتماعی را در جمع آوری و سامان دهی آنان یاری دهند. اقدامی که در نهایت نفع و سودمندی آن متوجه خود فرد و اطرافیانش شده و از بروز سرقت‌های خرد در آن منطقه، مشاهده صحنه‌های ناراحت کننده مصرف و توزیع مواد مخدر و همچنین سو استفاده از افراد کم توان ذهنی»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید