آغاز پروژه عبور انتخاباتی اصلاح‌طلبان از روحانی/ آقای تئورسین برای جداکردن راه اصلاح‌طلبان از دولت پیش‌قدم شد

    کد خبر :420429

هرچه به انتخابات مجلس در سال 98 و همچنین انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال 1400 نزدیک می شویم باید منتظر اتخاذ رویکردهای جدید از سوی دو جناح سیاسی یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان باشیم؛ به خصوص این موضوع در باره جریان اصلاحات بیشتر صدق می کند؛ چراکه بخش زیادی از اقدامات و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست «حسن روحانی» به پای آنان نوشته خواهد شد.

به گزارش تابناک، مردم در جریان انتخابات پیش رو به اقدامات انجام گرفته از سوی دولت روحانی به دلیل سهیم بودن جریان اصلاحات در آن و همچنین مجلس نهم که بخشی از آن در اختیار اصلاح طلبان و فراکسیون امید قرار دارد، توجه ویژه ای خواهند داشت و با سبک سنگین کردن عملکرد قوای مجریه و مقننه و احزاب و سیاسیون دخیل در آن برای آینده خود در جریان انتخابات تصمیم گیری خواهند کرد.

اگرچه در کشور ما به دلیل حاکم نبودن سیستم حزبی، سیاسیون و احزاب – به معنای دو جریان سیاسی غالب در کشور – پس از تصدی قدرت در قوای مجریه و مقننه به هیچ عنوان پاسخگوی عملکرد خود نیستند و با پایان یافتن مدت مسئولیت شان هیچگاه در منظر افکار عمومی و جامعه جوابگوی اقدامات خود نبوده اند، اما مردم با در نظر گرفتن مجموع اقدامات و عملکردها در جریان انتخابات تصمیم می گیرند که حزب یا جریانی به کار خود در قدرت ادامه بدهد یا خیر.

این گردش و چرخش قدرت در کشور به تصمیم مردم و در انتخابات های مختلف پس از انقلاب صورت گرفته و همواره ادامه یافته است، این مساله را می توان در نگاهی به سیر انتخابات در ایران و تصدی قدرت از سوی جریانات سیاسی مختلف به نظارت نشست، اما نکته تاسف بار این موضوع، این است که عموما سیاسیونی که خود یا جریان حزبی شان مدتی عهده دار مسئولیت بوده به دلایل و بهانه های مختلف تلاش دارند از زیر بار پاسخگویی به افکار عمومی شانه خالی کنند.

این رویکرد همانطور که پیش از این هم گفته شد به دلیل نقصی است که در سیستم و نظام حزبی و سیاسی کشور حاکم است و شاید اگر این روند و رویه تکمیل تر شود، شاهد مسئولیت پذیری بیشتری از سوی سیاسیون و احزاب باشیم. هرچند به نظر می رسد دود شرایط فعلی به چشم کشور و مردم می رود و سیاسیون و چهره های حزبی که قدرت را به صورت متناوب در دست می گیرند خیلی هم از این وضعیت و عدم پاسخگویی شان ناخرسند نیستند.

جدیدترین اظهار نظر و استراتژی سیاسی برای بهره گیری در انتخابات پیش رو را می توان در سخنان «سعید حجاریان» تئورسین جریان اصلاحات در ارتباطات با چگونگی بازگشت به قدرت این طیف سیاسی و همچنین نظرات او پیرامون دولت ائتلافی که آنها با اعتدالگرایان تشکیل داده اند، مشاهده کرد. او تلاش کرده در این گفت و گو زمینه را برای شانه خالی کردن جریان اصلاحات از روند و رویه دولت حاکم فراهم کند.

حجاریان در ارتباطات با رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و چگونگی ائتلاف با اعتدالگرایان به منظور پذیرش کاندیداتوری «حسن روحانی» گفته است: «در سال ۹۲ آقای هاشمی که رأی بالایی داشت و گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری به حساب می‌آمد رد صلاحیت شد! لذا تنها گزینه اصلاح‌طلبان در آن سال، جناب روحانی بود که انتخاب شد.»

او در مورد چرایی اقبال جریان اصلاحات به روحانی و گره خوردن سرنوشت جریان سیاسی مطلوب خود به شیخ دیپلمات مدعی شده است: « قصد اصلاح‌طلبان این بود، با انتخاب روحانی به مردم فرصتی برای تنفس داده شود. اگر می‌دانستیم از جانب نیروهای تمامت‌خواه این همه سنگ پیش پای روحانی خواهد افتاد و از آن سو دولت دست راستی مانند ترامپ بر سر کار خواهد آمد، شاید بهتر بود اساساً عطای انتخابات را به لقایش می‌بخشیدیم و سرنوشت اصلاحات را به دولت روحانی گره نمی‌زدیم.»

تئورسین جریان اصلاحات که همواره در عین حمایت از دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش کرده انتقاداتی هم نسبت به آن مطرح کند تا در روزی مثل امروز بتواند زمینه جداکردن راه اصلاح طلبان از دولت تدبیر و امید را فراهم کند، اینبار خیلی صریح و جدی روحانی و دولتش را زیر بار انتقاداتش برده و عنوان کرده است: «دولت روحانی هم استعداد و ظرفیت کافی برای مقابله با معضلات داخلی نداشت. پروژه اصلی دولت برجام بود.»

معنای سخنان «سعید حجاریان» چیزی جز جداکردن راه جریان اصلاحات از دولت تدبیر و امید برای حضور بهتر در صحنه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سال 1400 نمی تواند باشد. پروژه ای که می تواند عبور انتخاباتی اصلاح‌طلبان از روحانی و دولتش نام بگیرد؛ چراکه از روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی این جریان برای حضور هرچه بهتر در مجلس پیش رو آغاز شده و قدم های اولیه را در این زمینه بردشته اند.

به نظر می رسد، آقای تئورسین برای جداکردن راه اصلاح‌طلبان از دولت پیش‌قدم شده و باید در ماه های آتی منتظر تشدید این رویه و سخنان درباره دولت ائتلافی «حسن روحانی» با اصلاح طلبان باشیم. هرچند مردم تصمیم گیرنده نهایی هستند و حتما در انتخاب بعدی خود عملکرد و اقدامات دولت و اصلاح طلبان و مجلس که بخشی از آن در اختیار جریان اصلاحات است، در نظر خواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید