ونزوئلا تحریم‌های ایالات متحده را به وسیله فروش نفت از طریق روسیه دور می‌زند

    کد خبر :523070
ونزوئلا

نیکولاس مادورو ریاست جمهوری ونزوئلا در حال تأمین پول و گردش مالی از طریق فروش نفت خام به وسیله شرکت نفتی دولتی روسیه «Rosneft» بوده و بدین ترتیب قصد دارد تا از تحریم های ایالات متحده که به قصد برکنار کردن او از قدرت اعمال شده است، فرار کند.

به گزارش تابناک و طبق اسناد و اطلاعات بررسی شده توسط رویترز؛ این اطلاعات حاکی از وابستگی بیش از پیش دولت ونزوئلا که حالا به شدت با کمبود نقدینگی مواجه است، به روسیه است. چرا که ایالات متحده محدودیت های مالی خود علیه دولت مادورو، که واشنگتن وی را یک دیکتاتور توصیف میکند، را روز به روز شدیدتر کرده است.

با وجود سال ها رکود در اقتصاد این کشور و همچنین کاهش شدید میزان تولید نفت خام، دولت ونزوئلا حتی قبل از تحریم های شدید وضع شده بر شرکت ملی نفت خود PDVSA توسط ایالات متحده نیز برای تأمین مخارج دولت و واردات با مشکلات جدی مواجه بود.

نفت خام، 90 درصد صادرات این کشور عضو اوپک را تشکیل می دهد و همچنین بخش اصلی درآمد دولت این کشور است. مادورو، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده را به شروع یک جنگ تجاری با کشور متبوعش متهم کرده است.

طبق گفته منابع رویترز، از همان ماه ژانویه، دولت مادورو در حال مذاکره با متحدان خود در مسکو بوده تا راهی برای دور زدن تحریم های احتمالی علیه مشتریانی که میخواهند از طریق دلار آمریکا از PDVSA نفت بخرند، پیدا کنند. روسیه رسماً اعلام کرده که تحریم های ایالات متحده غیرقانونی بوده و این کشور در مقابله با آن به ونزوئلا کمک خواهد کرد.

طبق اطلاعات کشف شده از سوی رویترز، شرکت نفتی دولتی ونزوئلا PDVSA شروع به ارسال فاکتورهای فروش نفت خود به شرکت Rosneft روسیه کرده است.

طبق این اسناد و منابع، شرکت روسی با کسر درصدی، بلافاصله پول را به PDVSA پرداخت میکند و بدین ترتیب از تأخیر 30-90 روزه معمول برای نقل و انتقالات جلوگیری می شود، و بعد از آن، Rosneft کل مبلغ را از خریدار دریافت میکند.

این مدارک نشان می دهند که از شرکت های بزرگ انرژی از جمله شرکت های هندی که از بزرگترین خریداران نقدی نفت ونزوئلا هستند، درخواست شده تا با خرید نفت ونزوئلا از طریق Rosneft در این طرح همکاری کنند.

البته شرکت Rosneft که تحت نظر ولادیمیر پوتین، سرمایه گذاری کلانی در ونزوئلا داشته، از ارائه پاسخ فوری نسبت به این اسناد خودداری کرد.

همچنین وزارت خانه های نفت و اطلاعات ونزوئلا و شرکت ملی نفت ونزوئلا نیز از پاسخ به سوالات رویترز در این باره امتناع ورزیدند.

روسیه از سال 2016 حدود 16 میلیارد دلار وام به دولت ونزوئلا اعطا کرده که اقساط آن از طریق محموله های نفتی پرداخت می شود و همچنین در این فاصله پروژه های نفتی بسیاری را در این کشور تحت کنترل دارد.

این سیستم پرداخت غیر معمول بین PDSVA و Rosneft بخشی از طرح های مادورو برای تأمین گردش مالی بوده که شامل طرح های دیگر از جمله فروش ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور نیز می شود. این موضوع خشم مسئولان ایالات متحده را برانگیخته، چرا که تا کنون تحریم های اعمالی اثر مورد انتظار آنها را نداشته است.

در حال حاضر مشخص نیست که چقدر از 900 هزار بشکه تولیدی نفت خام ونزوئلا از این طریق به فروش می رسد. اما اسناد داخلی PDSVA نشان می دهد که در ماه آوریل محموله های ارسالی به شرکت Reliance که مالک بزرگترین مجموعه پالایشگاه در جهان است از این طریق به فروش رسیده است. طبق داده های به دست آمده از سوی رویترز، Reliance در ماه مارس 390 هزار و 500 بشکه نفت خام در روز از ونزوئلا خریداری کرده که حدوداً 40 درصد کل صادرات این کشور را شامل می شود.

طبق اسناد داخلی ارائه شده، Reliance و PDVSA حدود 3 درصد ارزش معامله را به شرکت Rosneft پرداخت می کرده اند.

سریکانت ونکاتاچاری مامور مالی شرکت Reliance در روز پنجشنبه اعلام کرد که این شرکت از طریق روسیه و چین از ونزوئلا نفت خریداری می کند، اما جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرد.

با این که بیشتر کشورهای غربی رهبر مخالفان خوان گوایدو رو به عنوان رهبر رسمی ونزوئلا پذیرفته اند، روسیه در کنار چین و کوبا در کنار مادورو ایستاده و در سازمان ملل متحد از وی دفاع کرده اند و و با تأمین کمک های نظامی به دولت او، خشم واشنگتن را برانگیخته اند.

برخی مقامات داخلی PDVSA از بابت اینکه حالا شرکت Rosneft قدرت بیش از حدی در معاملات نفتی و تعیین خریداران نفت این کشور پیدا کرده است، ابراز نگرانی کرده اند.

آنها همچنین از اینکه مجبورند کارمزد بالایی را به Rosneft برای واردات بنزین پرداخت کنند ناراضی هستند، چرا که پالایشگاه های داخلی وضعیت نامناسبی داشته و در حال حاضر شرکت های کمی حاضر به ریسک دور زدن تحریم های آمریکا هستند.

یکی از این افراد در این باره گفت: Rosneft نفت خام ما را ارزان می خرد و در ازای آن بنزین خیلی گران به ما میفروشد، ما همواره به آنها بدهکار هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید