جدیدترین اخبار
۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۸ اقتصادی کد خبر :48525

ورود پروازهای قطر به آسمان ایران چه نفعی داشته است؟

از چند هفته قبل و با اعلام چند کشور منطقه روابط سیاسی و اقتصادی قطر به شکل قابل توجهی محدود شد. موضوعی که روی حوزه‌های مختلف اقتصادی این کشور به خصوص صنعت هوایی رو به رشد آن تاثیری جدی داشت.

به گزارش ایسنا ممنوعیت ورود هواپیماهای قطری به آسمان کشورهایی چون امارات، بحرین، عربستان و مصر باعث شد شرکت‌هایی بزرگ مانند قطر ایرویز که روزانه تعداد قابل توجهی پرواز بین‌المللی به مقاصد مختلف جهان دارند، نتوانند بسیاری از برنامه‌های سابق خود را به شکل قبل ادامه دهند.

هر چند در طول تمام این روزها قطر تلاش کرده با انجام مذاکرات و ارائه راهکارهایی شرایط را برای از سر گیری لااقل بخشی از روابط اقتصادی فراهم کند اما به نظر می‌رسد آنچه بیشترین اهمیت را خواهد داشت، مدیریت برنامه‌های پروازی این کشور در کوتاه‌مدت است.

موقعیت خاص آسمان ایران که توانایی اتصال کشورهای جنوب را به شمال و شرق را به غرب دارد، باعث شده یکی از تنها گزینه‌های موجود پیش روی ایرلاین‌های قطری برای تداوم حیات‌شان عبور از آسمان ایران باشد.

هر چند طبق توافق‌های بین‌المللی عبور هر هواپیما از حریم هوایی یک کشور طبق معاهدات هزینه‌ای برای ایرلاین‌های مورد نظر دارد، اما در نهایت آنچه بیشترین اهمیت را در اتفاق‌های اخیر منطقه پیدا کرده، حمایت ایران از قطر و باز کردن ظرفیت آسمانش به روی پروازهای این کشور بوده. پروازهایی که طبق اعلام رئیس شرکت فرودگاه‌ها سود اقتصادی چندانی برای ایران ندارد.

مه‌آبادی در این باره گفته بسیاری از پروازهای قطری که از آسمان ایران عبور می‌کنند، زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه در حریم هوایی کشور قرار می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود از نظر درآمدزایی تفاوتی محسوسی در این زمینه در قیاس با گذشته به وجود نیاید اما ایران با هدف گسترش همکاری‌های خود و به وجود آوردن فضایی جدید برای قطر دشواری‌های مدیریت پروازهای جدید را به عهده گرفته تا امکان آن به وجود بیاید که در برنامه‌های شرکت قطری مانع بزرگی شکل نگیرد.

به گفته مه‌آبادی ایران امیدوار است قطر روزهای سختی را که به مدیریت پروازهایش کمک شده فراموش نکند و در آینده به یاد بیاورد که در روزهای سخت ایران چگونه حریم هوایی‌اش را برای مدیریت این پروازها باز گذاشت.

این صحبت‌ها حاکی از آن است که سیاست کلان ایران در منطقه مبنی بر حفظ و افزایش همکاری‌های اقتصادی با همسایه‌ها اولویت اصلی در مدیریت پروازهای قطر بوده و به نظر می‌رسد در این بین به دست آوردن سود اقتصادی و برنامه‌های کلان مالی اولویت دوم باشد. موضوعی که احتمالا نتایج آن در طول ماه‌ها و  سال‌های آینده و همزمان با رشد دوباره صنعت هوایی کشور مشخص می‌شود.

روی خط خبر

  • وصول گزارشاتی به کمیسیون آموزش درباره تخلف برخی مدارس دولتی
  • پاسخگویی به ۱۶۰ هزار پرسش شهروندان درباره «طرح ترافیک جدید» و «تهران من»
  • عضو شورا: سبزی آلوده در تهران کشت نمی‌شود
  • کنترل سفید بالک با آبشویی درختان غرب تهران
  • فراهم آمدن مقدمات تکرار تخلف وسیع در آموزش و پرورش خوزستان!
  • این تیم اقتصادی نمی تواند بازار ارز توافقی را کنترل کند/به ازای هر دو دلار،می توانیم یک دلار به بازار تزریق کنیم
  • هواداران برای آفاق، آهنگ ساختند!
  • برخورد با مناطقی که اقدام به کاشت «چمن» کنند
  • فراهانی: بیکاری و فقر، بازیگرها را اذیت می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ۸ میلیاردی به عده‌ای خاص در ساری
  • برگزاری کنسرت خواننده مشهور پاپ بعد از مدت ها دوری
  • خزر کثیف تر می‌شود
  • فیش سوزی معلمان معترض مقابل مجلس
  • «سحر تبر» چهره واقعی‌اش را آشکار کرد!
  • تسهیلات ویژه برای سفر هندی‌ها به ایران
  • زیباکلام: انتقاد روحانی از آمریکا خانم موگرینی را ناراحت می‌کند!
  • افشای نقش آمریکا در تنش بین ایران و عراق
  • اهواز در هاله‌ای از دود قرار گرفت
  • «مائده هژبری» به اینستاگرام بازگشت
  • افزایش آلاینده ازن در هوای تهران
  • پیشنهاد عباس عبدی به قوه قضاییه
  • مرجانه گلچین: سینما برای «‌از ما بهتران» ‌است
  • عربستان و سودای تسلط بر رسانه‌های غربی
  • حذف زبان ترکی از آزمون آیین‌نامه رانندگی در اتریش
  • تولید ابزارآلات ایرانی در چین!
  • پشت پرده افزایش قیمت کالاها در بازار
  • آزادی عمل صادرکنندگان برای استفاده از ارز صادراتی
  • برنامه موشکی تهران در مذاکرات برجام مطرح نیست
  • نرخ ارز پیش‌بینی‌پذیر شود
  • مدیریت کشور دچار جهالت اقتصادی