دورنمای ترسناک دستمزد سال ۹۸ با توقف اعلام نرخ تورم!

    کد خبر :458112

به رغم آنکه بسیاری از اقشار آسیب پذیر چشم انتظار اقدام دولتمردان برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران در ماه‌های اخیر بودند و جز نومیدی نصیبی نیافتند، شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که این افزایش برای سال آتی نیز خرسند کننده نخواهد بود.

به گزارش تابناک، به فاصله کمتر از ۸۰ روز تا پایان سال ۹۷ و در شرایطی که نرخ تورم در سال جاری به شدت افزایش یافته و مسائلی مانند بحران ارزی و بازگشت تحریم‌ها، تلاطم‌های شدیدی در معیشت بسیاری از خانوار‌های ایرانی پدید آورده، برای بسیاری از مردم، پایان سال حکم پنجره‌ای را دارد که می‌توان به آن امید بست.

امیدواری‌ای از جنس افزایش حقوق و دستمزد‌ها که اگر با ثبات قیمت‌ها همراه شود، می‌تواند اندکی شرایط اقتصادی خانواده‌ها را بهبود بخشیده و تا حدی، آب رفته را به جوی بازگرداند. اتفاقی که بر اساس قانون، از یک مسیر مشخص می‌گذرد یک مبنای ویژه دارد: نرخ تورم.

نرخی که اگرچه به باور عموم مردم، بسیار بالا رفته و این میزان را می‌شود با بیان مثال‌های ساده نیز نشانش داد، اما دولت مردان با استفاده از متر و معیار‌هایی ویژه و گاه عجیب محاسبه و اعلامش می‌کنند و در نتیجه، همیشه ابهام آفرین و حتی شائبه برانگیز است.

صحبت درباره شائبه‌هایی است که گاه در مقاطعی، برخی مسئولان بر آن‌ها مهر صحه گذارده‌اند. مسئولانی که وقتی قرار می‌شود درباره چرایی افزایش فقر یا کاهش سطح درآمد خانوار‌ها یا هر مساله مرتبط با حقوق و دستمزد ناکافی سخن بگویند، از استباهات صورت گرفته در تعیین دستمزد سالانه در ادوار مختلف سخن می‌گویند و طرح‌هایی برای جبران آن ارائه می‌دهند، اما به خودشان که می‌رسد، مبنایی غیر از نرخ تورم رسمی لحاظ نمی‌کنند.

وضعیتی که برای تعیین حقوق و دستمزد سال آتی وخیم‌تر هم شده است، چراکه از یکسو در لایحه بودجه، میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال آتی ۲۰ درصد تعیین شده و از سوی دیگر، بانک مرکزی در اقدامی سوال برانگیز، اعلام نرخ تورم را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

اقدامی که مسئولان بانک مرکزی آن را ناشی از اختلافاتی دانسته‌اند که میان نرخ تورم اعلامی توسط این مرجع و نرخ تورم مرکز آمار وجود دارد و می‌بایست در خوص آن تصمیم گیری شود. اختلافی که البته قدمتی طولانی مدت دارد و از این رو، رسیدگی به آن، آن هم به فاصله کوتاهی تا پایان سال، عجیب و حتی نگران کننده به نظر می‌رسد.

از این رو می‌گوییم نگران کننده که می‌دانیم حقوق و دستمزد کارگران برای سال بعد در جلساتی تعیین می‌شود که پیش از پایان سال آغاز می‌شوند و معمولا روند تعیین دستمزد در آن، بسیار پرچالش و زمان بر است، تا جایی که برای نمونه می‌شود به تعغیین دستمزد سال ۹۷ اشاره کرد که در سال ۹۶ به نتیجه کامل نرسید و در اتفاقی نادر، به بعد از نوروز ۹۷ موکول شد.

مشکلاتی که فارغ از پنهان شدن نرخ تورم از عموم، بی شک در سال جاری افزایش یافته و در نتیجه روند تعیین میزان افزایش دستمزد برای سال ۹۸، بغرنج‌تر از هر زمانی خواهد بود. اوضاعی که اگر توقف اعلام نرخ تورم را هم به آن اضافه کنیم، می‌تواند بحرانی جلوه کند و حتی مخالفت‌هایی را سبب ساز شود.

مخالفت‌هایی نشات گرفته از عدم شفافیت در روند تعیین میزان افزایش دستمزد سالانه که برخی دولت مردان تلویحا وعده اجرایی شدنش را داده بودند، اما حالا با مخفی شدن نرخ تورم، گامی بزرگ در جهت عکس آن برداشته شده و در کمال تعجب، با سکوت همگان مواجه شده است. سکوتی که باید امیدوار بود آرامش پیش از توفان نباشد.

سلسله اتفاقاتی که برخی بر این باورند که احتمالا به افزایش جزئی حقوق و دستمزد کارگران برای سال آتی گره خواهد خورد. افزایشی که برخی انتظار داشتند با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر و پیرو آن، پدید آوردن مشکلات وسیع معیشتی برای مردم، به صورت اضطراری در نیمه سال جاری هم رقم بخورد اما ظاهرا برای پایان سال هم خبری از آن نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید