مرتضی الویری: ناطق نوری مخالف شهردار شدن آخوندی بود

  • سیاسی
  • شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۴
    کد خبر :425272

مرتضي الويري، عضو شوراي شهر تهران در «دست‌خط» به موضوعات اخير شهرداري و شوراي شهر و خصوصا حاشيه‌هاي انتخاب شهردار تهران اشاره کرده که خلاصه آن در ادامه مي‌آيد:

درخصوص دکتر نجفي بيماري‌اي که ايشان پيدا کرد نظر پزشکان بر اين بود که کار خود را سبک کنند و عمل جراحي داشتند و عملا در مقابل اتفاقی ناگوار قرار گرفتيم. بعد آقاي مهندس افشاني را انتخاب کرديم و اميدوار بوديم حداقل تا پايان دوره با ايشان جلو برويم و دوره بعد تصميم با شوراي شهر جديد باشد، ولي در مجلس مصوبه‌اي تصويب شد که بازنشستگان را از پذيرش مسئوليت‌هاي اين‌چنيني بازمي‌داشت.

در مورد بيماري قلبي ايشان (نجفي) به مرحله پايداري رسيده بودند چون حمله قلبي ايشان متعلق به پنج، شش سال قبل بود و منتفي شده بود و بيماري جديد ايشان اتفاقي بود که در زمستان ظهور و بروز کرد. آن زمان که ايشان اين مسئوليت را پذيرفتند و ما هم اقبال کرديم، در اين زمينه هيچ مشکلي وجود نداشت.

در مورد خود آقاي محسن هاشمي بگويم که ايشان يک مدير توانمند و صادق و پاکدست و شايسته هستند. موقعي که در مترو بود، في‌الواقع بايد مردم تهران متروي امروز را نتيجه زحمات پيگير و جدي آقاي محسن هاشمي بدانند. بنابراين در توانمندي ايشان اعضاي شوراي شهر هيچ گونه ترديدي ندارند منتها دو، سه ملاحظه در اينجا به وجود آمد که اين ملاحظات کار را به اينجا رساند. اولين مطلب اين است که ما در زماني که کانديدا شديم و مجموعه‌اي به نام جبهه اصلاحات ما را کانديدا کرد، همه متعهد شديم از شوراي شهر براي کار ديگري کوچ نکنيم. علت و استدلال اين است که مردم براي چنين کاري رأي مي‌دهند، بنابراين اگر ميانه کار، کار ديگري را ترجيح بدهيم اين اتفاق درست و ميموني نخواهد بود؛ لذا امضا و تعهد کرديم که چنين عمل کنيم. البته در اينجا بيان کنم که آقاي محسن هاشمي امضا نکرد.

به عبارت ديگر ايشان امضا نکرد و يکي از دوستان گفت امضاي ايشان نزد من است و به هر حال شخص ايشان امضا نکرد. بنابراين ايشان مي‌تواند بگويد من امضا نکردم. نکته ديگري که در اين زمينه وجود دارد اين است که اگر راه براي رفتن يکي از اعضا باز شود، افراد ديگري هم تمايل دارند. تقريبا يک سال و سه، چهار ماه ديگر انتخابات مجلس را داريم؛ ممکن است چهار، ‌پنج نفر ديگر بخواهند براي مجلس کانديدا شوند، بنابراين شاکله شوراي شهر به هم مي‌ريزد.

اين عوامل دست به دست هم داد و ما را به اين جمع‌بندي رساند که آقاي هاشمي اگر در شوراي شهر بماند تأثير بيشتري خواهند داشت و تصميم گرفتيم اين مدير را از بيرون انتخاب کنيم. اما در اينجا مي‌توانم بيان کنم اگر آقاي محسن هاشمي عضو شوراي شهر نمي‌بود بدون ترديد يکي از کانديداهاي جدي و مناسب براي شهرداري تهران بود.

دوستان تأکيد مي‌کردند فردي را به عنوان شهرداري شهر انتخاب کنيد که حال و هواي رئيس‌جمهورشدن نداشته باشد. علت اين است که اگر آن حال و هوا را داشته باشد، ممکن است به دنبال پروژه‌هايي برود که بيشتر چشم‌پُرکن باشد و به دنبال راه‌حل‌هاي درازمدت براي حل مشکلات تهران نيست.

من خيلي صريح بيان کنم که به آقاي حناچي رأي دادم. البته آقاي آخوندي را هم مدير توانمندي مي‌دانم. در بررسي‌هاي اوليه آقاي آخوندي خيلي جلوتر بود.

يکي از افرادي که مخالف شهردارشدن ايشان (آخوندي) بود آقاي ناطق نوري بود. حتي من با عجله به لواسان براي ديدار ايشان رفتم و براي اينکه نظر ايشان را بدانم، چون مي‌دانيد ايشان فاميل و باجناق هستند. از آقاي ناطق نوري خواستم صريح نظر خود را بيان کند و اگر بخواهيد امانت نگه مي‌دارم و نمي‌گويم از قول شماست ولي به من بگوييد فردي که فاميل شماست و زير و بم ايشان را مي‌شناسيد، از نظر پاکدستي و سلامت چطور است و ضمنا براي اين کار مناسب است يا خير؟ ايشان گفت از ابتداي انقلاب با ايشان کار کرده‌ام. موقعي که من وزير کشور بودم عباس آخوندي 22ساله بود و او را به وزارت کشور بردم و او را مي‌شناسم. از نظر پاکدستي کاملا آدم سالمي است ولي هم به خود او گفتم که به درد اين کار نمي‌خوريد و نرويد و هم به شما مي‌گويم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید