بدهی جاری مالیاتی نداریم،افزایش تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر

    کد خبر :464867

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به طور قطع طی سال های ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه بدهی مالیاتی نداریم.

علیرضا صادق آبادی در نشستی خبری در محل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در پاسخ به خبرنگار مهر درباره میزان بدهی مالیاتی و علت انباشت آن در این شرکت توضیح داد: بدهی جاری نداریم، چرا که درآمدهای شرکت مستقیما به خزانه واریز شده و از این درآمد میزان سهم یارانه برداشت می شود، بنابراین به طور قطع از سال ۹۵و ۹۶ هیچ گونه بدهی مالیاتی نداریم.

وی در همین زمینه ادامه داد: ممکن است علت اظهار بدهی مالیاتی برای این شرکت، اختلاف ادعای شرکت ملی پالایش و پخش با ادعای سازمان مالیاتی باشد که این اختلاف به دادرسی رفته و بررسی می شود و نتیجه نهایی نیز پس از بررسی اعلام خواهد شد، بنابراین نمی توان نرخ های مطرح شده را نرخ قطعی دانست.

صادق آبادی در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره شفاف سازی میزان هزینه کرد و درآمدهای این شرکت اظهارداشت: ۳۰۹ هزار میلیارد تومان میزان درآمد این شرکت است که از این میزان حدود ۹۹ درصد آن مربوط به تسویه هزینه نفت خام پالایشگاه ها می شود.

این مقام مسئول میانگین تولید بنزین داخلی در سال ۹۶ را ۶۷.۲۸ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و ادامه داد: این رقم برای سال جاری به ۸۷.۹۵ میلیون لیتر در روز رسید.

صادق آبادی تصریح کرد: در دو ماهه نخست سال جاری از ظرفیت تولید فاز دو پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس استفاده نکردیم و از سویی دیگر امسال بیشترین حجم اورهال را داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میزان ظرفیت تولید بنزین کشور بدون احتساب فاز سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر در روز اعلام کرد که این رقم در تابستان که میزان مصرف افزایش داشته است به ۹۷ میلیون لیتر در روز نیز رسید. این در حالی است که در ماه جاری بدون احتساب تولید بنزین فاز سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۹۵ میلیون لیتر بنزین تولید شد.

وی درباره میزان تولید نفت گاز در سال ۹۶ گفت: در این سال ۹۴ میلیون لیتر نفت گاز تولید شد که از این میزان ۲۱ میلیون آن را نفت گاز یورو تشکیل می داد. از سوی دیگر در سال جاری متوسط تولید نفت گاز ۱۰۰ میلیون لیتر بوده است که سهم نفت گاز یورو۴ در آن ۲۸ میلیون لیتر در روز است.

صادق آبادی میزان ظرفیت تولید نفت گاز را در سال ۹۶، ۲۳ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: قرار است ۱۴ میلیون لیتر از پالایشگاه بندرعباس و سه میلیون لیتر از پالایشگاه تبریز به این حجم اضافه شود و ظرفیت تولید نفت گاز کشور در نهایت به ۴۰ میلیون لیتر در روز برسد.

به گفته وی، تا پایان سال ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز یورو ۴ از ستاره خلیج فارس به ظرفیت کل اضافه می شود و باقیمانده نفت گاز یورو تولید شده در سال آینده به سبد تولید گازوئیل یورو ۴ اضافه می شود و در نهایت تا آخر سال میزان تولید نفت گاز یورو ۴ به ۵۳ میلیون لیتر در روز می رسد.

این مقام مسئول اولویت تخصیص نفت گاز یورو را بنادر اصلی کشور عنوان کرد و توضیح داد: از آنجایی که بیشترین حجم حمل و نقل بار و افراد از بنادر مهم کشور انجام می شود، اولویت را به این مناطق دادیم و باقی سهم گازوئیل را در استان کرمان و فارس توزیع می کنیم.

صادق آبادی گفت: در مجموع میزان تولید بنزین کشور تا پایان سال ۹۷ و با در نظر گرفتن تولید فاز سه ستاره خلیج فارس به حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می رسد.

وی در پایان تأکید کرد: تا زمانی که الگوی مصرف را اصلاح نکنیم به وارد کننده بنزین تبدیل می شویم، این در حالی است که برای حل یک موضوع باید از چند راهکار استفاده کنیم.

مصرف گازوئیل؛ روزانه 15 میلیون لیتر

به گفته این مقام مسئول میزان تولید و مصرف نفت گاز کشور ۱۵ میلیون لیتر در روز است که این رقم با تکمیل فازهای پارس جنوبی و افزایش سهم گاز در مصرف صنایع بوده است که باید با اصلاح مصرف خودروها این رقم را بیش از گذشته کاهش دهیم.

مصرف بنزین در 1412 به روزانه 190 میلیون لیتر می رسد

وی با ذکر مثالی در ارتباط با ادامه رشد ۷ درصدی مصرف بنزین توضیح داد: در سال ۱۴۱۲ در صورتی که رشد مصرف ۷ درصد باقی بماند میزان مصرف به ۱۹۰ میلیون لیتر در روز می رسد به عبارتی دیگر با وجود اینکه در حال حاضر میزان تولید کشور به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است، با روند رشد ثابت مصرف تا سال ۱۴۱۲ ، حدود 85 میلیون لیتر کسری داریم که برای تولید این کسری، تنها در بخش پالایشگاه به ۵۷ میلیارد دلار سرمایه نیاز است و اگر بخواهیم خطوط انتقال و تلمبه خانه ها را نیز توسعه دهیم نیاز به یک سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلاری داریم. از سوی دیگر اگر بخواهیم این رقم را توسط واردات تأمین کنیم باید روزانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار صرف واردات بنزین کنیم. بنابراین نمی توان گفت با ادامه روند کنونی تولید و همچنین در نظر گرفتن رشد مصرف در مصرف بنزین و گازوئیل خودکفا شویم و قطعاً باید الگوی مصرف را اصلاح کنیم.

در حاشیه امن خودکفایی قرار نداریم

صادق آبادی با اشاره به اینکه نمی توان به طور قطعی گفت که در حاشیه امن خودکفایی قرار داریم، توضیح داد: امسال و حتی در شرایطی که ممکن است میزان تولید به هر دلیلی (کاهش خوراک پالایشگاه، خاموشی کامل پالایشگاه و یا سایر عوامل موثر) کاهش یابد یا از سوی دیگر میزان مصرف ۷ تا ۸ درصد بیش از پیش بینی های انجام شده، اضافه شود، مدیریت تولید سخت می شود. زمانی می توان گفت که به خودکفایی رسیدیم که در صورت خروج یکی از پالایشگاه ها از مدار تولید بتوانیم سهم آن را توسط سایر پالایشگاه ها جبران کنیم.

درخواست رسمی برای خرید سهام پالایش و پخش نداشتیم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش درباره درخواست شرکت ایندین اویل برای خرید سهام این شرکت توسط شرکت ملی پالایش و پخش ملی ایران گفت: درخواست رسمی از این شرکت نداریم.

وی درباره وضعیت مجموعه پالایشگاهی طرح سیراف ادامه داد: سرمایه مورد نیاز این طرح از بخشی که قرار بود توسط صندوق توسعه تأمین شود، به زودی تأمین می شود اما باید در نظر داشت که صندوق توسعه ملی نیز محدودیت هایی دارد. با توجه به تحریم های اقتصادی علی ایران تأمین سرمایه این پروژه به صورت فاینانس امکانپذیر نیست البته برخی از شرکت های فعال در این طرح توانسته اند با استفاده از سرمایه شرکت ساینا شور چین به تأمین مالی این پروژه بپردازند که البته این تأمین سرمایه مشروط به راه اندازی خط اعتباری دوم بین ایران و چین است.

سهمیه بندی نشود، کارت سوخت بی‌فایده است

این مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش درباره زمان الزام استفاده از کارت سوخت نیز توضیح داد: استفاده الزامی از کارت سوخت زمانی توجیه دارد که سهمیه بندی وجود داشته باشد و سهمیه بندی به معنای دو نرخی بودن بنزین است اما از آنجایی که برنامه ای برای دو نرخی شدن بنزین وجود ندارد بنابراین زمانی برای الزام استفاده از کارت سوخت نیز تعیین نشده است.

صادق آبادی تصریح کرد: در صورتی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی نمی شد، روزانه نیازمند واردات بالغ بر ۲۴ میلیون لیتر در روز بودیم.

به گزارش مهر ،در ادامه این نشست دادفر مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولید بنزین از فاز سه را ۱۲ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاری برای فاز سه، ۶۰ میلیون دلار بوده است که این رقم منهای هزینه های مشترک با فاز یک و دو است.

به گفته وی تا روز گذشته ۳۱ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید شده است که قرار است این رقم به ۴۵ میلیون لیتر در روز برسد. این در حالی است که آروماتیک موجود در این بنزین بین ۲۹ تا ۳۰ درصد است و بنزن آن معادل نیم درصد و گوگرد آن نیز ۰.۵پی پی ام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید