توافق ایران، روسیه و ترکیه درباره موعد اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه

    کد خبر :445688

وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامنین فرمت آستانه، نشستی سه جانبه و مشورتی را با استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه ( ۲۷ آذر ۱۳۹۷) برگزار کردند.

به گزارش ایسنا در پی این نشست وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه‌ای بیانیه مشترکی را منتشر کردند که متن آن به شرح زیر است:

«۱- نتایج مثبت رایزنی هایشان با طرف‌های سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی را ارایه کردند .

۲- اراده خود را برای تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن بواسطه تعامل با طرف‌های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد. فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی میان اعضای آن صورت پذیرد، به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.

۳- توافق کردند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کنند.

۴- بر این باور تصریح کردند که این گامها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری – سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت منجر خواهد شد.

۵- تعهد قوی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار داده و تصدیق کردند که این اصول باید توسط همه طرف‌ها مورد احترام قرار گیرد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید