سفیر روسیه در لبنان: همبستگی روسیه و ایران در مرحله صلح بیشتر می شود

    کد خبر :514677
سفیر روسیه در لبنان

الکساندر زاسپکین’ سفیر روسیه در لبنان تاکید کرد، همبستگی روسیه و ایران در آینده و در مرحله آرامش و صلح در سوریه بیشتر و گسترده‌تر خواهد شد.

وی در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه ‘ ال‌ای یو’ با اعلام این مطلب افزود: روسیه همیشه نقش ایران در منطقه را تایید کرده و این موضوع قبل از حوادث سوریه نیز جریان داشت و اکنون ما در سوریه در یک صف و خندق قرار داریم.
سفیر روسیه در لبنان تاکید کرد: زمینه گسترده‌ای برای همکاری ایران و روسیه در سوریه وجود دارد و این یک امر واضح است و بعضی از اطراف می‌خواهند تا بین این دو کشور مشکلاتی را ایجاد کنند.
زاسپکین ادامه داد: هم اکنون آنان درحال افزایش فعالیت‌های خود هستند تا بین دو طرف شک و تردید ایجاد کنند، ولی ما بر تلاش آنان غلبه خواهیم کرد.
وی در ارتباط با دیگر تحولات در منطقه و جهان هم گفت: ما هر فعالیتی را که در منطقه و جهان انجام می‌دهیم در واقع یک واکنش به اقدامات امریکا و غرب است.
این مقام روسی با اشاره به این که ما هیچ توهمی برای ایجاد یک امپراتوری روسی نداریم، تصریح کرد: اکنون دیگر این امکان وجود ندارد که ما بار دیگر بخواهیم اتحاد جماهیر شوروی را احیا کنیم و این را پوتین خوب می‌داند.
زاسپکین تاکید کرد، امریکا می‌خواهد با این روش ونزوئلا را از آن خود کند و نقشه‌های چند مرحله‌ای به صورت‌ای، بی و سی طراحی کرده بود و در همین حال معتقدند که روسیه در امور ونزوئلا دخالت می‌کند و باید گفت که این موضوع امری هم خنده دار و هم گریه آور است.
مشروح سخنان سفیر روسیه در لبنان در جمع دانشجویان دانشگاه لبنانی – امریکایی ‘ال.‌ای. یو’ که به همت بسیج دانشجویی حزب الله لبنان برگزار شد به شرح زیر است:

**همبستگی روسیه و ایران در آینده سوریه بیشتر می‌شود
سفیر: بعضی‌ها به دنبال آن هستند که بین ایران و روسیه و این کشور با محور مقاومت فاصله ایجاد کنند. من به همکاری‌های روسیه و ایران به خصوص در ارتباط با سوریه امیدوار هستم و روابط بین دو کشور به خصوص در ارتباط با زمینه‌های اقتصادی و سیاسی خوب است.
روسیه همیشه نقش ایران در منطقه را تایید می‌کرد و این موضوع قبل از حوادث سوریه نیز جریان داشت. در سوریه ما در یک صف و خندق هستیم و یک همبستگی وجود دارد و در آینده و در مرحله آرامش و صلح در سوریه این همبستگی بیشتر و گسترده‌تر خواهد شد، چون امکانات همکاری با سوریه بسیار گسترده است و هر کدام از دو کشور ایران و روسیه یک نقشی را برای خود خواهند داشت و این بر حسب امکانات و توانایی دو کشور خواهد بود.
زمینه گسترده‌ای برای همکاری بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد و این یک امر واضح است و بعضی از اطراف می‌خواهند تا بین این دو کشور مشکلاتی را ایجاد کنند و هم اکنون آنان در حال افزایش فعالیت‌های خود هستند تا بین دو طرف شک و تردید ایجاد کنند، ولی ما بر تلاش آنان غلبه خواهیم کرد.
ما معتقد هستیم که نقش ما نه تنها برای سوریه بلکه برای همه منطقه مهم است و اگر بخواهیم نقش روسیه را در ارتباط با مبارزه با تروریسم بررسی کنیم، کاری که روسیه در سوریه انجام داد برای رسیدن به یک نتیجه مثبت کافی است.

**فعالیت‌های روسیه در جهان واکنش به اقدامات امریکا است
سفیر: حوادثی که در یک کشور اتفاق می‌افتد را نمی‌توان دقیقا با حوادثی که در یک کشور دیگر روی می‌دهد، مطابقت داد. باید آن را در ابعاد مختلف از جمله مشارکت مردم و وجود گروهک‌های مسلح و تاثیرگذاری خارجی و اینگونه ملاک‌ها بررسی کرد که باید گفت که مقایسه سوریه و الجزایر در این ارتباط با همدیگر مختلف هستند. موضع گیری روسیه بر علیه دخالت‌های خارجی در سوریه بود، ولی بر اساس داده‌های اطلاعاتی خود وارد بحران سوریه شد.
در ابتدای بحران سوریه روشن نبود که حجم حضور گروه‌های مسلح در سوریه به چه میزان است و شورای امنیت ملی روسیه با تشکیل جلسه در ارتباط با این موضوع بررسی‌های لازم را انجام داد. ما نمی‌خواستیم تا قضیه لیبی در سوریه تکرار شود و این کشور زیر بند هفتم منشور سازمان ملل برود. ما باید اصطلاحات درست را به کار ببریم و خود ما اصطلاح انقلاب نامشروع را برای انقلاب اوکراین به کار می‌بریم.
من در این دیدار می‌خواستم در باره یک موضوعی صحبت کنم و آن است که ما هر فعالیتی را که انجام می‌دهیم در واقع یک واکنش به اقدامات امریکا و غرب در جهان است.
اگر شما اتفاقات و حوادثی را که در برخی کشور‌ها نظیر یوگسلاوی، لیبی و عراق مقایسه کنید، پی می‌برید که در همه این رویداد‌ها امریکا، غرب و ناتو دارای نقش آغازگر بوده اند و حتی یک حادثه در جهان وجود ندارد که روسیه شروع کننده آن باشد.
آن‌ها معتقدند که در جنگ سرد پیروز شده اند و می‌توانند با این روش به اهداف دیگر خود برسند. آن‌ها تلاش دارند تا سیاست‌های تهاجمی خود را ادامه دهند و در این ارتباط اوباما و ترامپ نیز دنبال همین سیاست‌ها بوده و هستند. آن‌ها معتقدند که پوتین به دنبال ایجاد یک امپراتوری روسی است، ولی ما در زمینه فعالیت‌های سیاسی خود اوضاع را از نزدیک زیر نظر داریم و پی به اهداف و مسایل پشت پرده آنان می‌بریم.
ما اکنون به دنبال ایجاد یک تکامل اقتصادی و همکاری در این زمینه هستیم و همکاری‌های ما با کشور‌های دیگر در این زمینه و ایجاد اشتغال و همکاری‌های امنیتی است. ما هیچ توهمی برای ایجاد یک امپراتوری روسی نداریم. اکنون دیگر این امکان وجود ندارد که ما باردیگر بخواهیم اتحاد جماهیر شوروی را احیا کنیم و این را پوتین خوب می‌داند.
ونزوئلا امروز مثال واضحی برای توسعه طلبی امریکا در جهان است و این روش تجاوزکارانه امریکا ادامه دارد. وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا شد بر این نکته تاکید داشت که می‌خواهیم بیشتر به امور داخلی خود توجه کنیم، ولی با توجه به تحولات ونزوئلا می‌توان پی برد که سیاست قبلی امریکا در ارتباط با ادامه اقدامات تجاوزکارانه همچنان ادامه دارد.
امریکا می‌خواهد با این روش ونزوئلا را از آن خود کند و نقشه‌های چند مرحله‌ای به صورت‌ای، بی و سی طراحی کرده بود و در همین حال معتقدند که روسیه در امور ونزوئلا دخالت می‌کند و باید گفت که این موضوع امری هم خنده دار و هم گریه آور است.
سفارت امریکا در اوکراین شبانه روز تلاش می‌کند تا انقلاب کرامت در اوکراین راه بیندازد و مردم را در میدان مرکزی این شهر جمع کند. وقتی می‌گوییم که امریکا در اوکراین دخالت می‌کند، می‌گوینده نه فقط یک بار یک مستشار آمد و در اوکراین با رئیس جمهوری این کشور ملاقات کرد و این در حالی است که آنان هزاران جاسوس در اوکراین دارند.
در ونزوئلا هم امریکا به دنبال دخالت است. آن‌ها ونزوئلا را در این حوادث فاجعه آمیز گرفتار کردند و به دنبال نقش روسیه می‌گردند.

**روسیه مخالف عادی سازی روابط اعراب و اسراییل است
سفیر: در ارتباط با اختلاف‌های مرزی بین لبنان و اسراییل نیز این موضوع داخلی است و خود لبنان باید در خصوص آن تصمیم بگیرد. وقتی ما درباره این موضوع راه حل می‌دهیم و برای حل مشکلات آن صحبت می‌کنیم، باید بعضی از مسایل را در نظر داشته و ملاحظه کنیم.
ما باید خواسته‌های ملت‌های عربی و آزادسازی خاک آن‌ها را ملاحظه کنیم و قدس و حق بازگشت آن و همچنین باید مساله امنیت و برقراری آن برای همه کشور‌های منطقه در نظر گرفته شود و همه این‌ها باید با هم ملاحظه شود.
ما چرا می‌گوییم که مخالف عادی سازی روابط با اسراییل هستیم، چون اگر این اتفاق بیفتد ابزار‌های فشار از دست می‌رود.

** مذاکرات روسیه و لبنان درباره همکاری‌های دفاعی در حال پیشرفت است
سفیر: من نمی‌خواهم از طرف لبنانی‌ها حرف سخن بگویم. لبنان منافع خود را تشخیص می‌دهد. موضع گیری روسیه برای همکاری در این زمینه واضح است و ما با مذاکره در این موضوع در حال پیشرفت هستیم و این مذاکرات از قبل شروع شده بود، ولی به دلیل تغییر دولت متوقف و دوباره از سر گرفته می‌شد. ما بررسی می‌کنیم که چه سلاح‌هایی را می‌توانیم به لبنان صادر کنیم و لبنان به چه سلاح‌هایی نیاز دارد.
مساله دوم این است که ما ویژگی‌های لبنان را در نظر می‌گیریم و این که لبنان از کجا سلاح خود را تامین می‌کند و آیا به انواع جدیدی از سلاح‌ها نیاز دارد یا نه.
این مساله است که از طرف کارشناسان و متخصصان در حال بررسی است و من معتقدم که این مذاکرات ادامه خواهد یافت و ما بر این موضوع تاکید داریم. اما در خصوص هدیه ارتش روسیه به لبنان این یک هدیه ساده است و مشکلی برای آن وجود ندارد. هدیه ارسالی روسیه به لبنان اول قرار بود به وزارت دفاع تحویل شود، ولی بعدا تصمیم و تشخیص داده شد که به وزارت کشور تحویل داده شود، چون این وزارتخانه می‌تواند بیشتر از آن استفاده کند.
آیا دلیل خارجی هم وجود دارد که به ارتش لبنان سلاح‌های با کیفیت‌تر ارایه شود. من نمی‌خواهم وارد این موضوع بشوم و خود لبنانی‌ها این موضوع را بررسی می‌کنند.

** سیاست فاصله گرفتن از مشکلات دیگران صد در صد قابل اجرا نیست
سوال: لبنان سیاست فاصله گرفتن از مشکلات منطقه را پیگیری کرده است.
سفیر: این چیزی است که به خود لبنانی‌ها مربوط می‌شود و اگر یک طرف خارجی بخواهد در این ارتباط صحبت کند، شاید مناسب نباشد و به طور رسمی جامعه بین الملل سیاست فاصله گرفتن از مشکلات دیگران و منطقه را مثبت تلقی کرد. چون این برای امنیت و ثبات در لبنان فایده دارد.
به نظر من سیاست فاصله گرفتن از مشکلات دیگر کشور‌ها صد در صد قابل اجرا نیست و اتفاق‌هایی که در منطقه در حال وقوع است، این موضوع را سخت‌تر می‌کند و این برای لبنان هم سخت‌تر خواهد بود.
مثلا برخی از افراد هستند که از برای جنگیدن با دولت سوریه از لبنان به سوریه رفتند و نیرو‌های مقاومت نیز از لبنان برای دفاع از سوریه به این کشور عازم شدند و از این جهت نمی‌توانیم بگوییم که سیاست به خود پرداختن و فاصله گرفتن از مشکلات دیگران (النای بنفس) صد در صد اجرا شده است.
ولی اگر این سیاست را به عنوان شعاری برای افزایش امنیت و ثبات مطرح شده باشد، مانعی برای اظهار نظر در ارتباط با آن وجود ندارد.

** ورود قاطعانه روسیه به بحران سوریه به خاطر اقدام ناتو در لیبی بود
سفیر: اگر به جدول زمانی آن توجه داشته باشید باید گفت که این مساله قبل از سوریه بوده است و این مساله برای موضع گیری روسیه در ارتباط با سوریه تاثیرگذار بود. ما موضوع اعمال ممنوعیت پرواز و ایجاد منطقه پرواز ممنوع را در شورای امنیت و بر اساس اوضاع و احوال و شرایط موجود اتخاذ کردیم و، چون ناتو چنین رفتاری را در لیبی انجام داد ما اعتراض کردیم که این نوعی تحریف قطعنامه شورای امنیت است و این رفتار ناتو مخالف با خواسته‌های روسیه بود و بر اساس آن نخست وزیر روسیه اعلام کرد که ما اجازه نمی‌دهیم این سناریو دوباره در سوریه تکرار شود.
تحولات لیبی برای همه انگیزه‌های غربی را آشکار کرد و بر این اساس ما به صورت قاطعانه در سوریه رفتار کردیم.

** روسیه به دنبال سیاست گفتگو در یمن است
سفیر: در ارتباط با یمن نیز باید گفت که واقعیت این است که در یمن یک فاجعه وجود دارد و این برای همه به خصوص برای روسیه واضح است. اما در خصوص این که چگونه این موضوع را حل و فصل کنیم ما از اول در ارتباط با توافق برای موضوع یمن به واسطه گفت و گوی ملی و مشارکت همه اطراف آن وارد شدیم.
موضع گیری روسیه از روز اول تا الان در این ارتباط ثابت بوده است و چیزی در این خصوص تغییر نخواهد کرد. وضعیت دردناکی در یمن رخ داده است، ولی روسیه همیشه اعمال تلاش‌های سیاسی و سیاست گفتگو خود را تایید و دنبال می‌کند.

** یک موازنه قوا و بازدارندگی در منطقه ایجاد شده است
سفیر: من معتقدم هر کشوری در منطقه در خصوص موضوع مقاومت و نبرد عربی – اسراییلی یک موضع گیری خاص و نگاه مشخصی برای خود دارد و لبنان هم تاریخ مشخصی در این خصوص دارد و در لبنان مقاومت وجود دارد. مقاومت برای خود دارای تاریخ، چگونگی شکل گیری و اهداف مشخصی است و این واقعیت لبنان است.
اکنون سوال این است که آیا این برای لبنان منفعتی داشته است یا خیر. من معتقدم که مشارکت در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه یک نقش مثبتی داشت و این برای نجات دادن نه فقط سوریه بلکه برای نجات لبنان و همه منطقه نیز اثرات مثبت داشت.
در سال‌های اخیر یک موازنه قوا و یا بازدارندگی در منطقه ایجاد شده است و این یک واقعیت است و این موازنه قوا برای جلوگیری از وقوع و یا شروع یک جنگ دیگر تاثیر گذار است.
موضع گیری روسیه برای مرحله بعد این است که عملیات صلح دوباره شروع شود و شاید با توجه به ایجاد موازنه قوا بتوان گفت که در آینده جنگی شروع نخواهد شد. اما در خصوص آینده سلاح مقاومت در لبنان نیز باید گفت که این یک موضوع داخلی است و ما در ارتباط با آن دخالت نمی‌کنیم. باید یک راه حل مناسب در خصوص سلاح مقاومت و توانایی دفاعی و جلوگیری از آغاز دوباره جنگ یافت شود.

**تاسیس دانشگاه روسی در لبنان نیازمند زمان است
سفیر: تجربه آموزش دانشجویان کشور‌های عربی، لبنان و کشور‌های در حال توسعه یک تصمیم بسیار مهم، سیاسی و راهبردی از سوی مقام‌های اتحاد جماهیر شوروی در گذشته بوده است و ما این را یک دستاورد بزرگ و استراتژیک برای اتحاد جماهیری شوروی می‌دانستیم و در آن زمان قضیه به این صورت مطرح بود که به جوانان این کشور‌ها آموزش بدهیم نه این که دانشگاهی در کشور‌های آنان ایجاد کنیم.
بعد از این که شوروی از هم پاشید ما وارد مرحله روسیه شدیم که نه اقتصاد وجود داشت و نه آموزش و اوضاع کمی در بهم ریخته شد. الان ما به صورت تدریجی در حال بازنگری در ارتباط با فعالیت‌های آموزشی خود هستیم و این موضوع را می‌توان با آموزش کشور‌های در حال توسعه شروع کردیم، اما با میزان پایین‌تر و افراد کمتری این کار صورت می‌گیرد.
در دو یا سه سال اخیر پیشرفتی در این زمینه صورت گرفته است و نماینده‌های دانشگاه‌های روسیه به صورت گسترده به لبنان سفر کرده اند و در کنفرانس‌ها و فعالیت‌های علمی شرکت داشتند و این یک شاخص و نشانه بسیار مثبت است.
من معتقدم که اگر پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشتیم ممکن است که تاسیس دانشگاه روسی در لبنان مطرح شود و این مساله بستگی به بودجه و کمک مالی و حمایت‌های لازم دارد و این که یک اراده سیاسی وجود داشته باشد و باید در بین سران روسیه مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود.
این که مثلا یک دانشگاه بزرگی در روسیه یک شعبه در لبنان افتتاح کند، یک موضوعی است که نیازمند تلاش‌های زیاد می‌باشد و در این مرحله زمانی خیلی سخت است که بخواهم در این خصوص سخن بگوییم و این که چنین چیزی تحقق خواهد یافت، این نیازمند زمان بیشتری است.

** موضع روسیه بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی عربی است
سفیر: ما در خصوص تنش‌های عربی و اسراییلی یک موضع گیری روشن و واضح داریم و من ۴۷ سال سابقه فعالیت‌های دیپلماتیک دارم و در اوایل سال هفتاد به یاد دارم که مواضع ما در خصوص تنش‌های عربی و اسراییلی شکل گرفت و تاکنون به آن پایبند هستیم و به خواسته‌های خود تاکید می‌کنیم و در ارتباط با این موارد نیز قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد.
موضع ما بازپس گیری همه سرزمین‌های اشغالی عربی است و موضوع قدس و بازگشت آوارگان از کشور‌های دیگر به خانه و کاشانه خود است و همه این موضع گیری‌های ما تا الان ادامه دارد و ما می‌خواهیم که اقدام برای صلح با مشارکت همه طرف‌ها از سرگرفته شود و به دنبال آغاز دوباره جنگ و جنگ‌های جدید نیستیم و در خصوص معامله قرن هم برای ما غیرقابل قبول است.
باید یک راه حلی برای پایان دادن به درگیری‌های منطقه پیدا شود و دوباره روند صلح از سر گرفته شود و اعلام این که ایران و محور مقاومت از کشور‌های حامی تروریستم هستند یکی از اشکال توطئه برای علیه ملت‌های منطقه است و ما مخالف همه این اقدامات هستیم.
ما علاوه بر این مخالف دامن زدن به اختلافات مذهبی و طایفه‌ای در منطقه هستیم و این یک خطر بزرگی نه فقط برای ملت‌های منطقه بلکه خطر بزرگی برای روسیه و کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

** موضوع جولان و جزیره کریمه قابل مقایسه نیست
سفیر: بعضی‌ها تلاش می‌کنند تا همه مسایل جهان را به روسیه مرتبط کنند و نمی‌توان موضوع جولان را با شبه جزیره کریمه مقایسه کرد.

** امریکا از مواضع خود درباره آوارگان سوری عقب نشینی می‌کند
سفیر: بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و ارتباط آن با مسایل سیاسی برای تحت فشار گذاشتن دولت سوریه انجام می‌شود و ما اقدامات، راه‌ها و روش‌های خود را برای بازگشت آوارگان سوریه ادامه می‌دهیم.
ما هر روز یک حرف در این خصوص می‌شنویم مبنی بر این که اقدامات روسیه برای بازگرداندن آوارگان سوری بسیار سرد شده است و یا این که روسیه این موضوع را بسیار کند پیگیری می‌کند.
وقتی ما طرح خود را برای بازگشت آوارگان ارایه کردیم می‌دانستیم که برخی می‌خواهند از این اقدام جلوگیری کنند. ما گزینه‌ای جز کمک کردن به سوری‌ها برای فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای بازگشت آوارگان نداریم و ما داریم از اروپایی‌ها می‌شنویم که بازگشت این افراد به راه حل سیاسی ربطی ندارد و همین یک نشانه مثبت است. شاید امریکایی‌ها فشار بیاورند، ولی به تدریج به موضع گیری‌هایی خواهند رسید که به نفع این کشور‌ها باشد.

** روابط سوریه و روسیه بسیار کهن است
سفیر: ما می‌خواهیم همکاری‌های خود را با همه مردم کشور‌های منطقه گسترش دهیم. ما یک تاریخ همکاری ده‌ها سال با سوریه از زمان اتحاد جماهیری شوروی تا الان داریم و روابط ما همواره بسیار گسترده بود و هست و در زمان شوروی هم ما روابط خود را داشتیم و هیچ کس در آن زمان‌ها نمی‌گفت که این یک نوع رابطه اشغالگری است.

**امریکا برای اهداف نفتی و گازی خود جنگ افروزی می‌کند
سفیر: من مخالف نظریه‌ای هستم که می‌گوید عوامل اقتصادی در سرنوشت منطقه تاثیرگذار بوده است بلکه علاوه بر این عنصر عناصر دیگری هم هستند که در سرنوشت منطقه تاثیرگذار هستند.
موضوع نفت و گاز در خاورمیانه بسیار مهم است و بر روابط آنان با اروپا تاثیرگذار بوده، ولی به دلیل زمینه‌های ژئوپولتیک و نگاه‌های سیاسی موجب مشخص شدن چارچوب روابط بین کشور‌ها شده است.
الان تلاش غربی‌ها برای این است که منابع مختلفی برای وارد کردن گاز از منطقه داشته باشند و ما با این سیاست مخالف نیستیم و برای مشارکت در این زمینه آماده هستیم. ما مشکلی برای وجود لوله‌های مختلف گاز در منطقه و بین کشور‌های مختلف نداریم و ما حتی آماده مشارکت در این زمینه نیز هستیم، ولی معلوم نیست که در آینده چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد.
خواسته ما این است که رقابت در این زمینه‌ها یک رقابت طبیعی باشد و نه با برپایی جنگ‌های اقتصادی و مالی صورت گیرد که امروز امریکا برای رسیدن به هدف خود در این زمینه به راه انداخته است.

** تا ۵ سال آینده بسیاری از امور در روسیه تغییر می‌یابد
سفیر: روسیه امکانات کشاورزی و نظامی برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت را دارد، ولی باید در زمینه تکنولوژی هم تلاش‌های مضاعفی داشته باشیم و این برای ۵ سال آینده امکان پذیر است. نقشه ما برای ۵ سال آینده این است که باید امور زیادی را تغییر دهیم و این تغییرات در زیرساخت‌های اقتصادی روسیه محسوس‌تر و گسترده‌تر خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید