ادامه جنگ «واشنگتن پست» علیه عربستان سعودی با انتشار یادداشتی از رئیس کمیته عالی انقلاب یمن!

    کد خبر :413818

روزنامه «واشنگتن پست» که در خط مقدم مقابله با سعودی ها در ماجرای قتل جمال خاشقجی قرار داشته، همچنان برای تحت فشار قرار دادن حاکمان سعودی خبرها، تحلیل ها و یادداشت های زیادی را منتشر می کند.

به گزارش تابناک؛ در همین راستا و در اقدامی کم سابقه، این روزنامه آمریکایی، یادداشتی از «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن منتشر کرد که با واکنش مقامات دولت مستعفی یمن نیز مواجه شد.

الحوثی در این مقاله نوشته است: حملات علیه شهر «الحدیدة» یمن از سوی ائتلاف آمریکایی – سعودی – اماراتی در حال تشدید است و اینکه آمریکا خواستار آتش‌بس شده، یک کلام توخالی و پوچ است و هدف آن، گمراه کردن افکار عمومی جهان است. مقامات عربستان سعودی به دیپلماسی اهتمام نمی ورزند و آمریکا نیز می‌تواند تجاوز به یمن را محدود کند؛ اما تصمیم دارد که همچنان از هم پیمان فاسدش حمایت کند.

هر که جنایات عربستان سعودی را در یمن دنبال کند – جنایاتی که با اطلاعات اشتباه (گمراه کردن افکار عمومی) و محاصره خبرنگارانی همراه است که برای پوشش حوادث این جنگ تلاش می کنند – می تواند گزارشی از کشتار بی هدف و کور ده ها هزار غیرنظامی که بیشتر آنها در حملات هوایی کشته شده اند ارائه کند. حملات آنها، بزرگترین بحران انسانی روی کره زمین را به دنبال داشته است.

وحشی گری رژیم سعودی در کشتن جمال خاشقجی خبرنگار سعودی بازتاب یافت و می توان آن را در تنش آفرینی نظامی و حملات هوایی در الحدیده و نقاط دیگر مؤثر دانست و به چالش کشیدن همه هشدارهای بین المللی به شمار می رود.

هدف از محاصره این شهر ساحلی، مجبور کردن ملت یمن به تسلیم است. ائتلاف متجاوز سعودی از قحطی و وبا به عنوان سلاح جنگی استفاده می کند. (این ائتلاف) همچنین با تهدید به قطع حمایت مالی از سازمان ملل متحد، از این سازمان باج خواهی می کند، گویی که یک مؤسسه خیریه است و مسئولیتی بر اساس حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت ندارد.

آمریکا می خواهد به این کشور به عنوان یک میانجی صادق و سالم نگاه شود اما در واقع در تجاوز به یمن مشارکت دارد و برخی مواقع آن را رهبری می کند.

ما از خودمان دفاع می کنیم اما هواپیمای جنگی آمریکایی مانند آنهایی که یمن را با تسلیحات ممنوعه بمباران می کنند نداریم. نمی توانیم محاصره اعمال شده بر واردات و صادرات یمن را برطرف و ممنوعیت پرواز را لغو کنیم و اجازه انجام پروازهای روزانه داشته باشیم یا به ممنوعیت واردات کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی از هر مکان دیگری به جز امارات پایان دهیم چرا که آنها این تحریم را بر تجار یمنی اعمال کرده اند. این فهرست بلندبالاست. این اقدامات سرکوبگرانه، می کشد و یمن را ویران می کند.

این یمن نبود که ابتدا اعلام جنگ کرد. حتی جمال بن عمر فرستاده سابق سازمان ملل متحد گفت که ما به معامله تقسیم قدرت در سال 2015 که حملات هوایی ائتلاف مانع آن شد؛ نزدیک بودیم. ما برای توقف حملات موشکی در صورتی که ائتلاف به فرماندهی عربستان سعودی حملات هوایی خود را متوقف کند، آمادگی داریم.

اما درخواست های آمریکا برای توقف جنگ علیه یمن، تنها ابزاری برای حفظ آبرو به شمار می رود که پس از ذلت و خواری که عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد آن موجب شده است و درخواست های واشنگتن را برای توضیح کشته شدن خاشقجی نادیده می گیرد، مطرح می شود.

علاوه بر این، ترامپ و دولت او به وضوح ترجیح می دهند به این جنگ ویران کننده به علت منافع اقتصادی که دارد ادامه دهد و سود خود را از فروش تسلیحات دریافت کند.

ما دوستدار صلح هستیم؛ صلحی آبرومندانه و شرافتمندانه که عبدالملک الحوثی رهبر انقلاب ما گفته است. ما برای صلح آمادگی داریم. صلح شجاعانه و انشاءالله یمنی ها حامی صلح و دوستدار صلح خواهند ماند.

پس از انتشار این مطلب، محمد علی الحوثی در واشنگتن پست، «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن، پس از انتشار این مقاله، در پستی در توئیتر به آن واکنش نشان داد و نوشت: چه کسی تصور می‌کرد که یک جنایتکار جنگی مانند «محمد علی الحوثی»، ادبیات صلح را در واشنگتن پست تحریف کند. تروریست‌های نماینده ایران اکنون به رسانه‌های آمریکایی راه پیدا کرده‌اند. شرم‌آور است! صلح واقعی فقط با خلع سلاح شبه‌نظامیان حوثی و بازگشت دولت مشروع محقق می‌شود.

«علی المراد» تحلیل‌گر مسائل منطقه نیز در پستی در توئیتر به این موضع‌گیری وزیر خارجه «عبدربه منصور هادی» واکنش نشان داد و با کنایه نوشت: وزیر خارجه دولتی که در هتل‌های «ریاض» مستقر است و از عربستان و امارات دستور می‌گیرد به واشنگتن پست برای انتشار مقاله محمد علی الحوثی که برای نخستین‌بار در رسانه‌های غربی بوده، ایراد می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید