نقش احساس امنیت روانی در زندگی

    کد خبر :492379
امنیت روانی در زندگی

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت معتقد است که احساس امنیت در کشور مهمتر از امنیت نظامی و انتظامی است و گفت: امنیت نظامی در ایران کم‌نظیر است اما احساس امنیت روانی کمتر است لذا باید در حوزه تقویت احساس امنیت روانی فعالیت کنیم.

غلامعلی افروز در پنجمین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ در چهار جبهه حضور داشت گفت: در بعد سیاسی به تدریج دنیا باور کرد که ما مستقل‌ترین کشور هستیم و در بعد اقتصادی که هنوز درگیر آن هستیم. اما آنچه که مهم تر است جبهه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در جبهه فرهنگی اصلی‌ترین سرداران جبهه روانشناسان، معلمان و والدین هستند، تاکید کرد: حضور و دفاع در این جبهه و در میدان جنگ نرم سخت ترین کار است و رسالت دانشگاهیان، فرهنگیان و روانشناسان بسیار پرخطیر است. همچنین رسالت انجمن روانشناسان اجتماعی در این مسیر معنادار می‌شود.

افروز گفت: در این جبهه بیشترین آسیب را دیدیم و می‌بینیم این جبهه روزبه‌روز فشرده‌تر می‌شود و جنگ در این جبهه بسیار جدی است. جنگ برای بی تفاوتی، احساس ناامنی برای حاکمیت نگرش های منفی و بازدارنده است. اگر از ما سوال کنند به عنوان روانشناسان، اهداف اصلی مهاجمان فرهنگی چیست؟ می‌گوییم احساس ناامنی روانی، کلافگی فکری و کوفتگی ذهنی در قشرهای مختلف به خصوص کودکان و نوجوانان یکی از اهداف مهم این حوزه است. ایجاد نگرش های منفی و منفی کردن نگرش‌های اجتماعی در صدر اهداف قرار دارند.

افروز با بیان اینکه راهبردهای ملی برای این کار بسیار نادر است، افزود: روانشناسان مجرب در این حوزه کم مشارکت کرده‌اند. اگر نگرشها نسبت به پدیده های اجتماعی و کارگزاران دولت منفی شد انگیزه تلاش به حداقل خواهد رسید و کج‌روی ها آغاز می شود.

افروز ادامه داد: اگر سری به کانون اصلاح تربیت بزنیم و نگرش های اجتماعی نوجوانان آسیب‌دیده را بسنجیم خواهیم دید که کمترین نمره را در مقیاس نگرش‌های اجتماعی خواهند آورد. این مسئله نشان می‌دهد که رابطه نگرش‌های بازدارنده و مخرب اجتماعی با آسیب پذیری اجتماعی جدی است.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه برای توان بخشی این موضوع گام اصلی تقویت نگرش‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: زمانی که نوجوانان بزهکار بر این باورند که عموماً دزد و کلاهبردارند این باور رفتارهای خصمانه و تهاجمی را مضاعف می‌کند.

به گفته وی، نگرش‌ها و باورها بستر اصلی پدیداری رفتارها هستند، رفتارهای بزهکارانه بر بستر نگرش‌های خصمانه صورت می گیرد و نگرش‌های خصمانه در دو رکن شناخت معیوب و ناقص اجتماعی و احساس خصمانه و ناخوشایند اجتماعی است. احساس ناخوشایند اجتماعی، با شناخت ناقص اجتماعی، نگرش نادرست و غیر منطقی را شکل می‌دهد.

رئیس دانشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه در دنیا مدارس بهترین بستر برای انتقال ارزش‌های حاکمیت از طریق مدرسه به خانواده هستند گفت: حدود ۷۰۰ هزار معلم داریم که برای این معلمان باید برنامه های روان شناختی اجتماعی با نگاه تقویت نگرش های مثبت در چند میلیون دانش آموز ایجاد کنیم تا بزهکاری ها کاهش یابد، در این مسیر روانشناسان رسالت حقیقی دارند.

افروز ادامه داد: باید راهبردی تهیه کنیم؛ عدم بهره مندی از احساس مثبت روانی و ناامنی روانی یکی دیگر از اهداف مهاجمین خطرناک است.

وی معتقد است که احساس امنیت در کشور مهمتر از امنیت نظامی و انتظامی است؛ امنیت نظامی در ایران کم‌نظیر است اما احساس امنیت روانی کمتر است لذا باید در حوزه تقویت احساس امنیت روانی فعالیت کنیم. احساس امنیت روانی باور درونی است که برای تقویت آن باید امنیت افزایش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید