مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور:

پرونده کیارستمی تاکنون از فرانسه به ایران ارائه نشده است/ اثبات قصور پزشکی در این پرونده

    کد خبر :48492

مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور با اشاره به نظر کمیسیونهای پزشکی قانونی درباره پرونده مرگ عباس کیارستمی گفت: متاسفانه این پرونده تاکنون از فرانسه به ایران ارائه نشده و تنها چند صفحه توضیحات پزشک معالج وجود دارد.

کامران سلطانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آخرین جزئیات پرونده عباس کیارستمی اظهار کرد: بعد از فوت مرحوم عباس کیارستمی جلساتی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد و قبل از شکایت اولیای دم رسیدگی‌های لازم به موضوع جان باختن کیارستمی انجام گرفت؛ نتیجه بررسیها نهایتاً قصور پزشکی در مراحل درمان را مشخص کرد و نظرات کارشناسی نیز منجر به رای انتظامی هیئت نظام پزشکی شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از رای صادره نیز اولیای دم متعاقباً شکایت خود را به دادسرا ارائه کردند و دادسرا نیز برای تشخیص و میزان قصور، پرونده جان باختن کیارستمی را به پزشکی قانونی ارجاع داد.

مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور یادآور شد: سه مرحله کار کارشناسی و تخصصی انجام گرفت و پاسخهای لازم نیز از سوی ما به دادسرا ارسال شد؛ متاسفانه برخی ارباب‌رجوع‌ها در این پرونده کم لطفی می‌کنند در صورتی که پاسخهای ارائه شده روشن و واضح است.

سلطانی افزود: کمیسیون کارشناسی پزشکی قانونی موظف به جوابگویی برای افراد نیست بلکه کمیسیون پزشکی قانونی موظف به پاسخگوی پرسشهای دادگاه است و این پرونده نیز طبق ضوابط و کارهای کارشناسی بررسی شد.

وی تصریح کرد: کمیسیونهای پزشکی قانونی تشخیص دادند که در مراحل درمانی قصور اتفاق افتاده است اما با توجه به عدم کالبدگشایی، اظهارنظر در مورد علت مرگ کیارستمی برای کمیسیونهای کارشناسی مشخص نبوده است.

مدیرکل کمیسیونهای پزشکی قانونی ادامه داد: کالبدگشایی و و جود پرونده بالینی برای ما حائز اهمیت است و متاسفانه این پرونده تاکنون از فرانسه به ایران ارائه نشده و تنها چند صفحه توضیحات پزشک معالج وجود دارد.

سلطانی توضیح داد: باید اوراق و برگ مشخصات بیمار، شرح حال و گزارش پرستاری، نحوه درمان و علائم حیات برای ما موجود باشد که متاسفانه هیچ کدام از موارد از کشور فرانسه ارسال نشده و ما نیز نظرات خود را بنابر کارهای کارشناسی کمیسیونها اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه آنچه تا به امروز به نظام پزشکی و دستگاههای ذیربط ارائه شده فقط توضیحات پزشک معالج بوده است، اظهار کرد: توضیحات پزشک معالج نیز بر روی اوراق مربوطه به خواست خانواده مرحوم نوشته شده و ما چیزی از پرونده بالینی را در اختیار نداریم و در جریان جزییات آن نیستیم؛ پزشکی قانونی برمبنای مستندات و مدارک تصمیم‌گیری می‌کند و گفته‌های پزشکی که نوشته شده نمی‌تواند برای ما قابل اعتماد باشد.

مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه کالبدگشایی از جسد برای علت مرگ انجام می‌گیرد، گفت: اینکه کالبدگشایی و کارهای کارشناسی مطرح می‌شود برای تشخیص علت مرگ است که متاسفانه پرونده کامل را آنطور که گفته‌ایم در اختیار نداشته‌ایم و ما نیز نظرات خود را به مراجع ذیربط ارائه کرده‌ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید