آمریکا ‘استرداد مدیر هوآوی چین’ را رسما از کانادا درخواست می‌کند

    کد خبر :474366

کاخ‌سفید در حال تکمیل مقدمات درخواست رسمی استرداد منگ وانژو، از مدیران ارشد شرکت فناوری هوآوی چین است.

به گزارش بی بی سی به نقل از روزنامه گلوب اند میل کانادا، خانم منگ دسامبر گذشته در ونکوور کانادا و به درخواست مقام‌های آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت شد.

آمریکا برای تسلیم درخواست رسمی خود به کانادا تا پایان ماه ژانویه جاری فرصت دارد.

بازداشت خانم منگ در کانادا، با واکنش شدید پکن روبرو شده است. چین هر دو کشور (آمریکا و کانادا) را به “سوءاستفاده از معاهدات قضایی در استرداد مظنونان و مجرمان” متهم کرده است.

منگ وانژو مدیرمالی شرکت هوآوی است که اکنون به یکی از بزرگترین گروه‎‌های تولیدکننده محصولات مخابراتی و تلفن‌های همراه در جهان تبدیل شده است.

وزارت دادگستری آمریکا گفته تقاضانامه استرداد خانم منگ مطابق همه مفاد معاهده آمریکا-کانادا بر سر استرداد مظنونان تحت تعقیب تنظیم می‌شود.

دادگستری آمریکا همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرده: “ما از کانادا به علت ادامه مساعدت و حمایت در این رابطه و پشتیبانی از اجرای قانون بسیار سپاس‌گزاریم.”

امروز (سه شنبه ۲۲ ژانویه) همچنین کریستیا فریلند، وزیرخارجه کانادا به بلومبرگ تی‌وی گفت دولت کشورش از آمریکا نخواسته که پیگیر استرداد خانم منگ نشود.

در همین حال، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواسته که تقاضای جلبی که برای خانم منگ صادر کرده بود را از کانادا پس بگیرد و پیگیری رسمی برای استرداد او را هم متوقف کند.

موضوع بازداشت خانم منگ در ونکوور به بروز تنش جدی میان پکن و اتاوا انجامیده است به طوری که کانادا از جامعه جهانی برای مقابله با فشارهای چین درخواست حمایت کرده است.

روز گذشته (دوشنبه) ۱۴۰ دیپلمات و اساتید دانشگاهی در غرب طی نامه‌ای سرگشاده به شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، از او خواستند مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، دو کانادایی که به اتهام جاسوسی در چین بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

چند ناظر مسایل چین می‌گویند بازداشت این دو شهروند کانادا به نوعی مقابله به مثل پکن در برابر بازداشت خانم منگ در ونکوور کاناداست، هر چند چین چنین ارزیابی‌هایی را رد می‌کند.

کانادا همان ماه گذشته (دسامبر) خانم منگ را پس از صدور قرار وثیقه آزاد کرد اما او حق ترک خاک کانادا را ندارد.

آمریکا خانم منگ و شرکت هوآوی را متهم به دورزدن تحریم‌های ایران در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ کرده است اما این غول تولید محصولات مخابراتی این اتهام را که به یکی از شرکت‌های اقماری آن یعنی اسکای‌کام مربوط می‌شود را رد کرده است.

همزمان چند کشور غربی دیگر هم نسبت به اعتماد و اطمینان به محصولات هوآوی ابراز تردید کرده‌اند؛ به طوری که آلمان، آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا نسبت به نصب تجهیزات جاسوسی در محصولات این شرکت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در برابر این موضع‌گیری غرب، لیانگ هوآ، مدیرعامل شرکت هوآوی که اکنون در کنفرانس اقتصادی داووس در سوئیس به سر می‌برد گفته اگر آمریکا و بریتانیا به ستیزه‌جویی در برابر هووآی ادامه دهند این کشور ممکن است تصمیم به ترک آمریکا و بریتانیا بگیرد.

تصمیمی که می‌تواند تبعات اقتصادی قابل توجهی برای بازاهای مخابراتی این دو کشور در پی داشته باشد.

آمریکا هوآوی را از شرکت در مناقصه‌های دولتی در ایالات متحده منع کرده و شرکت مخابراتی بی‌تی بریتانیا هم تایید کرده که همه تجهیزات ساخت هوآوی را از سیستم سرویس اضطراری شبکه مخابراتی خود برچیده است.

شرکت هوآوی همواره تاکید کرده است که یک گروه اقتصادی خصوصی است و هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید