احتمال طرح پیمان INF در دیدار پوتین و ترامپ

    کد خبر :414921

منابع وابسته به روسیه می‎گویند احتمالاً مسئله خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‎های هسته‎ای میان‎برد در دیدار رؤسای جمهور روسیه و آمریکا مطرح خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از اسپوتنیک، منابع آگاه می‌گویند انتظار آن را دارند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار کوتاهی که در حاشیه بزرگداشت یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پاریس با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود خواهد داشت، درباره خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) صحبت کند.

این در حالی است که احتمالاً از تحریم‌های جدیدی که آمریکا هفته گذشته علیه روسیه اعمال کرد، حرفی به میان نخواهد آمد.

به گفته یک منبع وابسته به هیأت دیپلماتیک روسیه، تحریم‌ها به ابتکار عمل روسیه وضع نشده و به‌همین دلیل هرگز از جانب روسیه سوالی درباره آنها مطرح نمی‌شود.

قرار است رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا درجریان نهار کاری، در الیزه با یکدیگر ملاقات کنند و در نهایت برنامه خود مبنی بر دیدار مفصلی که در آینده خواهند داشت را اعلام کنند.

امانوئل ماکرون نیز که میزبانی این نشست را برعهده دارد، پیشتر گفته بود: خروج واشنگتن از یک پیمان تسلیحاتی ۳۰ ساله با روسیه، امنیت اروپا را تضعیف کرده است.

وی در این باره تاکید کرد: قربانی اصلی خروج واشنگتن از این پیمان کیست؟ اروپا و امنیت آن.

چندی پیش رئیس‌جمهوری آمریکا، روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم و اعلام کرد واشنگتن از این پیمان خارج خواهد شد.

ترامپ در حالی روسیه را به نقض این پیمان متهم کرد که هیچگونه مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نداد. وی همچنین تاکید کرد آمریکا تسلیحات هسته ای اش را توسعه خواهد داد مگر اینکه روسیه و چین توسعه تسلیحات هسته ای شان را متوقف کنند.

اعلام خروج آمریکا از پیمان مذکور در حالی است که روسیه تا پیش از این به طور مکرر اعلام کرده بود تا زمانی که آمریکا به این پیمان پایبند باشد، مسکو نیز مفاد آن را به طور دقیق رعایت خواهد کرد.

آمریکا و روسیه در ژوئن ۱۹۸۷ در واشنگتن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را امضا کردند. این پیمان از ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. این پیمان، واشنگتن و مسکو را از استقرار موشک های بالستیک و کروز در اروپا منع می‌کند. هدف از این پیمان از میان‌بردن موشک‌های هسته‌ای کروز و سکوهای پرتاب آنها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰، و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید