گسترش دخالت آمریکا از خاورمیانه به اروپا با حمایت از پوپولیست ها

    کد خبر :420613

دولت ترامپ اکنون و با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی اروپا، تلاش دارد تا ازطریق استیو بنن استراتژیست سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدگاه های پوپولیستی و ناسیونالیستی را در سراسر قاره سبز ترویج دهد.

‘استیو بنن’ رئیس سابق تارنمای راست افراطی بریت بارت نیوز به تازگی در یک مصاحبه گفت که قصد دارد با «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان برای پیروزی وی درانتخابات سال آتی پارلمان اروپا همکاری کند.
رویترز در گزارشی در این زمینه نوشت: بنن جنبشی را به راه انداخته که هدف از آن انتخاب ملی گرایان راست افراطی و پوپولیست ها در انتخابات ماه مه (اردیبهشت 98) پارلمان اروپا است.
بنن گفته است که تاکنون چندبار از بوداپست دیدار و با اوربان و مشاورانش گفت وگو کرده است؛ نشست هایی که علنی نشده اند.
اروبان از ایده گروه بنن که «جنبش» نام گرفته استقبال کرده و می گوید اکنون زمان آن رسیده که کسی از آمریکا به اروپا بیاید تا تفکرات محافظه کاران را به جای ارزش های لیبرال تبلیغ کند.
اوربان از زمان به قدرت رسیدن در سال 2010میلادی از اکثریت خود در پارلمان استفاده کرده تا بر دادگاه ها، رسانه ها و گروه های غیردولتی فشار وارد کند به طوری که مخالفانش می گویند، با این اقدامات مقررات اتحادیه اروپا را نقض کرده است.
نخست وزیر راست گرای مجارستان پیرو سیاست های ضدمهاجرتی است. در دوران نخست وزیری او، مجارستان حصاری را در سال 2015 در مرزهای خود با صربستان و کرواسی ایجاد کرد تا جلوی ورود پناهجویان را بگیرد. سیاست های ضد مهاجرتی و شعارهای تند و افراطی او علیه مهاجران باعث درگیری وی با اتحادیه اروپا شده است.
پارلمان اروپا سپتامبر (شهریور) گذشته به دلیل نقض بی سابقه مقررات اروپا در زمینه های دمکراسی، حقوق مدنی و فساد مجارستان را تحریم کرد. اروبان از مخالفان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و دیگر سیاستمدارانی است که خواهان پذیرش پناهجویان مسلمان بیشتری هستند.
بنن، پیش بینی کرده که انتخابات اروپا در سال آینده میلادی به صحنه درگیری بیشتری میان نیروهایی از اعضای کلیدی اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه که به دنبال افزایش همگرایی در این اتحادیه هستند و نیروهای اروپاستیزی همچون مجارستان تبدیل خواهد شد که به دنبال تشکیل ائتلافی با اعضای قوی تر هستند.
اتحاد پوپولیست ها در سراسر اروپا موضوعی است که از سوی احزاب راست افراطی در آلمان نیز مورد حمایت قرار می گیرد. اعضای حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) به تازگی «یوگ مویتن» را به عنوان سخنگوی این حزب انتخاب کردند؛ فردی که وعده داده حزبش از انتخابات اروپا برای متحد کردن پوپولیست ها در سراسر قاره سبز استفاده خواهد کرد.
این مقام آلمانی به تازگی در مصاحبه با تارنمای دویچه وله آلمان درباره اهدافش در آستانه و بعد از انتخابات مه اروپا توضیح داد. وی گفته است که می خواهند در پارلمان اروپا گروهی پارلمانی از گروه های مختلف تشکیل دهد و حتی به تماس ها و نشست هایی با این احزاب از چندین کشور اشاره کرده است. مویتن در این مصاحبه گفت برای تحقق این هدف باید اعتماد سازی کرد و این امر در سطح تماس های دوجانبه اتفاق افتاده است.
وقتی از او درباره اهداف مشابه استیو بنن در سفر به اروپا برای ایجاد اتحاد بین احزاب پوپولیستی سوال شد، این مقام آلمانی درباره ارتباط حزب متبوعش با بنن توضیح داد: تاجایی که می دانم بنن با «آلیس ویدل» و «بئاتریس ون استورچ» سیاستمداران حزب آلترناتیو صحبت هایی را داشته است.
مویتن گفت مدت زیادی نیست که او با من نیز تماس داشته است اما فکر نمی کنم که بنن بتواند نقش مهمی در ایجاد گروهی پارلمانی ایجاد کند که افرادی را گردهم بیاورد که برخی، پوپولیست های راست افراطی می نامند.
مویتن افزود، خود ما اروپایی ها می توانیم به خوبی از عهده این کار بر آییم. اگر او بنیادی شبیه یک اندیکشده را راه اندازی کند به عنوان مکانی برای تماس با یکدیگر، مورد علاقه ما خواهد بود. اما بنن مطمئنا نمی تواند در انتخابات اروپا نقش داشته باشد.
مویتن، کنترل بحران ناشی از مهاجرت، حمایت از دمکراسی مستقیم و جلب توجه به مشکلات ناشی از ارز مشترک را از جمله اهداف حزبی اش در انتخابات آتی اروپا عنوان کرد.
به گزارش ایرنا ،انتخابات پارلمان اروپا هر پنج سال یک بار برگزار می شود و تمامی 751 نماینده مجلس با رای مستقیم مردم انتخاب شده و راهی مجلس اروپا می‌گردند.
در زمان حاضر 751 عضو پارلمان اروپا (MEP) نمایندگی 500 میلیون نفر از 28 کشور عضو را برعهده دارند. در فوریه سال 2018(بهمن- اسفند 96) پارلمان اروپا بدنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به کاهش نمایندگان رای داد و تعداد نمایندگان پارلمان از 751 به 705 نفر تنزل پیدا کرد.

**افکار و دیدگاه های بنن
بنن خود را یک ملی گرای اقتصادی می داند که به شدت نگران طبقه متوسط و کارگر جامعه است و معتقد است که جهانی شدن سبب شده این قشر با بیکاری مفرط دست و پنجه نرم کنند. او از جنبش پوپولیستی «اندرو جکسون» رئیس جمهوری اسبق آمریکا و بنیانگذار حزب دمکرات آمریکا به عنوان الگویی برای ساختن یک جنبش سیاسی نوین نام برده است.
بنن مهاجرت به آمریکا را «قلب مشکلات» این کشور می داند. او بشدت به تقابل میان دنیای یهودی- مسیحی با دنیای اسلام باور دارد و از دید او این تقابل به نوعی جنگ مقدس خواهد انجامید. این دیدگاه وی، مشابه نظریه جنگ تمدن های «ساموئل هانتینگتون» است. بنن هشدار داده که مسیحیان باید هر چه زودتر آماده این تقابل شوند.
برخی اندیشه های بنن را به گروه های راست افراطی و لیبرال های راست همچون نئو نازی ها یا گروه نژادپرست کوکلاس کلان منتسب می دانند اما او پس از خشونت های گردهمایی اتحاد راست گرایان افراطی در سال 2017 در شهر شارلوتزویل ویرجیینیا در مصاحبه با یک مجله آمریکایی نئونازی ها و کوکلاس کلان ها و راست افراطی را «دلقک» خواند و سعی کرد میان خود و نژادپرستان سفید پوست فاصله قائل شود.

** همکاری با رهبر حزب راست بلژیک برای اتحاد راست گراها دراروپا
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: استیو بنن یک وکیل یهودی- بلژیکی را برای متحد کردن راست گراها در اروپا انتخاب کرده است.
به نوشته این روزنامه، اروپا پوپولیست های طرفدار ترامپ بهتر و قدرتمندی دارد اما بنن، «میخائیل مودریکامن» رهبر حزب سیاسی راست افراطی بلژیک موسوم به حزب مردم را به عنوان متحد اصلی خود در اروپا انتخاب کرده است.
این رسانه صهیونیستی از افرادی همچون «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه که توانست با دیدگاه های ناسیونالیستی و ضداسلامی خود بیش از یک سوم آرا را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 کسب کند، «ماتئو سالوینی» معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا که دیدگاه های بسیار انتقادی نسبت به اتحادیه اروپا دارد و «هاینتس-کریستیان اشتراخه» رهبر حزب حزبی سیاسی راست‌گرای پوپولیست در اتریش موسوم به حزب آزادی به عنوان نمونه هایی از پوپولیست های اروپا نام برده است.
جروزالم پست نوشت: استیو بنن با بیشتر این افراد دیدار کرده است. اما استراتژیست سابق کاخ سفید با هیچ یک از آنها در جنبشی که تشکیل داده همکاری نکرده است.
این مقام بلژیکی درباره جنبش بنن گفته است که این باشگاهی برای تبادل دیدگاه های ناسیونالیست ها، جنبش های پوپولیست در سراسر اروپا است. وی معتقد به چنین جنبش نیاز هست زیرا هرجنبش ملی گرایی کار خود را انجام می دهد و از تصویری بزرگتر آگاه نیست.
سوابق شخصی مودریکامن همچنین باعث فاصله گرفتن دو متحد احتمالی کلیدی جنبش بنن شده ست. ماه گذشته «جرولف آنِمنز» سیاستمدار راست افراطی بلژیک و از اعضای پارلمان اروپا گفت به دلیل حضور مودریکامن که آنمنز او را یک «شارلاتان» خواند، به جنبش نخواهد پیوست.
«مارسل دی گراف» رهبر حزب آزادی هلند در پارلمان اروپا نیز گفت است که حزب متوعش از جنبش مذکور فاصله می گیرد.
وی گفت: ما از حمایت بنن حمایت می کنیم اما در داخل جنبش او افرادی هستند که ما واقعا نمی خواهیم با آنها همکاری کنیم.

** بنن چگونه دیدگاه های پوپولیستی ترامپ را ترویج می دهد
بنن بعد از اخراج از کاخ سفید اکنون عزم خود را جزم کرده تا دیدگاه های ناسیونالیستی خود را به سراسر جهان گسترش دهد.
او که گفته می شود معمار اصلی دکترین ترامپ درباره «در اولویت بودن منافع آمریکا» است چنین استدلال می کند که نیروهای ناسیونالیست و پوپولیست که تا حدی از ترامپ الهام گرفته اند می توانند در پایتخت هایی از پاکستان و ژاپن گرفته تا استرالیا، برزیل و کلمبیا به قدرت سیاسی دست یابند و ادعا کرده که با همه آنها در تماس بوده است.
بنن گفته است که نوامبر گذشته پنج روز به استرالیا رفته و بعد سفری به سنگاپور داشته و حرف های او در سرزمین های اشغالی و مصر خریدار دارد.
او می گوید ما از تجارت استقبال می کنیم ما پوپولیست هستیم و جنبش های مردم نهاد ناسیونالیست و فعالانی جهانی هستیم.
تشکیل جنبش، محور اصلی تلاش های بنن در جهان گردی اش برای جلب حمایت ناسیونالیست ها است و او گفته است برخی از منابع مالی آن را شخصا تامین می کند اما کمک کنندگانی در سطح اروپا هستند که به تامین مالی این جنبش یاری می رسانند کسانی که وی از افشایی هویت آنها خودداری کرده است.
وی در مجموعه مصاحبه هایش با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته است که تلاش می کند «جنبش» را به یک ماهیت ارتباطی تبدیل کند که اطلاعات آمریکا را درباره مسائل انتخاباتی، پیام رسانی و استراتژی «اتاق جنگ» را برای پاسخگویی فوری به حملات سیاسی در اختیار احزاب سیاسی ناسیونالیست و پوپولیست قرار دهد.
تاکنون نتایج اقدامات وی ضد ونقیض بوده است. برخی از اروپایی های راست افراطی ابراز بی تفاوتی کرده اند و تمایلی به بنن و اقداماتش نشان نداده اند و بسیاری از نهادها در اروپا وی را دوره گردی متجاوز قلمداد می کنند که درباره قدرت راست افراطی در اروپا اغراق می کند.
این عده می گویند بنن درباره توانایی اش برای انتقال تجربه ترامپ به عرصه جهانی به ویژه در اروپا لاف می زند به ویژه این که ترامپ تاکنون ائتلافات قدیمی را مختل کرده و عمیقا شخصیتی نامحبوب است.
«آنتونی تاجانی» رئیس پارلمان اروپا در واکنش به سفر چندی پیش بنن به اروپا در یک کنفرانس سیاسی در ایتالیا گفت: «آقای بنن عزیز، به کشورت برگردد اگر می خواهی گردشگر باشی، باش. بهتر است سکوت کنی.»
در همین کنفرانس «انتونیو لوپز ایستروز» از دیگر مقامات ارشد پارلمان اروپا ، بنن را «یک تندروی خطرناک» و «نظریه پرداز سیاه رو» توصیف کرد که تلاش می کند اتحادیه اروپا را با «ناسیونالیسم مهمل» تخریب کند.
انتخابات مه آینده پارلمان اروپا آزمونی برای محک زدن گرایش های اروپایی برای پذیرش یا رد دیدگاه های افراطی بنن است. بنن تلاش می کند در این انتخابات به احزاب راست تندرو از سراسر قاره اروپا برای کسب دست کم یک سوم کرسی های این پارلمان کمک کند که درصورت تحقق چنین هدفی ائتلافی تشکیل خواهد شد که می تواند هر پیشنهادی را وتو کند.
بنن دست کم تاکنون یک پیام داشته اشت: وی ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان را که برای جلوگیری از به اصطلاح ورود «متجاوزان مسلمان» حصار دور مرزهایش کشید، «ترامپِ پیش از ترامپ» توصیف کرده است. او همچنین قبل از آن در زوریخ از این اصطلاح درباره «کریستوف بلوچر» معاون رئیس جمهور حزب ضد مهاجرتی مردم سوئیس استفاده کرد که نقش مهمی در دور نگه داشتن سوئیس از اتحادیه اروپا داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید