جدیدترین اخبار
۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲ اقتصادی کد خبر :50152

جاده ابریشم جای دریا را نمی‌گیرد

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حمل یک کانتینر از طریق دریا ۶هزار دلار از حمل ریلی ارزانتر است، گفت: جاده ابریشم نمی تواند جایگزین حمل ونقل دریایی شود.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، محمد سعیدى در مجمع کرانس مونتانا اظهار کرد: در بهینه ترین شرایط ممکن ۲۴۰۰ TEU کانتینر مى تواند از مسیر ریلى بین خاور دور و اروپا جابه جا شود. اما حجم کانتینر جابه جا شده بین خاور دور و اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی (مطابق آمار موسسه تحقیقاتى کلارکسون) ۲۳٫۵ میلیون TEU بود. به بیانى دیگر حجم جابه جایى کانتنیرى از طریق دریا و در سال گذشته میلادى روزانه ٦٤ هزار و ٣٨٣ TEU ثبت شد.

وی تصریح کرد: حال با اضافه کردن بار فله و محصولات نفتى به این ارقام که به ترتیب با شناورهاى فله بر و تانکر حمل مى شوند، غیر ممکن بودن حمل و نقل از طریق ریلی کاملا مشهود و پر واضح است و جای هیچ سئوالی باقی نمی گذارد.

سعیدی گفت: این آمار در مطلوب ترین حالت ممکن در حمل و نقل ریلى بدون درنظرگرفتن تاخیرهایى است که تحت عنوان چالش “مسیرهاى باز اما بلوکه شده” شناخته مى شود.

وی اظهار کرد: اختلاف قیمت ۶۰۰۰ دلارى براى حمل یک کانتینر ۲۰ فوتى از طریق دریایى و ریلى گویاى مزیت حمل و نقل دریایى در مقایسه با ریلى است.

وی تاکید کرد: جاده ابریشم جایگزین حمل و نقل دریایى نخواهد شد و در آینده در صورتیکه زیرساخت ها و سیستم هاى مدیریتى به اندازه کافى توسعه یابند می تواند مکملى براى حمل و نقل دریایى باشد.جاده ابریشم پروژه اى جامع و توسعه یافته است که اجراى آن ملزم به سرمایه گذارى مشترک شرکت هاى کشتیرانى دخیل در کشورهاى خاور دور، CIS، اروپاى شرقى و غربى است.

وی گفت: بدیهى است که جاده ابریشم باید ملاحظات اقتصادى را برآورده کند. به بیانى دیگر جاده ابریشم به عنوان یک مسیر تعریف شده در مکانیسم حمل و نقل چندوجهى باید عملى، به لحاظ منطقى مقرون به صرفه و سازگار با روش هاى جایگزین حمل و نقل باشد. در همین راستا، زیرساخت هاى فنى لازم باید به طور مشترک در مسیر و از سوى تمامى کشورها تامین شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران با بیان اینکه ترکیب هوشمندانه مسیرهاى جاده ابریشم با مسیرهاى استراتژیک موجود در حمل و نقل دریایى براى از بین بردن چالش هاى کنونى کافى است، تاکید کرد: جاده ابریشم دنیا را براى تمامى کشورها به مکانى ایمن تر، قابل اعتمادتر و سودمندتر تبدیل مى کند.

روی خط خبر

  • متواری شدن متهم ردیف سوم، در جریان رسیدگی صحت ندارد
  • حمله آشکار و عجیب به نمایندگانی که به صدور پروانه شکار معترض هستند!
  • همکاری ژاپن با ایران در پروژه حوضه کارون
  • تحلیل امکان توسل به مقرره مسدودسازی برای مقابله با تحریم های آمریکا
  • درخواست ازروحانی برای عزل تیم اقتصادی و به‌کارگیری مدیران انقلابی
  • اردوغان دستور داد ستادکل ارتش ترکیه ذیل وزارت دفاع قرار گیرد
  • واکنش وزیر ارتباطات به اظهارات اژه‌ای درخصوص برخورد با متخلفین بازار ارز: روند شفاف سازی مسیر مناسبی در پیش گرفته است
  • ترامپ: انتظار زیادی از دیدارم با پوتین ندارم
  • افزایش انتقادهای داخلی از نتانیاهو و درخواست برای برکناری او
  • هنیه: راهپیمایی بازگشت تاتحقق تمامی اهداف ادامه دارد
  • شرایط دریافت ارز دولتی تغییر کرد/ وزارت صنعت مرجع شد
  • صنعت طلا و جواهر نیازی به کمک دولت ندارد
  • افزایش رفتارهای خودآسیب‌رسان در جامعه/وضعیتی که نخبه‌های تک‌بعدی می‌سازد
  • قیمت‌ها در بورس تهران همچنان رو به کاهش
  • مدگرایی، عامل موثر در خودزنی دختران نوجوان
  • تمام خودروهای پژو ۲۰۰۸ ثبت‌نامی تحویل مشتریان می‌شود
  • معاون حقوقی رییس جمهور: خیلی سریع دستور اخیر رئیس جمهور را انجام می‌دهیم
  • کره شمالی میدان تعامل یا تقابل؟
  • ارزآوری ۲۹ میلیون دلاری صادرات ماست به آمریکا و ۸ کشور جهان
  • توافق گمرک ایران و آذربایجان برای تسهیل و توسعه تجارت
  • صادرات گاز به عمان به کجا رسید؟
  • هیچ وقت نمی توان گفت رئیس دولت هفتم آغازگر جریان اصلاح طلبی بود
  • پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک:جاسوسی از مخالفان سیاسی تمام شد
  • الیزه: ماکرون درباره ایران و سوریه با پوتین گفتگو می‌کند
  • گفتگوی تلفنی «نتانیاهو» و «ترامپ» درباره ایران
  • تیراندازی در یک مرکز پلیس عربستان
  • دستور «این» برای بررسی تدابیر امنیتی در اعتراضات مردم علیه «های»
  • تداوم پیشروی ارتش سوریه در حومه قنیطره
  • اژه‌ای: عده‌ای در رابطه با واردات غیرمجاز تلفن همراه بازداشت شدند؛ برخی شرکت‌ها هم پلمپ شده اند
  • نتیجه تعارف دولت و مجلس در تغییر تیم اقتصادی دولت؛ سکه دوباره گران شد ؛ افزایش ۶۵هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید