۳ درصد مردم توان پرداخت تعرفه های بخش خصوصی را دارند

    کد خبر :404713

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: ۸۰ درصد مردم کشور توان پرداخت تعرفه های مصوب بخش خصوصی را ندارند.

ایرج حریرچی در نشست خبری صبح دوشنبه، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدا با عنوان این مطلب که ۴۰ درصد تخت های بیمارستان‌های بخش خصوصی در ۲۰ سال گذشته خالی و فاقد بیمار بوده‌اند، گفت: ۸۰ درصد مردم کشور توان پرداخت تعرفه های مصوب بخش خصوصی را ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: ۱۷ درصد با استفاده از بیمه تکمیلی و فقط ۳ درصد با خاطر آسوده از خدمات بخش خصوصی استفاده می‌کنند.

وی با عنوان این مطلب که بیمارستان های کشور به طور متوسط حدود ۴۱ تا ۴۲ درصد از هزینه های ناخالص سلامت کشور را به خود اختصاص داده اند، افزود: ۵۰ هزار و پانصد میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ در بیمارستان های کشور هزینه شده، در واقع ۳.۵۸ درصد از کل درآمد ناخالص ملی ایرانیان در بیمارستان ها هزینه شده است.

حریرچی گفت: در کشورهای دیگر هم، در مورد هزینه های بیمارستانی آمار نسبتا مشابهی وجود دارد و در بعضی کشورها مقداری بیشتر یا کمتر از این نسبت از درآمد ملی، صرف هزینه های بیمارستانی می شود. در اکثر کشورهای دنیا در ۴۰ سال گذشته، هزینه های بیمارستانی رو به افزایش بوده است، به همین دلیل اکثر کشورهای دنیا برنامه های متعددی برای کاهش هزینه های بیمارستانی خود دارند.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه کرد ۳.۵۸ درصد از درآمد ناخالص ملی در بیمارستان ها، در واقع یک بیست و هشتم‌ از کل هزینه‌ های همه ایرانیان صرف هزینه در ۹۸۱ بیمارستان کل کشور اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و نهادهای عمومی غیر دولتی با ۱۲۹ هزار و ۶۰۴ تخت موجود در آنها و سایر خدمات سرپایی ارائه شده در بیمارستان ها شده است. یعنی از هر ۲۸ تومانی که هر ایرانی هزینه می کند، یک تومان آن در بیمارستان ها هزینه می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: با توجه به ارقام مذکور که نشان دهنده حجم بالایی از هزینه های بیمارستانی در کشور ما مشابه با سایر کشورها بوده، ضروری است که اقدامات متعددی برای کنترل هزینه های بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی انجام شود. برای موفقیت این اقدامات، علاوه بر برنامه ریزی مناسب، به همکاری جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی و توجیه و اطلاع رسانی به مردم و افکار عمومی نیاز است.

وی، یکی از اهداف اصلی نظام سلامت را افزایش بهره وری و استفاده مناسب از امکانات موجود دانست و افزود: به رغم کمبود شدید تخت بیمارستانی در کشور و نیاز بیماران به مراقبت، به طور متوسط ۴۰ درصد از تخت های بیمارستان های خصوصی کشور در ۲۰ سال گذشته خالی و فاقد بیمار بوده و هستند. این بدین معنی است که ۶۷۰۰ تخت خالی در مقایسه با کل ۱۶۷۵۰ تخت بیمارستانی در بخش خصوصی وجود دارد. بر همین اساس، این برآوردها دال بر عدم استفاده حدود ۵۰ درصد از ظرفیت ها و نیز استفاده کم یا ضعیف تا بالاتر از ۶۵ درصد ظرفیت های موجود در بخش خصوصی است.

حریرچی گفت: ظرفیت خالی آزمایشگاه ها و موسسات تصویربرداری و مطب هایی که فقط بعدازظهرها یا فقط ساعات دو سه بعدازظهر در هفته در حال فعالیت هستند، مثال های دیگری در این زمینه اند. در حالی که در کشور ما ۵۱۹۷۴ پزشک عمومی و ۳۹۱۲۷ پزشک متخصص در حال فعالیت هستند، نسبت پزشک عمومی و متخصص به جمعیت در ایران به ترتیب برابر ۶۵ پزشک عمومی و ۴۸ پزشک متخصص به ازای هر ده هزار نفر است.

وی ادامه داد: آمار تخت بیمارستانی هم ۱.۶ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است. در این سه شاخص مهم و همچنین در شاخص های دیگر، در زیر ساخت درمانی به دلیل عقب افتادگی تاریخی نسبت به کشورهای مشابه با وجود پیشرفت های اخیر، کمبود جدی داریم.

حریرچی با عنوان این مطلب که ۸۴ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی در یک و نیم ماه اخیر جان باخته اند، افزود: در این مدت ۹۵۹ نفر به دلیل مسمومیت با الکل به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که ۴۰۲ نفر از البرز، ۳۲۶ نفر هرمزگان، ۷۶ نفر خراسان شمالی و ۶۱ نفر تهران بوده‌اند. همچنین، ۳۰۵ نفر دیالیز و ۲۷ نفر نابینا و کم بینا شده‌اند.

وی تاکید کرد: عمده مسمومان از الکل تقلبی استفاده کرده اند.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت بهداشت، به مرگ و میرها بر اثر مصرف قرص برنج در کشور اشاره کرد و افزود: در ۵ ماهه اول امسال هر روز ۲ نفر به دلیل مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده اند.

وی در ارتباط با وضعیت قیمت دارو، گفت: میانگین افزایش قیمت کل سبد دارویی ۹ درصد است. برخی داروهای خارجی یا افزایش قیمت نداشته و یا قیمت آنها کاهش یافته است. بیشترین افزایش قیمت دارو مربوط به داروهای ارزان قیمت بوده و دلیل آن، گران شدن هزینه های جانبی مانند بسته بندی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید