بانک‌ها به جای حسابرسی، حساب سازی می‌کنند/ بانک مرکزی باید پاسخگوی تخلفات بانک‌های خصوصی باشد

    کد خبر :511334
امیر خجسته

بار دیگر در روزهای اخیر، موضوع رسیدگی به تخلفات بانکی در قوه قضاییه داغ شده و پرونده بانک سرمایه در قوه قضاییه و دادگاه در حال بررسی است، به گونه ای که برخی مدیران و متخلفان سیستم بانکی کشور نیز در حال محاکمه هستند.

چند سالی است، موضوع تخلفات بانکی در کشور مطرح است و برخی افراد به واسطه رانت و نفوذشان در هیأت مدیره های بانکی، توانسته اند در مدت کوتاهی به سودهای کلان برسند؛ اما موضوع رانت خواری تنها پرونده موجود در خصوص تخلفات بانکی نیست و بررسی ها نشان می دهد موضوع فراتر از رانت خواری است.

بنا بر این گزارش، در سال های اخیر، به واسطه برخی مجوزهایی که از سوی بانک مرکزی به برخی از بانک ها داده شده، بانک های خصوصی و برخی مؤسسات مالی قارچ گونه رشد کرده اند و به واسطه نظارت ناکافی از سوی بانک مرکزی، این بانک ها به جای اینکه به وظیفه اصلی خود بپردازند، با جمع آوری سرمایه های مردم به کارهای دیگری روی آورده اند.

علاوه بر اینکه بسیاری از این مؤسسات و بانک های خصوصی، بیشترین تمرکز خود را بر بنگاهداری گذاشته اند ـ بنا بر ادعای برخی نمایندگان مجلس ـ اغلب بانک های خصوصی به مسائل دیگری از جمله حساب سازی و سود ده جلوه دادن و جذب سرمایه های غیر مشروع نیز پرداخته اند.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت و گو با تابناک درباره این موضوع اظهار داشت: فراکسیون به صورت جدی به موضوع بانک های خصوصی در کشور و نحوه اداره آنها ورود کرده و از بانک مرکزی در خصوص این موضوعات نیز توضیح خواسته است.

این نماینده مجلس گفت: تخلفات گسترده ای در برخی بانک های خصوصی از جمله بانک گردشگری، بانک آینده و بانک اقتصاد نوین و چند بانک دیگر دیده شده است. به همین دلیل، ما به حسابرسی از این بانک ها پرداخته و از بانک مرکزی پرسیده ایم چرا بانک های ما به جای حسابررسی بانک ها حسابداری می کنند؟ بانک ها به دلیل فرار مالیاتی شان، سودهای کلان از مردم گرفته اند و تخلفات آنها نیز در هیچ جایی ثبت نشده است، لذا برنامه ای را در فراکسیون شروع کرده ایم که بر مبنای اطلاعات موجود، بر بانک مرکزی نظارت خواهیم کرد.

وی در ادامه یادآور شد: مشکل بانک های ما عدم نظارت است. بانک های خصوصی ادعا دارند، تحت نظارت هیچ جایی نیستند و به همین دلیل، هر کاری دلشان خواست می کنند. متأسفانه شرکت های حسابرسی نیز در فکر سرپوش گذاشتن بر تخلفات بانک ها هستند. ما می خواهیم شرکت های حسابرسی و بانک مرکزی ـ که مسئول این نا بسامانی ها هستند ـ بررسی کنند تا مشخص شود، چرا ورود جدی به موضوع نکرده اند تا بانک ها هر طور دلشان می خواهد عمل کنند؟!

وی گفت: بانک های ما در حال حاضر بانکداری نمی کنند و تنها به فکر بنگاهداری هستند. البته تخلفات دیگری نیز انجام می دهند که مربوط به عملکرد سازمان حسابرسی و بانک مرکزی است که به وظایف خود عمل نمی کنند و متأسفانه به جای حسابرسی حساب سازی می کنند، یا برای فرار مالیاتی و نشان دادن سود واهی در بازار تخلفات گسترده ای کرده اند که به زودی گزارش کاملی از آن منتشر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید