پشت پرده تحریم نفتی آمریکا علیه ایران و روسیه در سوریه چیست؟/ آغاز جنگ نفتی ترامپ در سوریه؟

    کد خبر :424022

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد، این کشور برای از بین بردن شبکه مشترک روسی ـ ایرانی فعال در ارسال نفت به سوریه دست به کار شده است. هم اکنون این پرسش مطرح می شود که آمریکا از این تحریم ها چه اهدافی را دنبال می کند و پشت پرده آن چیست؟

در همین زمینه، وزارت خزانه‌داری آمریکا، شش فرد و سه نهاد را به ادعا و اتهام نقش داشتن در ارسال دو محموله نفتی ایران به سوریه تحریم کرد. به ادعای مسئولان آمریکایی، این شبکه میلیون‌ها بشکه نفت در اختیار دولت سوریه قرار داده و از گروه‌های «شبه نظامی» حماس و حزب الله حمایت مالی کرده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد: «ما امروز با ساختار پیچیده‌ای که توسط ایران و روسیه برای تقویت رژیم بشار اسد طراحی شده، مقابله می‌کنیم. یکی از اهداف این طرح، تأمین منابع مالی برای فعالیت‌های بدخواهانه ایران است.»

وزیر خزانه داری آمریکا در ادامه مدعی شد: «مسئولان بانک مرکزی ایران، همچنان به بهره‌برداری از سیستم مالی بین‌المللی ادامه می‌دهند.»

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: «محمد عامر الشویکی، مالک سوری شرکت «گلوبال ویژن گروپ» در روسیه، یکی از هدف‌های این بهره‌برداری مالی است.

به نوشته تابناک ،وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین از دو تبعه سوری و لبنانی به نام‌های حاجی عبدالناصر و محمد قاسم البزال، یک فرد روسی‌تبار به نام آندره دوگایف و نیز دو ایرانی به نام‌های رسول سجاد و حسین یعقوبی میاب به عنوان دیگر اعضای شبکه یاد شده نام برده است.

واشنگتن در ادامه، بدون ارائه مستندات مدعی شده دولت سوریه در ازای دریافت این نفت، صدها میلیون دلار را برای انتقال به حماس و حزب‌الله در اختیار ایران قرار می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت ها و سازمان های ایرانی و روسی را محکوم کرد و با اشاره به اتهامات مربوط به همکاری سازمان های روسیه در تامین نفت ایران برای سوریه این تحریم ها را در راستای حمایت از ترورریسم خواند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: تلاش برای مجرمانه خواندن کمک به تأمین نفت برای سوریه، که نیروهای مسلح این کشور هشت سال در حال جنگ با تروریسم هستند، به مثابه حمایت از گروه های تروریستی است.

وزارت خارجه روسیه می گوید: جلوگیری از تامین نفت، در واقع جلوگیری از احیای یک کشور جنگ زده است که بسیاری از مردم آن بی خانمان و از گرما و برق محروم هستند. آیا آمریکا چنین چیزی را می خواهد؟

حال این پرسش مطرح می شود که آمریکا از این تحریم ها چه اهدافی را دنبال می کند و پشت پرده آن چیست؟

نخست، تأمین منابع مالی جدید برای دولت سوریه است؛ با هدف جلوگیری از خوداتکایی اقتصادی آن و ممانعت از ثبات اقتصادی در این کشور.

دوم، آمریکایی ها بر این باورند که ایران و روسیه در حال سرمایه گذاری و تسلط بر منابع نفتی سوریه به ویژه منابع نفتی شرق سوریه در دیرالزور هستند؛ به همین جهت آمریکا با راه اندازی این تحریم ها به دنبال جلوگیری از سرمایه گذاری ایران و روسیه در بخش نفتی سوریه است.

در نهایت اینکه، آمریکایی ها به دنبال تسلط بر منابع نفتی سوریه هستند؛ تا جایی که گزارش ها حاکی است که کنترل 85 درصد از ميدان های نفتی سوريه در شرق اين کشور در دست عناصر مسلح مورد حمايت آمريکاست. اين مسأله نشان می دهد آمريکا تلاش خواهد کرد، بر منابع نفتی بیشتر سوريه ازجمله در شمال شرق اين کشور تسلط يابد.

لذا به نظر می رسد آمریکایی ها در حال راه اندازی یک رقابت نفتی در سوریه هستند؛ رقابتی که با تحریم های اخیر آمریکا وارد فاز جدیدی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید