وضعیت سینمای ما در پرداختن به موضوع فلسطین خوب و مناسب نیست

    کد خبر :41740

کارگردان فیلم «نامه‌های سنگی» معتقد است وضعیت سینمای ایران در پرداختن به موضوع فلسطین خوب و مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم نیمه بلند «نامه های سنگی» به کارگردانی محمود عرفانی، داستان پسربچه ای را روایت می‌کند که قصد کمک به کودکان مظلوم فلسطینی را دارد اما در این راه مشکلاتی پیش می‌آید و او تلاش دارد تا به هر نحو که شده بر این مسائل فائق آید وکودکان فلسطینی را یاری کند.

محمود عرفانی کارگردان این فیلم داستانی درباره این اثر گفت: ایده اولیه ساخت این فیلم، متعلق به یکی از همکارانم آقای «شاهمرادی» بود. او چند سال قبل که بحث انتفاضه راه افتاد، فیلمنامه ای را نوشته بود و چند جا هم برای ساخت، تصویب شد ولی موقعیت تولید آن ایجاد نشد تا اینکه مصادف شد با جنگ ۳۳ روزه و درگیری هایی که در غزه و لبنان اتفاق افتاد.

وی افزود: در جلسه ای با آقای «شاهمرادی» مشغول بحث بر سر ساخت فیلمی با موضوع فلسطین بودیم که او اعلام کرد چنین فیلمنامه ای را در اختیار دارد؛ بعد از توافقات اولیه به دلیل اینکه فیلمنامه تغییراتی کرده بود، اقدام به بازنویسی مجدد آن کردم و در نهایت به فیلمنامه فعلی این فیلم تبدیل شد. زمان فیلم داستانی «نامه های سنگی» ۳۲ دقیقه است، در زمینه ساخت آن هم باید به این موضوع اشاره کنم کار پیش تولید آن ۵ روز زمان برد و ۱۰ روز هم تولید آن به طول انجامید.

عرفانی یادآور شد: برای انتخاب لوکیشن ساخت فیلم از چند محل بازدید کردیم ولی در نهایت با توجه به اینکه قرار شد کار در فصل تابستان ساخته شود، شهر «خوانسار» را انتخاب کردیم اما به خاطر عدم تامین به موقع بودجه، زمان فیلمبرداری عقب افتاد و مجبور شدیم اواخر آذرماه کار را جلوی دوربین ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در کنار انگیزه اولیه‌ام برای ساخت فیلم داستانی «نامه های سنگی»، علاقه فراوانی هم به تولید این کار داشتم تا خود را برای ساخت کارهای داستانی به صورت جدی امتحان کنم و تجربه بسیار خوبی با ساخت این فیلم که موضوع سخت و دشواری داشت، در حوزه فیلم داستانی به دست آوردم.

این کارگردان درباره مشکلات ساخت این فیلم توضیح داد: به علت اینکه بچه‌ها مدرسه داشتند، زودترین ساعتی که می توانستیم به آنها دسترسی داشته باشیم ساعت ۱۰ صبح بود و در فاصله زمانی ۱۰ صبح تا ۱۴ ظهر فرصت داشتیم تا تصویربرداری‌های خارجی خود را انجام بدهیم.

عرفانی تصریح کرد: نکته جالب توجه و مهم در ساخت فیلم داستانی «نامه های سنگی» عدم استفاده از بازیگران حرفه‌ای و جایگزین کردن آن با بازیگران آماتور و بومی بود. در حقیقت تمامی بازیگران را از اهالی شهر «خوانسار» انتخاب کردیم و هیچ کدام از آنها سابقه بازیگری نداشتند. البته یکی از شخصیت‌های فیلم مقداری حرفه‌ای‌تر از سایر بازیگران فیلم بود که او هم از بازیگران تئاتری شهر «خوانسار» بود.

وی یادآور شد: علت استفاده از بازیگران آماتور هم به دلیل میزان بودجه ما بود که اجازه فعالیت بیشتر و حرفه‌ای‌تر را به ما نمی داد، کل بودجه ما برای ساخت این فیلم داستانی در حدود ۱۰ میلیون تومان بود.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنانش درباره توجه سینمای ایران به موضوع فلسطین بیان کرد: فکر نمی‌کنم سینماگران ما همانند سینماگران کشور لبنان دسترسی ملموسی به فلسطین و موضوعات آن داشته باشند، همچنین سینمای کشور ما با توجه به گنجایش آن، پتانسیل مناسب و مورد نیاز فیلمسازی پیرامون این موضوع را ندارد تا به سمت ساخت فیلم با موضوع فلسطین حرکت کند.

عرفانی تأکید کرد: وضعیت سینمای ما در پرداختن به موضوع فلسطین چندان خوب و مناسب نیست، حتی سینمای ما درمورد جنگ خودمان هم پرداخت خوبی ندارد چه برسد به اینکه بخواهد درباره جنگ‌ها و نبردهایی که در دیگر کشورها رخ می‌دهد، فیلمی بسازد.

فیلم داستانی «نامه های سنگی» عنوان برگزیده هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار را در بخش فیلمنامه از آن خود کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید