عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

سود بانکی باید مردم را به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق کند

    کد خبر :44326

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم کاهش نرخ سود بانکی گفت: باید اقدامی صورت گیرد که مردم به سمت سرمایه گذاری در بخش تولید سوق پیدا کنند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه میزان کاهش نرخ سود بانکی مشخص نشده است، گفت: بعد از کاهش نرخ تورم و طرح موضوع درباره سود بانکی و سود سپرده ها، اعلام شد به دلیل بالا بودن تورم، سود بانکی نیز افزایش یافته است که با کاهش نرخ تورم باید به دنبال افت نرخ سود بانکی باشیم.

وی کاهش نرخ سود بانکی را توقعی دو جانبه از سوی مردم و مسئولان دانست و افزود: بانک مرکزی در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یا در پاسخ به خبرنگاران قول کاهش نرخ سود را داد ولی بانک های کشور با توجه به کاهش نرخ تورم، نگران از دست دادن مشتریان خود هستند.

موسوی لارگانی گفت: شاید نگرانی بانک ها از موضوعی دیگر نشأت گیرد که اگر سود سپرده ها کاهش یابد، مردم اقدام به سپرده گذاری نکنند و به بازار سرمایه و خرید و فروش ارز، طلا و امثال این ها روی آورند و یا پول خود را در حوزه تولید سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: باید اقدامی صورت گیرد که مردم به سمت سرمایه گذاری در بخش تولید سوق پیدا کنند و در این صورت بانک نیز استفاده لازم را خواهد برد اما هم اینک مردم به دلیل دریافت سود لازم از بانک، در حوزه تولید سرمایه گذاری نمی کنند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه نمی توان به بانک ها تحکم کرد که وام با سود 18 درصدی را با سود 15 درصد در اختیار مشتریان قرار دهید، تصریح کرد: بانک ها اعلام می دارند هزینه های شان بسیار بالا است و حتی خود بانک ها چنین هزینه های را دامن می زنند و استقرار بانک در بهترین نقاط شهر و ساختمان های مجلل، هزینه بالایی دارد.

وی کاهش سود سپرده را منجر به کاهش مشتریان بانک ها دانست و افزود: قانون گذار اعلام کرده بانک باید فعالیت های جانبی را کنار بگذارند اما این مسئله را اجرایی نکرده اند و هنوز به فروش شرکت های اقماری می پردازند؛ بنابراین کمیسیون اقتصادی مجلس باید هچنان برنامه ریزی کند که در جریان کاهش سود، بانک ها ضرر نبینند.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه در پرتو اجرای قانون کاهش نرخ سود بانکی، نباید پول مردم سرگردان شوده و در حوزه های نا مطلوب سرمایه گذاری شود، ادامه داد: اگر اعلام شود نرخ تورم به 8 درصد رسیده است و از طرفی هزینه کرد خانواده ها تورم بالای 30 درصد را نشان دهد، نمایانگر عدم همخوانی هزینه ها با درآمد مردم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید