بورس باوجود تردیدها رو به بالا رفت

    کد خبر :469017

امروز علیرغم ریسک‌های سیستماتیکی که فعالان بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نماگر اصلی بورس به رشد خود ادامه داد و به نیمه کانال ۱۶۵ واحدی رسید.

موضوعاتی همچون کمبود نقدینگی، ریسک‌های سیستماتیک و تردیدها در باره ورود ارز ناشی از کالاهای صادراتی به کشور در تصمیم معامله گران بازار سرمایه تاثیر بسزایی داشته اشت.

از طرفی عرضه نفت خام سبک به ریال در بورس سبب شده برخی اعلام کنند که این اتفاق باعث خروج سرمایه از کشور خواهد شد و به کم شدن منابع ارزی دامن می زند،چراکه اگر قرار است کالای استراتژیکی همچون نفت، ارزی برای کشور نیاورد دیگر کالاها احتمال دارد بتوانند در این معادله صدق کنند.

از طرفی در روزهای گذشته قیمت خودروها با افزایش فزاینده‌ای مواجه شد اما با این حال امروز و روز گذشته قیمت سهم های این گروه با کاهش مواجه بود و سهم سایپا در کاهش شاخص های بازار سرمایه نقش عمده‌ای ایفا کرد.

نوسانات قیمت ارز نیز در مقاطعی توانست بر تصمیم سهامداران تاثیرگذار باشد. در چند ماه اخیر قیمت ارز توانست از ثبات نسبی برخوردار باشد و با این ثبات سرمایه گذارن بورسی نیز با اطمینان بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام می کردند اما در روزهای که نوسان پررنگ تر می شود سهامداران ریسک‌ها را بیش از گذشته برآورد می‌کنند و تردیدهای بیشتری سر معاملات بازار سهام سایه می افکند.

اما در عین حال شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران امروز توانست به رشد خود ادامه دهد و با افزایش ۷۴۸ واحد روبرو شود و به رقم ۱۶۵ هزار و ۴۴۴ واحدی برسد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۲۱۳ واحد رشد عدد ۲۹ هزار و ۱۹۷ واحدی را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۶۴۲ واحدی مواجه شد و رقم ۱۸۰ هزار و ۵۲۹ را تجربه کرد. در عین حال شاخص بازار اول و بازار دوم هر کدام به ترتیب ۵۷۱ و ۱۳۹۰ واحد رشد کردند.

به گزارش ایسنا، سهم‌های پالایشی، فلزی، بانکی و خودرویی در کنار برخی از سهم‌ها در گروه داروسازی بیشترین تاثیر را روی نوسانات شاخص‌های بازار سهام گذاشتند؛ به طوری که پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس هر یک به ترتیب ۱۷۶، ۱۵۰ و ۱۲۳ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. در کنار این نمادها لابراتور داروسازی دکتر عبیدی ۵۶ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص کل داشتند.

در کفه دیگر بانک ملت، سایپا، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی جم، تاثیرات کاهنده روی نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشتند. هر یک از شرکت‌های یاد شده به ترتیب ۷۹، ۴۵، ۴۳ و ۳۸ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌ها داشتند.

همچنان دو گروه بانکی و خودرویی از تاثیرگذارترین نمادها در جهت کاهنده روی کلیت بازار هستند. این نمادها در کنار برخی از نمادهای شاخص‌ساز در گروه محصولات شیمیایی و فلزی بازار را در دست گرفتند و تاثیر بسزایی در تصمیم سهامداران دارند.

امروز در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قیمت سهم‌ها با رشد مواجه شد و بسیاری از آنها از یک درصد تا چهار درصد افزایش قیمت را تجربه کردند، اما در گروه فلزات اساسی نوسان سهم‌ها از منفی دو درصد تا مثبت ۴.۹ درصد در نوسان بود.

همانطور که بیان شد چند روز پیش قیمت خودروها در کارخانه با افزایش چشمگیری مواجه شد و یک روز پس از اعلام این خبر سهم‌های این گروه یک دست سبزرنگ شدند، اما هم روز گذشته و هم امروز روند قیمت‌ها کاهشی بود و در برخی از نمادها صف‌های فروش مشاهده می‌شد. گویا سهامداران علی‌رغم افزایش قیمت خودرو و پیش‌بینی افزایش درآمد برای این شرکت‌ها همچنان به دلیل ساختارهای نامناسب شرکت‌های خودرویی چندان اعتمادی به سوددهی آنها ندارند و در این روزها علی‌رغم انتشار اخبار مثبت در این گروه کفه عرضه نسبت به کفه تقاضا سنگین‌تر است.

ارزش معاملات بورس تهران امروز در مجموع به رقم حدود ۷۲۱ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲.۴ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار به حدود ۱۸۴ هزار معامله رسید.

آیفکس نیز با رشد ۲۸ واحدی مواجه شد که به رقم ۱۹۷۷ واحدی را تجربه می‌کند. ارزش معاملات فرابورس ایران عدد ۴۱۳ میلادی تومان را تجربه کرد و حجم معاملات این بازار به رقم ۷۹۲ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید