چرا شکست جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره به ضرر ایران است!؟

    کد خبر :412653

ایالات متحده از روز دوشنبه دور تازه‌ای از تحریم‌های گسترده شامل تحریم‌های نفتی را علیه ایران به اجرا گذاشت. آمریکا هدف اصلی تحریم‌ها را مقابله با «دخالت تهران در مناقشات خاورمیانه» خوانده است و از همه کشورها و شرکت ها خواسته است به این تحریم ها را اجرا کنند.

به گزارش تابناک، در همین راستا بسیاری از ناظران بر این باورند که شکست جمهوری خواهان در برابر دموکرات در انتخابات میان دوره ای آمریکا که روز سه شنبه برگزار شد می تواند موضع دولت ترامپ در برابر ایران را تضعیف کند.

ناظران برآنند که از این پس دموکرات ها با توجه به در اختیار داشتن کنگره قادرند با اعمال فشار، ترامپ را وادار به عقب نشینی از مواضع ضد ایرانی خود کنند.

با این حال، عده ای دیگر بر این باورند که نتیجه انتخابات آمریکا و شکست جمهوری خواهان ممکن است ترامپ را وادار کند که تمرکز خود را روی سیاست خارجی و به خصوص موضوع ایران قرار دهد.

در همین زمینه، وبگاه خبری-تحلیلی «آسیا تایمز» مدعی شده است که شکست جمهوری خواهان در انتخابات کنگره می تواند به ضرر ایران باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر تاریخ را راهنمای خود قرار دهیم، شکست جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان ممکن است سلامت جمهوری اسلامی را در معرض خطر قرار دهد. همه چیز در نظر گرفته شده است.

حسین عبدالحسین نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: برای ایران بهتر می بود اگر جمهوری خواهان کنترل هر دو- یعنی مجلس نمایندگان و سنا را حفظ می کردند.

وی افزود: به دلیل ساختار دولت ایالات متحده، قوه مجریه در سیاست خارجی بسیار مستقل تر از سیاست های داخلی عمل می کند. در امور داخلی، رؤسای جمهور مجبور به ایجاد توافق و اجماع با قانونگذاران، متقاعد کردن شهروندان و پیش بردن قوانین از طریق هر دو مجلس هستند. در نتیجه ماهیت سختگیرانه قوانین ایالات متحده، منجر به این می شود که رؤسای جمهور از طریق برنامه کاری داخلی خود در دو سال اول- زمانی که حزب متبوع اش اکثریت کنگره را در اختیار دارد، بر روی سیاست داخلی متمرکز می شود.

به همین ترتیب بود که ترامپ با استفاده از اکثریت کنگره تلاش کرد لایحه مراقبت مقرون به صرفه یا اوباماکر که میراث اوباما بود را لغو کند. این در حالی است که اوباما در دورانی که اکثریت در اختیار کنگره بود این قانون را به تصویب رساند.

پس از از دست دادن مجلس نمایندگان، اوباما سیاست خود در امور خارجی را تغییر داد. از آنجایی که اکثریت کنگره با اکثریت جمهوریخواه بر برنامه های داخلی اوباما تمرکز کردند، او شروع به تمرکز بیشتر بر جنگ های سوریه، عراق و لیبی و همچنین برنامه بلند پروازانه برای احیای روابط ایالات متحده با ایران کرد. شکست دموکراتها در مجلس سنا در سال 2014، منجر به تمرکز بیشتر اوباما بر سیاست خارجی و در نهایت حصول معامله هسته ای با ایران شد.

همانند اوباما، شکست جمهوری خواهان در انتخابات اخیر می تواند منجر به تمرکز بیشتر ترامپ بر سیاست خارجی و به ویژه مسئله ایران شود. بازگشت تحریم ها در روز دوشنبه می تواند سرآغاز نقطه تمرکز جدید ترامپ باشد.

ایران می داند که ترامپ دوست او نخواهد بود و به همین دلیل در انتظار خروج ترامپ از کاخ سفید و انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا است. درواقع استراتژی ایران، صبر کردن تا به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

نتيجه بسيار بهتري براي ايران این بود که جمهوريخواهان بود هر دو مجلس-سنا و نمایندگان- را تا سال 2020 حفظ می کردند که باعث تمرکز ترامپ بر مسائل داخلي مي شد و فرصت انتخاب مجدد او نیز تضعيف مي شد. بر خلاف آنچه تهران و دوستانش در واشنگتن فکر می کنند، شکست جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان ممکن است با منافع تهران همسو نباشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید