سهمیه‌بندی دارو نداریم/ کاهش ارز داروهای وارداتی

    کد خبر :495901

رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: صنعت داروسازی کشور توانسته ۷۰ درصد نیاز داخلی را تامین کند.

مهدی پیرصالحی، روز دوشنبه در نشست خبری «معرفی ظرفیت ها و توانمندی های صنعت داروسازی و مکمل تغذیه ای کشور”، اظهارداشت: ما قصد حذف داروهای وارداتی را نداریم، چون شدنی نیست.

وی افزود: با توجه به نیاز درمان بیماران به دارو، می بایست داروهای وارداتی مورد نیاز را داشته باشیم.

پیرصالحی با اشاره به معرفی و تقدیر از تولید کنندگان ۱۲۰ قلم دارو، گفت: ۴۰ قلم شامل داروهای شیمیایی است، ۴۰ قلم مربوط به داروهای گیاهی و سنتی است و ۴۰ قلم دیگر، ترکیبی از داروهای بایولوژیک و مواد اولیه دارویی است.

وی با تاکید بر حمایت از صنعت داروسازی کشور، افزود: ما نمی توانیم نیاز دارویی خودمان را از طریق واردات تامین کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو، بر کیفیت و سلامت دارو تاکید کرد و گفت: ما به هیچ وجه اجازه ورود داروهای بدون کیفیت به بازار دارویی کشور را نمی دهیم.

وی با رد موضوع سهمیه بندی داروهای بیماران، افزود: ما برنامه هایی برای مدیریت توزیع داریم که می بایست با جدیت دنبال شود.

پیرصالحی، تامین دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی را همراه با مشکلاتی دانست و گفت: تامین دارو با ارز دولتی، مخاطراتی دارد که قاچاق دارو، می تواند یکی از آسیب های آن باشد.

وی در پاسخ به سئوال مهر، مبنی بر اینکه سهم ارزی داروهای وارداتی در سال آینده چگونه خواهد بود، افزود: با توجه به سیاست دارویی وزارت بهداشت که محدود کردن واردات داروهای مشابه تولید داخل است، قطعا سهم ارز داروهای وارداتی کم خواهد شد.

پیرصالحی با عنوان این مطلب که سهم ارزی برای واردات مواد اولیه دارویی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است، گفت: سهم ارزی داروهای وارداتی که بین ۱.۲میلیارد دلار تا ۱.۳ میلیارد دلار است، در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار کاهش سهم ارزی خواهیم داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید