جدیدترین اخبار
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۲ اقتصادی کد خبر :510225

افزایش قیمت خودرو به اسم ارز به کام خودروسازان/نهادهای نظارتی به ساختار هزینه‌ای خودروسازان ورود کنند

موضوع افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان از چالش های اساسی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ بوده است به طوری که بسیاری از خودروسازان محصولات خود را بیش از ۶۰ درصد افزایش داده اند. موضوع افزایش قیمت در بین محافل کارشناسی بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

برخی براین عقیده اند که این میزان از رشد قیمت به علت افزایش نرخ ارز نه تنها کاملا طبیعی است بلکه قیمت ها بیش از این حد بایستی افزایش یابد. برخی دیگر نیز با بیان این مطلب که افزایش نرخ ارز قاعدتا در قیمت تمام شده خودرو اثرگذار است ولی معتقدند که برای واقعی کردن قیمت ها بایستی طرف هزینه ها نیز مورد بررسی جدی قرار گیرد از این رو از واژه”منطقی کردن قیمت” به جای”افزایش قیمت” استفاده می کنند.

به گزارش خبر فوری، بخش قابل توجهی از اختلاف بین این دو دیدگاه به نحوه تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو برمی گردد. از این رو نگاه به میزان داخلی سازی خودروهای داخلی می تواند به روشن شدن موضوع کمک کند.

طبق گزارش اولیه سازمان برنامه بودجه که بر مبنای آمار و مستندات وزارت صنعت، انجمن خودروسازان و قطعه سازان و گزارش های خودروسازان تهیه شده است، غالب خودروهای پرتیراژ و پرمصرف تولیدی توسط دو خودروساز بالای ۷۰ درصد داخلی سازی شده است. این به معنای آن است که نباید به طور مستقیم قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بیش از ۳۰ درصد دستخوش تغییر شود که البته آن هم بستگی به میزان قطعات در خودرو دارد.

به طور مثال در پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که پرتیراژترین محصول ایران خودرو است، در حدود ۷۵ درصد داخلی سازی شده و برای تولید هر دستگاه از این خودرو به طور میانگین در حدود ۱٫۸۰۰ دلار نیاز است. و یا در پژو ۴۰۵ میزان داخلی سازی، ۹۳ درصد می باشد و ارز مورد نیاز برای تولید هر دستگاه، به طور میانگین ۱۵۰۰ دلار است.

نکته قابل تامل دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که سهم داخلی سازی غالب خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان به طور میانگین کمتر از ۳۰ درصد است. یعنی بیشتر قطعات مورد نیاز این محصولات از به کشور وارد می شود. در پژو ۲۰۰۸ سهم داخلی سازی نیز در حدود ۲۰ درصد است. و یا در خودرو هایما و سوزوکی به طور میانگین سهم داخلی سازی در حدود ۲۵ درصد است.

این آمارها نشان می دهد که موضوع تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو آن طوری نیست که خودروسازان عنوان می کنند و لذا برای پی بردن به واقعیت های پنهان در خودروسازی، هزینه های این دو شرکت و نحوه محاسبه قیمت خودروها بایستی به طور اساسی مورد ارزیابی قرار گیرد. هزینه هایی که طبق اسناد موجود گاها صرف بده بستان های سیاسی خودروسازان با برخی از دستگاه های سیاسی و نظارتی شده است.

 

روی خط خبر

  • جزئیات نحوه محاسبه سنوات خدمت معلمان تبدیل وضعیت
  • هشدار نسبت به انفعال وزارت ارتباطات در برابر وقاحت اینستاگرام
  • شرایط حج امسال نسبت به سال های قبل بهتر است
  • تک‌رقمی شدن مبلغ چک‌های برگشتی نسبت به چک‌های مبادله‌شده برای اولین بار
  • واکنش رسمی به سخنان وزیر اسبق نیرو/ انگشت اتهام به سمت نحوه مدیریت سدها؟
  • دوشنبه تا چهارشنبه به مازندران سفر نکنید!
  • ظریف تلفنی با همتای پاکستانی خود درباره مسائل دوجانبه صحبت کرد
  • آنچه رئیس مجلس مشورتی عربستان در نشست بغداد گفت
  • مسترکارت با پرونده شکایت غیرمنتظره ۱۴ میلیارد پوندی روبرو شد
  • بررسی پیشنهاد اصلاح ۲ قانون برای افزایش شفافیت مالیاتی
  • کره شمالی اظهارات “احمقانه” مشاور امنیت ملی آمریکا را محکوم کرد
  • وقتی شهر حال و هوای شعبان ندارد/ نقش فراموش شده شهروندان
  • تخفیف ۲۰درصدی شهریه دانشگاه آزاد برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی
  • آسیب اقتصاد از یارانه هنگفت انرژی/تصمیم جسورانه برای قیمت گذاری
  • ۱۷ نماینده دولت در اتاق بازرگانی تهران مشخص شدند
  • شریعتمداری:هماهنگی با مدیران بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به بوم‌گردی
  • مبنای افزایش حق بیمه مشاغل خاص اعلام شد + جدول نرخ حق بیمه۹۸
  • اتفاقی که قلب شاهرخ خان را شکست
  • هراز و کندوان یکشنبه یکطرفه می‌شود
  • سیل و آبگرفتگی در شمال/برف در ارتفاعات کشور
  • رابطه شهرداری با شهروندان باید ترمیم شود
  • تکذیب خبر درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در حلب و دیرالزور
  • پیوستن ۱۷ کشور عربی به پروژه راه ابریشم جدید چین
  • مرکل برای سمت های مدیریتی اروپا بهترین گزینه است
  • آماده‌باش یگان‌های نزسا در جنوب شرق کشور/ احداث سیل‌بند در زابل و زهک
  • پیشنهاد جایگزینی کارت خرید CNG به جای یارانه نقدی
  • مذاکره با وزیر ارشاد برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهرآفتاب از سال آینده
  • چراغ‌‌سبز پاکستان به ایران برای اقدام عملی علیه تروریست‌ها
  • احتمال آبگرفتگی معابر در آذربایجان‌شرقی
  • مالکیت سهام شرکت اصلی توسط شرکت‌های فرعی ممنوع شد
  • Ad