می‌خواهند ایران را وادار به مذاکره کنند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۰۶
    کد خبر :521883
مذاکره

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحریم سپاه توسط آمریکا، جزیی از فرآیند فشار علیه ایران است، زیرا می‌خواهند کاری کنند که به زعم خود ایران تحت فشار شدید، وادار به مذاکرات جدیدی با آمریکا شود.

عبدالرضا فرجی راد سفیر اسبق ایران در مجارستان در گفتگو با مهر، در خصوص اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه به عنوان سازمانی تروریستی، اظهار داشت: اخیراً شاهد این بودیم که دولت آمریکا در راستای تحت فشار قراردادن ایران از سوی تندروهای کاخ سفید، اقدام دیگری را انجام داد و آن تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران بود.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر آمریکا در واقع جزئی از فرآیند فشار آمریکا علیه ایران به حساب می‌آید، گفت: آمریکا می‌خواهد کاری کند که به زعم خود ایران تحت فشار شدید وادار به انجام مذاکرات جدیدی با آمریکا شود و آن صحبت ترامپ که بارها هم آن را تکرار کرد مبنی بر اینکه رفتار ایران پس از روی کار آمدن دولت وی تغییر کرده است، محقق شود.

فرجی راد بیان کرد: به اعتقاد من هدف اصلی آنها در این مقطع از زمان، اعمال حداکثر فشار به ایران است تا شاید به خواست و هدفی که دارند دست پیدا کنند.

سفیر اسبق ایران در نروژ افزود: کاری که آمریکا انجام داد اهداف فرعی هم داشت و از جمله آن می‌توان به تأثیرگذاری بر انتخابات رژیم صهیونیستی اشاره کرد. آنها شب برگزاری انتخابات با تروریستی اعلام کردن سپاه برای پیروزی نتانیاهو گام دیگری برداشتند و موفق هم شدند.

وی با بیان اینکه در قدرت ماندن نتانیاهو برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی توانسته با بحرین، امارات و سعودی ارتباط خوبی برقرار کند، اما مشخص نبود که اگر فرد دیگری به جای وی بر مسند قدرت می‌آمد، می‌توانست به همین میزان در انجام سیاست‌هایش تندروی مد نظر دولتمردان آمریکا را داشته باشد یا نه.

فرجی راد تصریح کرد: اقدام آمریکا علیه سپاه را نمادین نمی‌دانم، به اعتقاد من آنها می‌خواهند با تحریم سپاه، شرکت‌های وابسته و همکار با سپاه را هم مورد تحریم اقتصادی قرار دهند تا بدین وسیله ایران در حوزه تجاری با محدودیت‌های بیشتری مواجه شود و آنها بتوانند به تجارت ایران با کشورهای مختلف و به طور خاص با کشورهای منطقه آسیب برسانند. بنابراین هدف آنها از تحریم سپاه، ضربه زدن به اقتصاد ایران است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یکی دیگر از خواسته‌های آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه، محدودسازی فعالیت‌های سپاه در کشورهای منطقه و ارتباطات آن با حوثی‌ها، عراقی‌ها، لبنانی‌ها و دیگر کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: سپاه در سال‌های اخیر با دعوت رسمی دولت‌های منطقه نقش مشاوره‌ای را در مبارزه با تروریست‌های افراط‌گرا در کشورهای آنها برعهده داشت و امروز شاهدیم که سپاه در میان کشورهای منطقه طرفداران زیادی دارد.

فرجی‌راد در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کشورهای منطقه از وضعیت آینده خود بی اطلاع هستند و نمی‌دانند که آیا مجدد خطر گروه‌های تروریستی آنها را تهدید خواهد کرد یا خیر. بنابراین آنها هم با تحریم و محدودسازی سپاه مخالف هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید