رئیس اتحادیه بارفروشان:

صادرات صیفی‌جات زیاد شد، قیمت‌ها بالا رفت

    کد خبر :511683
صادرات صیفی‌جات

رئیس اتحادیه بارفروشان اعلام کرد که کاهش تولید به دلیل افزایش هزینه‌های آن و افزایش صادرات ناشی از نوسانات نرخ ارز عامل اصلی گرانی سبزی و صیفی است که باید در وهله نخست برای مردم کشورمان تأمین شود و پس از آن به فکر صادرات‌شان باشیمکه در این زمینه دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند.

طی هفته‌های گذشته محصولات کشاورزی به ویژه محصولات سبزی و صیفی از جمله گوجه‌فرنگی، خیار، پیاز، سیب‌زمینی، کاهو و … در بازار با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شده است که به گفته حسن صابری هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان عامل اصلی آن کاهش تولید و افزایش صادرات در سال گذشته بوده است.

وی به ایسنا گفت: از یک سو کشاورزان به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید در سال گذشته، کمتر نسبت به کاشت و تولید سبزی و صیفی اقدام کردند و از سوی دیگر نیز نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن سبب شد صادرات این محصولات با افزایش چشمگیر مواجه شود و همین عامل سبب کاهش عرضه محصول و افزایش قیمت آن در بازار داخلی شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان ادامه داد: هنگامی که صادرات یک محصول افزایش پیدا کند بازار داخلی شاهد کم شدن این محصول خواهد بود و نهایتاً باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، افزایش غیرمنطقی قیمت و نهایتاً گرانی آن می‌شود.

به گزارش ایسنا، صابری هرندی تاکید کرد: اولویت اول برای تولید یک محصول کشاورزی تأمین بازار داخلی و نیاز مردم هر کشور است. پس از تأمین آن باید به فکر صادرات باشیم، این در حالی است که امروز شاهد افزایش چشمگیر صادرات هستیم و مردم نمی‌توانند به قیمت مناسب به این محصولات دسترسی داشته باشند که در این زمینه دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند.

وی گفت: البته با توجه به افزایش قیمت چشمگیر این محصولات و سود مناسبی که دارد قطعاً کشاورزان و بهره‌برداران در سال جاری تولید خود را به طرز قابل مشاهده‌ای افزایش خواهند داد و در سال جاری شاهد افزایش چند برابری تولید و نهایتاً کاهش چشمگیر قیمت‌ها در زمینه محصولات کشاورزی به ویژه سبزیجات و صیفی‌جات خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید