بهترین راه تضمین نگرانی‌های ترکیه در سوریه گفتگو با بشار اسد است

    کد خبر :482991
بشار اسد

«عثمان فاروق اغلو» معتقد است که سوریه امن، یکپارچه و با ثبات و گفتگو با دولت بشار اسد از سوی آنکارا تنها راه تضمین منافع و نگرانی‌های دولت ترکیه خواهد بود.

به گزارش مهر، در جریان دیدار اخیر رجب طیب اردوغان از مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد احیای یک پیمان تاریخی و امنیتی فراموش شده میان سوریه و ترکیه را مطرح کرد و از اردوغان خواست در ارتباط با احیای این معاهده امنیتی با همسایه جنوبی خود سوریه، وارد همکاری شود، هرچند ترکیه تا کنون به این همکاری پاسخ مثبت نداده است.

در واقع اردوغان بدنبال تصمیم ترامپ در مورد خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه عازم مسکو شده بود تا با پوتین رایزنی کند اما به نظر می‌رسد با توجه به انتظارت اردوغان در موضوع سوریه، چیزی عاید او در جلسه اخیر با پوتین نشده است. او در این سفر امیدوار بود تا بتواند چراغ سبز عملیات نظامی علیه کردهای مورد حمایت امریکا در شمال سوریه را بدست آورد و بدنبال آن بتواند منطقه امنیتی موردنظرش را در شمال سوریه ایجاد کند، اما این انتظارات رئیس جمهور ترکیه در سفر به روسیه بی‌نتیجه ماند.

بعضی تحلیل‌گران معتقدند که آمریکا با اعلام خروج نظامیان خود از سوریه در نظر دارد تا بر روی همکاری فعلی روسیه، ترکیه و ایران در سوریه تاثیر گذارد.

دکتر «عثمان فاروق اغلو»، معاون حزب جمهوری خلق ترکیه (CHP) در خصوص این موضوع به خبرنگار مهر گفت: همکاری میان ایران، ترکیه و روسیه چیزی است که آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد شاهد آن باشد.

وی افزود: در استراتژی نظامی آمریکا، روسیه یک قدرت تجدیدنظر طلب است و ایران نیز به عنوان دولتی به شدت مخالف شناخته می‌شود که هر دو در تقابل با امنیت ملی آمریکا قرار دارند.

سفیر سابق ترکیه در آمریکا یادآور شد: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تصمیم ترامپ است که هم پنتاگون و حتی جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی با آن مخالف بودند. براین اساس دشوار است که این تصمیم حداقل بزودی و در کوتاه مدت اجرایی شود.

وی افزود: حتی در صورت اجرا شدن چنین تصمیمی نیز، این به معنای پایان حضور آمریکا در سوریه نخواهد بود و حمایت آمریکا از گروه‌های کردی YPG/PYD همچنان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، اختلافات پنهان سه کشور ائتلاف آستانه، شامل ایران، روسیه و ترکیه را عیان خواهد کرد چون اردوغان هنوز به شدت با دولت بشاراسد مخالفت می‌کند.

فاروق اغلو تصریح کرد: وضعیت در ادلب همچنان برای روسیه راضی کننده نیست و هم روسیه و هم ایران به احتمال زیادی با هرگونه عملیات نظامی جدید در سوریه به شدت مخالفند.

معاون حزب جمهوری خلق ترکیه در ادامه اظهار داشت: این روزها ما شاهد هستیم که رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین تلاش دارد تا همکاری‌های سابق و قدیمی را میان دولت اردوغان در ترکیه و دولت بشار اسد در سوریه احیا کند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر آمریکا نیز با تصویب تحریم‌هایی در کنگره در تلاش برای اعمال تحریم علیه کشورهایی است که با دولت بشاراسد در سوریه همکاری می‌کنند. در عین حال ترکیه به چراغ سبز دولت مسکو برای ایجاد منطقه امن موردنظرش در شمال سوریه نیاز دارد، هرچند آمریکا نیز مخالف است.

معاون حزب جمهوری خلق ترکیه همچنین افزود: ترکیه برای ساخت منطقه امن موردنظرش در شمال سوریه، حداقل به یکی از این دو شرط نیاز دارد: یا از سوی دولت سوریه به صورت رسمی دعوت شود و دمشق از آنکارا خواستار حضور در شمال سوریه شود، یا این که ترکیه از طریق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به عملیات نظامی در شمال سوریه روی آورد که هیچکدام از این شرایط برای ترکیه در شرایط فعلی عملی نخواهد شد.

وی تأکید کرد: به غیر از این دو وضعیت، ایجاد هرگونه منطقه امنی در شمال سوریه توسط ترکیه فاقد مشروعیت لازم خواهد بود. ترکیه و سوریه پیش از این دو معاهده مبارزه با تروریسم را امضا کرده بودند، یکی در سال 1998 موسوم به توافق آدنا و دیگری در سال 2010 موسوم به توافق آنکارا که هر دو توافق همچنان نیز معتبر و قابل اجراست.

فاروق اغلو در پایان تأکید کرد: بنابراین بهترین راه دولت اردوغان برای بدست آوردن مشروعیت نگرانی‌های امنیتی‌اش در شمال سوریه، باز کردن کانال‌های گفتگو با دولت مرکزی سوریه و فعال کردن دوباره این توافقات دوجانبه است. در حقیقت بهترین و آخرین راه تضمین منافع و امنیت ملی ترکیه، وجود یک سوریه یکپارچه، با ثبات و امن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید