۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۷ اقتصادی کد خبر :42916

بررسی مشکلات ذوب‌آهن توسط دو وزیر

وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی مشکلات مربوط به ذوب‌آهن در جلسه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت پیگیری حل مشکلات آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه‌ای که امروز (شنبه) در محل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با اعلام خبر بررسی مشکلات ذوب‌آهن به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حال بررسی مشکلات ذوب‌آهن هستیم و با پیگیری سعی در حل مسائل مرتبط با آن داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حمل و نقل در صنعت دریایی کشور کماکان جای رشد دارد، گفت: با وجود آب‌راه‌های مختلف در کشور کماکان برخی کشتی‌ها برای تعمیر به خارج از کشور روی آورده می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از رایزنی و مذاکره با صندوق توسعه ملی در ارتباط با صنعت کشتی‌سازی خبر داد و بیان کرد: با صندوق توسعه ملی در حال مذاکره هستیم تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و راهی را در نظر بگیریم که چگونه می‌توان از منابع موجود استفاده کرد و یا در زمان ساخت در راهن بانک قرار داد.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه دولت باید تسهیلات و حمایت‌های بخش خصوصی را در نظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: باید با ارائه تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی کار را پیش ببریم. بنده به شخصه این مسئله را حرام می‌دانم که اگر کاری که توان آن در داخل کشور وجود دارد، به خارج از کشور ارجاع شود. به طور مثال ما اخیرا از ال سی باز شده در پتروشیمی جلوگیری کرده و اعلام کردیم که باید حل شود و هر چند در این رابطه مخالفت‌هایی داشت اما با پیگیری کار قبل از واردات تجهیزات خارجی کار را آغاز کردیم اما پمپ، الکتروموتور و سایر تجهیزات مورد نیاز را در داخل ساختیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید همه مدیران و مسئولان جسارت لازم را داشته باشند و با رعایت نکات فنی، تولید داخل را مدنظر قرار دهند و در این بین همان‌طور که مصرف‌کنندگان به تولید داخلی اعتماد کرده‌اند، تولیدکنندگان نیز باید در این راستا اعتمادسازی کنند.

وی با تصریح اینکه کماکان بین شهرهای ساحلی ایران حمل و نقل دریایی مناسبی وجود ندارد، گفت: چرا باید زمانی که راه دریایی در کشور وجود دارد، از جاده تردد کنیم؟ هرچند برخی‌ها بهانه می‌گیرند که نرخ‌های دریایی بالاست که البته حق هم دارند البته می‌بینیم که با پشت کار می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد. به طور مثال ملاحظه کردیم که پس از رایزنی‌های انجام شده خط مسافربری و تجاری دریایی با عمانی‌ها راه‌اندازی شد و چنین مسائلی باید توسعه یابد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران از تبیین برنامه راهبردی صنایع دریایی در کشور خبر داد و اعلام کرد: این برنامه با نظر کارشناسی فعالان، کارشناسان و اساتید در نظر گرفته شده و امیدواریم با پیروی از این برنامه راهبردی در زمینه توانمندی طراحی، مهندسی و نیز تامین منابع مالی گام برداریم. قطعا شورای عالی صنایع دریایی در حال دنبال کردن برنامه مذکور است و امیدواریم که با همکاری کلیه بخش‌های مرتبط شاهد رونق صنایع دریایی و بهبود آن نسبت به گذشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای بزرگی همچون ایزو ایکو و صدرا که مدت‌ها به صورت نیمه‌فعال درآمده و تقریبا تعطیل شده بودند، در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهند اظهار کرد: این واحدها در حال تولید شناورها هستند و سکوهای مورد نیاز صنعت نفت را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند بنابراین امیدواریم با گسترش فعالیت آنها تمام تعمیرات مربوط به کشتی‌ها و ساخت تجهیزات صنعت کشتی‌سازی در داخل کشور مدنظر قرار گیرد چرا که ما توانسته‌ایم کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن را در داخل کشور بسازیم و بنابراین می‌توانیم کار را ارتقا دهیم و با توجه به ایجاد دو حوزچه خشک در بندرعباس وضعیت تولید شناورهای بزرگ وجود دارد و در حال مذاکره با دو شرکت خارجی کره‌ای و چینی هستیم تا جهت مشارکت در پروژه صنایع دریایی اقدام کنیم.

وی در پاسخ به اینکه معاون معدنی وزارتخانه اعلام کرده است تجهیزات قدیمی در بخش معدن کشور استفاده می‌شود و امکان تولید این تجهیزات در داخل وجود ندارد، بیان کرد: در هفته گذشته جلسه‌ای با یکی از شرکت‌های فعال در این رابطه برگزار شد تا در جهت ساخت ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی و نیز ماشین‌آلات معدنی فعالیت کنیم و علاوه بر این باید بدانیم که آنها با چند شرکت خارجی در حال مذاکره درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستند تا بخشی از این ماشین‌آلات در داخل کشور ساخته شوند. شاید ساخت برخی از این تجهیزات در داخل به صرفه نباشد که می‌توانیم آنها را وارد کنیم اما توانمندی خوبی در تامین ماشین‌آلات متوسط در ایران وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک سال شاهد تولید ماشین‌آلات مربوطه باشیم.

نعمت‌زاده در مورد مشکل ترخیص کشتی‌ها در گمرک یادآور شد: در گذشته موانعی چه در بخش مدیریتی چه در نحوه خصوصی‌سازی به دلیل تحریم‌ها وجود داشت و برخی از تعهدات ارائه شده به کشتی‌سازان با تاخیر روبرو می ‌شد خوشبختانه این مشکل در حال حاضر برطرف شده و اگر صنایع کشتی‌سازی تعهدی داشته باشند، به آن عمل می‌شود.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • نامه طرفداران رقابت به رئیس شورای رقابت:به نفع رقابت رای دهید
  • فروش بلیت ۲ میلیونی در مسیر مشهد – نجف
  • وقتی تفریح «ما» باعث خودکشی می‌شود
  • سیلی ناظم، گوش دانش آموز را پاره کرد!
  • جزئیات قتل معتاد در بزرگراه چمران
  • افتتاح چهارمین شعبه تله‌پیتزا، امید به آینده‌ای روشن
  • ترجیح می‌دهم درباره شهرزاد دیگر حرف نزنم
  • چرا جواد رضویان دیگر با تلویزیون کار نمی‌کند؟
  • موسیقی «کار کثیف» به حسین علیزاده رسید
  • چرا هنرمندان پیشکسوت خانه نشین شده‌اند؟
  • آخرین خبرها از جدیدترین کار “ده نمکی”
  • آقای کارگردان: اجازه بدهید فیلم خودم را بسازم
  • پاسخ آقای تهیه کننده به هجمه ها درباره اکران فیلم آینه بغل
  • مطالبات معوق سیستم بانکی را فلج می‌کند؟
  • خون دماغ خوب است یا بد؟
  • قیمت و تاریخ عرضه میت ۱۰، میت ۱۰ پرو و میت ۱۰ پورشه دیزاین
  • سارق تلفن همراه را شناسایی کنید
  • دستور العبادی برای برافراشتن پرچم عراق در مناطق مورد مناقشه
  • اگر مزاحم پیامکی دارید بخوانید
  • هیئتی از وزارت امور خارجه کانادا به تهران سفر کرد
  • فیلم/ ببینید: ۹ نکته از پاسخ ظریف به نطق ترامپ
  • سخنان رئیس جمهورآمریکا نشانگر شخصیت نامتعادل اوست
  • کنسرت گروه موسیقی تَرنگ جمعه برگزار می شود
  • موکلم هیچ نقشی در عملیات کلاهبرداری و پولشویی متهم ردیف اول نداشت
  • فیلم/ مهمان ناخوانده در هنگام پخش زنده شبکه چهارمحال و بختیاری
  • آیت الله مومنی: اهل بیت به نوکری و غلامی ما نیازی ندارند/ مداحان باید بیشتر دقت کنند
  • انصراف مهدی صباغ زاده از ساخت فیلم “ترانه”
  • شهردار تهران: نمیدانم که ممنوع التصویر هستم یا نه!
  • ماسک های فوق واقعی از شخصیت های معروف
  • قاتل حرفه‌ای داعشی‌ها ۹۰ هزار بار تکثیر شد!