جدیدترین اخبار
۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۷ اقتصادی کد خبر :49939

نخستین کاتاماران ایرانی صادر شد

مدیرعامل کشتی سازی اروندان از فروش اولین شناور کاتاماران ساخت ایران به کشور ترکیه خبر داد و گفت: هزینه ساخت کاتاماران ایرانی به ترتیب ۶ و ۳ میلیون دلار از نمونه اروپایی و چینی ارزانتر تمام می شود.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، حسین قربانی در نشست خبری صادرات اولین کاتاماران ساخت داخل به خارج اظهار کرد:‌ صادرات کاتاماران به ترکیه ماحصل فرمایشان رهبر معظم انقلاب است. در ابتدای فعالیت اروندان در تولید کاتاماران کشتیرانی والفجر سفارش خرید کاتاماران را به ما داد که تصمیم گرفتیم تولید این شناور را به شرکت استرالیایی و اماراتی با ارزش ۱۲٫۸ میلیون دلار بسپاریم اما در ادامه آنها بدعهدی کرده و به بهانه شرایط منطقه قصد بالا بردن مبلغ قرارداد را داشتند.

وی تصریح کرد: در ادامه به همین دلایل قرارداد با کشتیرانی والفجر و شرکت استرالیایی فسخ شد. پس از آن مذاکراتی با شرکت های ترک، روس و استرالیا برای خرید کاتاماران صورت گرفت که به تفاهمنامه هایی منجر شد.

وی بیان کرد: سال ۹۴ طرحی را ارائه کردیم که بر اساس آن می توانستیم کاتاماران را در داخل تولید کنیم، یکی از مشکلات ما در این بخش اعتماد بهره برداران و تامین منابع مالی بود.

وی با اشاره به این که هیچ کس تصور نمی کرد که ما بتوانیم این شناور را ساخته و آنرا به ترکیه صادر کنیم، افزود: یکی از ویژگی های این کاتاماران تردد در آبهای کم عمق (۲ متر) را دارد. یکی دیگر از مزیت های این شناورها تردد در شرایط جوی بد است که هر شناوری این قابلیت را ندارند.

وی با بیان این که سرعت کاتاماران ۳۰ نات است به مشکل تامین منالع مالی گریزی دوباره زد و تصریح کرد: به عنوان مثال کشور ترکیه تسهیلات را با نرخ سود ۲ درصد به صنایع کشتی سازی خود پرداخت می کند.

مدیرعامل اروندان با یادآوری این که قرارداد اولیه برای کاتاماران ۱۲٫۸ میلیون دلار بود که با احتساب تعدیلات به حدود ۲۰ میلیون دلار افزایش می یافت، تاکید کرد: این در حالی است که توانستیم کاتاماران صادر شده به ترکیه را با ۷٫۲ میلیون بسازیم.

قربانی با تاکید بر این که بدنه کاتاماران به گواه شرکت بی وی فرانسه با بالاترین کیفیت ساخته شده است، اظهار کرد: با کمک چند استاد دانشگاه توانستیم بدنه کاتاماران را بدون استفاده از خارجی ها طراحی کنیم. بخشی از تولید این کاتاماران را ایرانی های خارج از کشور انجام دادند.

وی با بیان این که با امضای قرارداد تولید کارتاماران تابوی عدم اعتماد به تولیدکنندگان داخلی از بین رفت، اظهار کرد: ۹۵ درصد ساخت کاتاماران به اتمام رسیده و ۵ درصد دیگر برای زمانی است که خریدار پیدا شود تا بر اساس سلیقه و خواست آنها تزئینات داخلی را اجرا کنیم.

وی با یادآوری این که اولین کاتاماران تولید داخل را با قیمت حدود ۱۰ میلیون دلار به ترکیه فروختیم در پاسخ به پرسش تسنیم درباره زمان و قیمت ساخت شرکت های خارجی این شناورها،افزود: حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه برای ساخت یک فروند کاتاماران زمان نیاز است که در صورت افزایش درخواست ها می توانیم آنها را ۸ ماهه هم بسازیم. ساخت یک فروند کاتاماران با کیفیت کنونی و تایید بی وی فرانسه ۱۲ تا ۱۳ میلیون دلار در برندهای اروپایی و در برندهای چینی هم که مشکلات خودش را دارد حدود ۱۰ میلیون دلار هزینه دارد.

مدیرعامل کشتی سازان اروندان همچنین از مذاکره با یک شرکت داخلی برای تولید کاتاماران خبر داد و گفت: شناور دیگر در دست ساخت به نام زیور در حال حاضر پیشرفت فیزیکی قرار دارد که مابقی مراحل ساخت آنرا باید بر اساس درخواست شناورها بسازیم.

به گزارش تسنیم، جنس کاتاماران های تولید داخل از آلومینیوم بوده و قادر به حمل ۲۳۸ نفر به همراه تعداد ۱۰ خودرو (هر کدام به وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم) با سرعت ۳۰ نات (۵۵ کیلومتر در ساعت) است.

وبگردی

روی خط خبر

  • چند دلیل برای تلاطم دلار
  • استاندار تهران: موافقت استانداری تهران با طرح جدید ترافیک مشروط به کاهش ترافیک و آلودگی هوا در تهران
  • قیمت خودروهای هیوندای در ایران توسط شرکت هیوندای افزایش یافت (دی ۹۶)
  • هشتمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه درباره اجرای برجام تقدیم مجلس شد
  • خودروهای هیبریدی مشکل آلودگی هوا را برطرف می کنند نه خودروهای تمام الکتریکی
  • از ميلياردها تومان پولی كه سلبريتی ها براي كمك به زلزله زدگان گرفتند، خبری نيست!
  • سران کشورهای جهان چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • رهبر ارکستر زن با «نغمه باران» روی صحنه رفت
  • روایت سینایی از چهار فیلم مستند خود
  • رشد ۳۰ برابری حاشیه‌ نشینی در ایران
  • مصرف نمک زیاد با مغز چه می‌کند؟
  • کشف ۹۲ درصدی جرائم سایبری
  • حمله نظامی قریب‌الوقوع ترکیه به سوریه
  • حذف دریافت کپی مدارک در ادارات برای احراز هویت/ استفاده از عابربانک با کارت هوشمند ملی
  • نتایج هشدار دهنده یک نظرسنجی درباره انتخاب رشته بالینی “تخصص بیهوشی”
  • آغاز پلمپ صرافی های غیرمجاز/ کرکره صرافی‌ها پایین آمد
  • پولهایی که سلبریتی ها از مردم برای زلزله زدگان گرفتند چه شد؟/ نماینده مجلس: ردپایی از این کمک‌ها دیده نمی‌شود
  • پشت پرده گزارش نجفی علیه قالیباف لو رفت + جزئیات
  • تعویض شناسنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک
  • دورهمی مهران مدیری با کارآگاه علوی
  • پژو توانست ۴۴۴ هزار خودرو به ایران بفروشد
  • شهادت می‌دهم آیت‌الله هاشمی از اتهامات قتل‌های زنجیره‌ای مبّرا بود / در این قضیه وزیر اطلاعات را هم دور زدند
  • حضور مهران مدیری در «هفت» قطعی شد
  • دبیر شورای عالی فضای مجازی: ۵ میلیارد تومان وام بی‌بهره به هر کدام از پیام‌رسانان ایرانی می‌دهیم؛ بدون ضمانت و فقط با سفته
  • «کلاه‌قرمزی» و «جناب‌خان» برای کودکان نیستند
  • عارف: روند پیگیری حصر قابل قبول است/ محدودیت‌ محصوران نسبت به ۶ ماه قبل خیلی کمتر شده
  • کاهش قیمت بیت کوین به کمتر از ۱۰هزار دلار
  • روحانی لایحه مهمترین قانون دهه اخیر را امضاء کرد
  • چرا امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه به پایان رسیده است!؟
  • احتمال فعال شدن گسل های رشته کوه البرز