بیانیه ترامپ در حمایت از سعودی بی اعتبار کردن سیا بود

    کد خبر :422599

دیپلمات پیشین آمریکا در عربستان بیانیه ترامپ در حمایت از سعودی را آبکی و گزافه دانست و گفت: رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی سازمان های امنیتی خود را درباره نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی نادیده گرفت و با اتهام های بی اساس علیه ایران، بی اعتبار کردن سیا را توجیه کرد.

«مایکل اسپرینگمن» در گفت و گو با ایرنا درباره بیانیه رییس جمهوری آمریکا در حمایت از حاکمان فعلی سعودی افزود: به نظر من بیانیه ای که دونالد ترامپ داد آن قدر آبکی و پر از گزافه گویی های نادرست بود که در حد انشای یک بچه مدرسه ای هم نمره نخواهد آورد. حرف های وی در این بیانیه نه واقع بینانه بود و نه سندیت داشت.
وی درباره تناقض بیانیه ترامپ با گزارش های سازمان های اطلاعاتی آمریکا اظهار کرد: او به راحتی منکر واقعیت می شود. او هیچ سندی درباره مبرا کردن بن سلمان از آمریت قتل ارائه نمی کند و به راحتی می گوید شاید او بوده یا شاید نبوده. واقعا این طرز بیان از سوی رییس جمهوری آمریکا خنده دار است.
مدیر سابق امور روادید کنسولگری آمریکا در جده ادامه داد: ترامپ می گوید ایرانی ها، دست به کشتن آمریکایی ها در نقاط مختلف جهان می زنند. سوال اینجاست که چه زمانی این اتفاق افتاده که ما خبر نداریم؟ چند آمریکایی کشته شده اند؟
اسپرینگمن اضافه کرد: تا آنجا که من می دانم، این ایالات متحده و اسرائیل بوده اند که دست به ترور نخبگان ایرانی زدند که در برنامه هسته ای صلح آمیز ایران نقش داشتند. این آمریکا بود که هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و تعداد بسیاری از مسافران را کشت.

** بن سلمان با آتش بس مخالفت کرده است
وی استدلال های ترامپ پس از نزدیک به 50 روز را بی معنا دانست و تصریح کرد: پس از این مدت طولانی؛ سیا تمام اطلاعات لازم را دارد که دقیقا نقش بن سلمان چه بوده است. اینکه او تلاش دارد به تردید افکنی ادامه دهد، با منطق سازگار نیست.
این دیپلمات سابق درباره هرگونه واکنش جدی از سوی کنگره نسبت به اعلام حمایت ترامپ از عربستان، ابراز تردید کرد و افزود: متاسفانه تعداد انگشت شماری از اعضای کنگره هستند که آماده تجدید نظر در روابط با سعودی باشند. کنگره اساسا به مسائل اخلاقی همچون قتل خاشقچی اهمیت نمی دهد.
اسپرینگمن اظهار کرد: هفته گذشته همین کنگره فروش بیشتر جنگ افزار را به بحرین تصویب کرد، به رژیمی که حتی از رژیم سعودی در سرکوب جلوتر است. به نظر من حرف و موضع گیری های زیادی خواهیم شنید اما در عمل تغییری ایجاد نخواهند کرد. از طرف دیگر، برای دونالد ترامپ همه چیز در پول خلاصه می شود.
وی موضع اعلام شده کاخ سفید برای پایان جنگ یمن را جدی ارزیابی نکرد و گفت: با توجه به باقی ماندن محمد بن سلمان در مقام خود، شرایط به همین شکل ادامه خواهد یافت و حملات ائتلاف قطع نخواهد شد. بن سلمان اخیرا به وزیر خارجه بریتانیا گفته است فعلا با طرح آتش بس موافقت نمی کند.
این تحلیلگر مسایل خاورمیانه افزود: این به معنای این نیست که پیشرفتی حاصل کرده باشند؛ حتی در بندر الحدیده، موفقیت اندکی به دست آورده اند و عملا نیروهای عربستان و امارات زمین گیر شده اند.

**ترامپ درک درستی از خاورمیانه ندارد
اسپرینگمن، کشمکش در واشنگتن درباره خاشقچی را مرتبط با تنش ها میان ترامپ و دستگاه های امنیتی آمریکا دانست و گفت: بعید نیست که نشت اطلاعات درباره ارزیابی سیا درخصوص نقش مستقیم بن سلمان در قتل خاشقچی برای فشار سیاسی به ترامپ صورت می گیرد.
وی افزود: واشنگتن پست که از جمله روزنامه های مهم ضد ترامپ است، از این موضوع به خوبی استفاده کرده است و به ترامپ درباره موضوع خاشقچی که ستون نویس این روزنامه بود، فشار وارد می کند. با این حال، واشنگتن پست درباره دیگر روزنامه نگاران عربستانی که توسط حکومت سعودی زندانی یا کشته شده اند، سکوت کرده است.
این دیپلمات پیشین آمریکا در جده با اشاره به اینکه برخی مقام های آمریکایی فکر می کنند بن سلمان برای آمریکا دردسرساز است، تصریح کرد: برخی مقام های آمریکایی در پی یافتن جایگزینی برای بن سلمان هستند و حتی از بازگرداندن ‘محمد بن نایف’ ولیعهد برکنار شده پیشین، سخن می گویند.
اسپرینگمن یادآور شد: گزارش هایی هم منتشر شده است که نشان می دهد برخی از عموی بن سلمان، برادر شاه فعلی، سخن می گویند اما ترامپ بر روی حفظ بن سلمان اصرار دارد و بر خلاف توصیه ها عمل می کند.
وی با اشاره به اینکه دیگر سران سعودی هم به اندازه محمد بن سلمان آماده اجرای خواسته های آمریکا هستند، گفت: ولی ترامپ به طور خاص برای حفظ بن سلمان تلاش می کند که یک دلیل آن عدم درک صحیح وی از شرایط عربستان و خاورمیانه است.
این دیپلمات پیشین آمریکایی دلیل دیگر را رابطه نزدیک بن سلمان با جرد کوشنر داماد رییس جمهوری آمریکا دانست که بر روی ترامپ تاثیر دارد و گفت کوشنر کسی بود که بن سلمان را به ایجاد تغییرات ظاهری در عربستان تشویق کرد؛ آنها هم سن هستند و علایق مشترکی دارند.
دونالد ترامپ روز سه شنبه بیانیه ای صادر کرد که در آن سعی کرد نقش بن سلمان در آمریت قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی منتقد حاکمان فعلی ریاض را نادیده بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید