جدیدترین اخبار
۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۷ اقتصادی کد خبر :42916

بررسی مشکلات ذوب‌آهن توسط دو وزیر

وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی مشکلات مربوط به ذوب‌آهن در جلسه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت پیگیری حل مشکلات آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه‌ای که امروز (شنبه) در محل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با اعلام خبر بررسی مشکلات ذوب‌آهن به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حال بررسی مشکلات ذوب‌آهن هستیم و با پیگیری سعی در حل مسائل مرتبط با آن داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حمل و نقل در صنعت دریایی کشور کماکان جای رشد دارد، گفت: با وجود آب‌راه‌های مختلف در کشور کماکان برخی کشتی‌ها برای تعمیر به خارج از کشور روی آورده می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از رایزنی و مذاکره با صندوق توسعه ملی در ارتباط با صنعت کشتی‌سازی خبر داد و بیان کرد: با صندوق توسعه ملی در حال مذاکره هستیم تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و راهی را در نظر بگیریم که چگونه می‌توان از منابع موجود استفاده کرد و یا در زمان ساخت در راهن بانک قرار داد.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه دولت باید تسهیلات و حمایت‌های بخش خصوصی را در نظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: باید با ارائه تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی کار را پیش ببریم. بنده به شخصه این مسئله را حرام می‌دانم که اگر کاری که توان آن در داخل کشور وجود دارد، به خارج از کشور ارجاع شود. به طور مثال ما اخیرا از ال سی باز شده در پتروشیمی جلوگیری کرده و اعلام کردیم که باید حل شود و هر چند در این رابطه مخالفت‌هایی داشت اما با پیگیری کار قبل از واردات تجهیزات خارجی کار را آغاز کردیم اما پمپ، الکتروموتور و سایر تجهیزات مورد نیاز را در داخل ساختیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید همه مدیران و مسئولان جسارت لازم را داشته باشند و با رعایت نکات فنی، تولید داخل را مدنظر قرار دهند و در این بین همان‌طور که مصرف‌کنندگان به تولید داخلی اعتماد کرده‌اند، تولیدکنندگان نیز باید در این راستا اعتمادسازی کنند.

وی با تصریح اینکه کماکان بین شهرهای ساحلی ایران حمل و نقل دریایی مناسبی وجود ندارد، گفت: چرا باید زمانی که راه دریایی در کشور وجود دارد، از جاده تردد کنیم؟ هرچند برخی‌ها بهانه می‌گیرند که نرخ‌های دریایی بالاست که البته حق هم دارند البته می‌بینیم که با پشت کار می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد. به طور مثال ملاحظه کردیم که پس از رایزنی‌های انجام شده خط مسافربری و تجاری دریایی با عمانی‌ها راه‌اندازی شد و چنین مسائلی باید توسعه یابد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران از تبیین برنامه راهبردی صنایع دریایی در کشور خبر داد و اعلام کرد: این برنامه با نظر کارشناسی فعالان، کارشناسان و اساتید در نظر گرفته شده و امیدواریم با پیروی از این برنامه راهبردی در زمینه توانمندی طراحی، مهندسی و نیز تامین منابع مالی گام برداریم. قطعا شورای عالی صنایع دریایی در حال دنبال کردن برنامه مذکور است و امیدواریم که با همکاری کلیه بخش‌های مرتبط شاهد رونق صنایع دریایی و بهبود آن نسبت به گذشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای بزرگی همچون ایزو ایکو و صدرا که مدت‌ها به صورت نیمه‌فعال درآمده و تقریبا تعطیل شده بودند، در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهند اظهار کرد: این واحدها در حال تولید شناورها هستند و سکوهای مورد نیاز صنعت نفت را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند بنابراین امیدواریم با گسترش فعالیت آنها تمام تعمیرات مربوط به کشتی‌ها و ساخت تجهیزات صنعت کشتی‌سازی در داخل کشور مدنظر قرار گیرد چرا که ما توانسته‌ایم کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن را در داخل کشور بسازیم و بنابراین می‌توانیم کار را ارتقا دهیم و با توجه به ایجاد دو حوزچه خشک در بندرعباس وضعیت تولید شناورهای بزرگ وجود دارد و در حال مذاکره با دو شرکت خارجی کره‌ای و چینی هستیم تا جهت مشارکت در پروژه صنایع دریایی اقدام کنیم.

وی در پاسخ به اینکه معاون معدنی وزارتخانه اعلام کرده است تجهیزات قدیمی در بخش معدن کشور استفاده می‌شود و امکان تولید این تجهیزات در داخل وجود ندارد، بیان کرد: در هفته گذشته جلسه‌ای با یکی از شرکت‌های فعال در این رابطه برگزار شد تا در جهت ساخت ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی و نیز ماشین‌آلات معدنی فعالیت کنیم و علاوه بر این باید بدانیم که آنها با چند شرکت خارجی در حال مذاکره درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستند تا بخشی از این ماشین‌آلات در داخل کشور ساخته شوند. شاید ساخت برخی از این تجهیزات در داخل به صرفه نباشد که می‌توانیم آنها را وارد کنیم اما توانمندی خوبی در تامین ماشین‌آلات متوسط در ایران وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک سال شاهد تولید ماشین‌آلات مربوطه باشیم.

نعمت‌زاده در مورد مشکل ترخیص کشتی‌ها در گمرک یادآور شد: در گذشته موانعی چه در بخش مدیریتی چه در نحوه خصوصی‌سازی به دلیل تحریم‌ها وجود داشت و برخی از تعهدات ارائه شده به کشتی‌سازان با تاخیر روبرو می ‌شد خوشبختانه این مشکل در حال حاضر برطرف شده و اگر صنایع کشتی‌سازی تعهدی داشته باشند، به آن عمل می‌شود.

وبگردی

روی خط خبر

  • استدلال رهبر انقلاب برای اهمیت حضور به موقع نمایندگان در صحن علنی و کمیسیون‌ها چه بود؟
  • ۲۲۰ مهاجر در مدیترانه غرق شدند
  • سه کشته در دو حادثه رانندگی در کرمان
  • امحاء پنج تن مواد مخدر در خرم آباد
  • کشوری که شادترین نوجوانان جهان را دارد
  • کاهش عرضه مسکن خطرناک است
  • پرداخت حقوق به پست قائم مقام قانونی نیست
  • ارزش اظهارنامه صادراتی سقف ندارد
  • وضعیت اقتصاد ایران در فصل بهار
  • تشکیل وزارتخانه محیط زیست اولویت‌ ندارد
  • متقاضیان وام اشتغال که چک برگشتی دارند بخوانند!
  • واکنش بازار نفت به ابهام سرنوشت اوپک
  • ثبت قیمت کالاهای بهره‌مند از ارز رسمی الزامی شد
  • ورود مردی با بمب یک ایستگاه مترو لندن
  • عربستان خواهان تمدید آتش بس در افغانستان شد
  • واکاوی علل حملات تجاوزکارانه ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه
  • ترکیه: درباره عملیات قندیل اختلافی با ایران نداریم
  • منبع نمودار ضدایرانی پمپئو دردسرساز شد
  • نامه دو عضو ارشد کنگره به وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را به لیست سیاه FATF بازگردانید
  • تخلف۴۰هزارمتری دانشگاه علوم پزشکی ایران در کنار برج میلاد
  • صدور فراخوان مشارکت در تظاهرات جمعه «وفاداری به مجروحان» در غزه
  • هلاکت ۲۳ عنصر مزدور در ساحل غربی
  • حماس ترسی از اسرائیل ندارد بلکه اسرائیل از آن می ترسد
  • دیدار السیسی با مسئولان آمریکایی برای بررسی تحولات فلسطین
  • رایزنی‌ها برای ممانعت از افزایش تنش‌ها در «الحدیده» ادامه می‌یابد
  • انتقاد شدید«هادی العامری» از برگزارکنندکان انتخابات پارلمانی عراق
  • یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به «نابلس» در کرانه باختری
  • رایزنی امیر قطر با داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا
  • عضو أنصارالله: اتهامات عربستان علیه ایران برای توجیه شکست‌هاست
  • آمریکا بانکداران اروپایی مرتبط با ایران را تحریم کند