وقتی ارشاد فقط وعده نظارت می‌دهد/تئاتر لاکچری؛ این‌بار ۲۵۵ هزارتومان

    کد خبر :439103

هنوز بازار قیمت‌گذاری بالای بلیت تئاترها داغ است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه مدیریت تئاتری آن همچنان بر این موضوع نظارتی ندارند.

بحث قیمت گذاری بلیت تئاتر در ماه‌های گذشته بحث روز تئاتر و رسانه ها بوده که دامنه آن به مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشیده شد و اظهارنظرها و وعده های آنها را به دنبال داشت و حتی قرار بود شورای صنفی نمایش با شرح وظایفی چون کارشناسی قیمت گذاری بهای بلیت تئاتر ایجاد شود.

با گذشت زمان و کمرنگ شدن بحث ها درباره قیمت های نامتعارف چند تئاتر و لزوم نظارت بر این روند دیگر خبری از شکل گیری شورای صنفی نمایش در تئاتر که قرار بود تلفیقی از چند نهاد از جمله اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر باشد، نشد و به دنبال آن بار دیگر بازار کاذب تعیین بهای بلیت تئاتر در حال داغ شدن است.

اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدی زاده قرار است در تالار بزرگ وزارت کشور که مکانی دولتی است، اجرا شود؛ اثری که در پوستر منتشر شده آن در سامانه فروش بلیت اسامی و چهره بازیگران شناخته شده سینما و تئاتر شامل محمدرضا فروتن، ابوالفضل پورعرب، مریلا زارعی، پانته آ بهرام، نسیم ادبی، محمدعلی ساربان و اندیشه فولادوند دیده می شود.

نادر رجب پور طراحی حرکت و محمد حاتمی بازیگردانی این اثر را بر عهده دارند و قرار است روزبه نعمت الهی، سالار عقیلی و روزبه بمانی نیز خوانندگان این اثر باشند و فریدون شهبازیان نیز رهبر مهمان ارکستر اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» باشد. اسفندیار قره باغی، ودود موذن، عباس عابدین زاده، هادی قضات و شاهین آرین نیز سولیست‌های این اثر هستند.

اما نکته مهم اینکه این اثر در تعیین بهای بلیت خود از نمایش موزیکال «بینوایان» و نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» سبقت گرفته و بهای بلیت های آن از ۶۰ هزار تومان آغاز و به ۲۵۵ هزار تومان ختم می شود.

مشخص نیست بهای بلیت این کار بر چه اساسی تعیین شده و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی بر این امر داشته یا نه زیرا اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» هر چقدر هم مدعی بخش موسیقایی باشد ولی بخش نمایشی آن بسیار پررنگ است.

در کنار یادآوری رها ماندن تشکیل شورای صنفی نمایش و بی توجهی اداره کل هنرهای نمایشی به قیمت گذاری بلیت های تئاتر که در ۲ ماه اخیر به مورد سوم رسیده است، به این مساله می توان اشاره کرد که طی سال‌های اخیر برخی افراد از عناوین «موسیقی – نمایش»، «تئاتر موزیکال» و به تازگی «اپرا-نمایش» استفاده می کنند تا با این توجیه دست به قیمت گذاری بالای بلیت بزنند.

سامانه‌های فروش بلیت و تهیه کنندگانی هم که به دنبال سود مالی هستند با استفاده از چهره‌های بازیگری و حضور خواننده و ارکستر موسیقی، توجیهی برای عملکرد خود پیدا می کنند و بهای بلیت اثر را بالا می برند. نکته قابل تأمل این است که نه اداره کل هنرهای نمایشی و نه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی کارشناسانه روی روند تعیین بهای بلیت ندارند و گویا دغدغه چنین امری در فعالیت‌هایشان وجود ندارد و حتی این موضوع به ذهن متبادر می شود که دولت قصد دارد با استفاده از مفهوم خصوصی سازی و به جای حمایت از تئاتر، دست در جیب تئاتر کرده و هزینه های خود را تامین کند.

بلیت ۲۵۵ هزار تومانی یک نمایش در حالی به فروش می رسد که عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش نسبت به تئاتر لاکچری موضع گرفته و در توئیتی نوشته بود: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. اداره کل هنرهای نمایشی با هم‌اندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید