جدیدترین اخبار
۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۷ اجتماعی کد خبر :423439
معاون سازمان محیط زیست تشریح کرد؛

دریاچه ارومیه نمی‌خشکد به شرطی که…

معاون سازمان محیط زیست کشور گفت: اگر این فعالیتها در طول ۴ سال انجام نمی‌شد امروز شاهد دریاچه‌ای نبودیم که تراز آن ۸ سانتی‌متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته باشد بلکه دریاچه ای را شاهد بودیم که طی ۴ سال اخیر ۱٫۲ متر از تراز خود را از دست داده بود.

مسعود تجریشی در پیامی تصویری به جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه بعد از ۲۰ سال در طی سالهای ۹۲ و ۹۳ که به خشکی رسیده بود با یک سری اقداماتی که عمدتا به شکل فنی و مهندسی و با ماشین الات مکانیکی صورت گرفت، طی ۴ سال اخیر در شرایط تثبیت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دولت اولویت اول خود را احیای دریاچه قرار داده است، اظهار کرد: دولت با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه سعی کرد با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های درگیر برنامه‌ای در قالب ۳ فاز اجرا کند تا در این ۳ فاز ابتدا دریاچه ارومیه تثبیت شود سپس تراز آن افزایش یافته و در نهایت به احیای کامل و تراز ۱۲۷۴٫۱ متر برسد.

تجریشی افزود: با یاری خدا و تلاش اکنون به شرایط تثبیت رسیدیم اما یک فعالیت به مراتب سخت‌تر، فشرده‌تر و پیچیدهتر وجود دارد و اینکه چگونه می‌توانیم تراز دریاچه را هر ساله ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌متر افزایش دهیم؛ چگونه می توانیم شرایطی فراهم کنیم تا هم مردم زراعت و کشاورزی کنند، هم صنعت وجود داشته باشد و نیز مردم به فعالیتهای روزانه خود را ادامه داده و نیز دریاچه ارومیه آب داشته باشد.

وی به چالش‌های دیگر احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: چگونه می‌توانیم نزاع بین مصرف و تامین نیاز زیست محیطی دریاچه را به یک تعامل و هم زیستی تبدیل کنیم که بتوانیم هم دریاچه را داشته و هم کسب و کار و فعالیت اقتصادی داشته باشیم که این می‌طلبد که در فاز جدید فعالیتها از ظرفیت های فکری به جای ماشین الات استفاده کنیم.

معاون سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: برگزاری اینچنین نشست ها و ماراتن‌های دیجیتالی با هدف بیداری ظرفیت‌های خفته، ایجاد خلاقیت و نوآوری‌ها و راه‌اندازی فعالیتهایی است که می‌تواند منجر به تولید کسب و کار و تولید محتوی با بکارگیری شبکه‌ها شود و در نهایت منجر به تغییر رویکردها شود. از دیگر اهداف این نشست این است که چگونه بتوانیم کشاورزی داشته باشیم ولی در مصرف آب صرفه جویی کرده و میزان بهره وری از آب را افزایش دهیم و چگونه بتوانیم علاوه براینکه تولید و درآمد را افزایش دهیم میزان آب مازاد مصرف را به سمت دریاچه هدایت کنیم و با تغییر الگوها در صنعت‌های پر آب بر و در زندگی شهری با صرفه‌جویی به اهداف خود نایل شویم.

تجریشی اظهار کرد: چگونه ساکنان اطراف دریاچه ارومیه بهره برداران آب را آگاه کنیم که اگر دریاچه ارومیه خشک شود چه تبعات بهداشتی خواهد داشت و اینکه چگونه می توان چگونگی جلوگیری از خشک شدن دریاچه را از یک تهدید به یک فرصت کسب و کار و اقتصادی برای مردم منطقه تبدیل کرد؛ همه اینها از دغدغه‌های احیای دریاچه ارومیه هستند که باید توجه جدی به این موارد داشت.

وی ادامه داد: تمامی سوالها و اهداف و چشم اندازها می‌طلبد که فعالیتهایی در منطقه داشته باشیم که بتواند کسب و کارهایی جدیدی را برای ما ترسیم کند که کمتر شنیدیم و یا بصورت عملیاتی ندیدیم همانند بوم گردی، طبیعت گردی، زنجیره ارزش و گردشگری به عنوان آنچه که به عنوان ظرفیت های نهفته در استان بوده و متاسفانه نتوانستیم استفاده ببریم.

به گزارش ایسنا، معاون سازمان محیط زیست کشور افزود: برای تبدیل ظرفیت‌ها به فرصت، جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه و جشنواره‌های اینچنینی با شناسایی فرصتها و فعالیتها و با ایجاد خلاقیت و نوآوری و تولید محتوی می‌تواند بستر و فرصتی برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد کند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • قیمت خودرو امروز ۲۴ آذر ۹۷/ بی ثباتی قیمت‌ها در بازار خودرو
  • مدیر گاج: ما سنگ کف رودخانه هستیم؛ سبزی لب آب نیستیم که یک شبه رشد کرده باشیم!
  • مسیح مهاجری: همایش اخلاق صداوسیما مصداق «خود گویی و خود خندی» است
  • آخرین وضعیت شناسایی اموال سلطان سکه
  • احمد زیدآبادی از کتاب‌هایش گفت: هیچ سانسوری در کار نبود
  • دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: ‏اعضای ‎مجمع هرنوع استناد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به گروه مالی ‎FATF نفی کردند
  • کدخدایی: شورای نگهبان ضرورت الحاق و یا عدم الحاق به CFT را تعیین نمی‌کند، بلکه فقط درباره آن نظر می‌دهد
  • آیت الله جنتی: انتظار به حق مردم رسیدگی جدی به وضعیت آشفته بازار است
  • سناتور آمریکایی: عربستان اگر نفتش را نفروشد از گرسنگی می‌میرد
  • افزایش ۵۰ درصدی مراجعات به کمیته امداد
  • انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در رفتار مدیران صداوسیما موثر است؛ نوعی مهندسی نگاه‌ها به صداوسیما و انتخاب افراد هم سو با یک جریان را در نظر دارند
  • واکنش علیرضا داودنژاد به یک مناظره
  • لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از ۱۰ سال از مرحله تقنین به نظارت وارد شده است
  • عدم نمایش «محمد رسول الله» در هند
  • شورای عالی جمعیت هلال احمر جلسه فوق‌العاده ندارد
  • اعل نامزد‌های جوایز «سینماحقیقت» در روز اختتامیه
  • ماجرای انتقال آب خزر به کجا رسید؟
  • ماجرای تولید پفک با خوراک دام
  • خداحافظی «ممنوعه» با نیما شعبان‌نژاد!
  • سفر به تهران قدیم در کنسرت رضا یزدانی
  • چرا فعالیت‌های بانشاط مدارس کمتر شده؟
  • ماجرای اعتقاد به بابا نوئل از کجا می‌آید؟
  • نکوداشت رحماندوست و احترام برومند در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی
  • سعیدی: تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی با حذف مشق شب از بین می‌رود
  • دو مجسمه اسکار فروخته شد
  • هشتگردی‌ها نام جدید شهرشان را می‌دانند؟
  • مرگ نامزد سابق و همبازی قدیمی کلینت ایستوود
  • مالخرهای یزد از این پس تبعید می‌شوند؟
  • اظهارات وکیل «شهلا»، ۸ سال پس از اعدام
  • ارکستر ملی آثار انقلابی اجرا می‌کند
  • Ad