توصیه های برای اینکه دچار مسمومیت دارویی نشوید

    کد خبر :400614

مسمومیت دارویی یکی از متداول ترین مسمومیت هاست که در اثر استفاده بیش از حد از هر دارو یا خودسرانه مصرف کردن دارو ها و یا تداخل دارویی اتفاق می افتد و گاهی ممکن است باعث مرگ افراد شود.

دکتر مریم بهمنیار معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: مسمومیت دارویی یکی از متداول ترین مسمومیت هاست که در اثر استفاده بیش از حد از هر دارو یا خودسرانه مصرف کردن دارو ها و یا تداخل دارویی اتفاق می افتد و گاهی ممکن است باعث مرگ افراد شود.

دکتر بهمنیار با بیان اینکه در بیشتر موارد، علایم مسمومیت دارویی مشابه دیگر ناراحتی های جسمی است، افزود: حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری مهم ترین علایم اولیه مصرف زیاد دارو یا مسمومیت دارویی است که در موارد حادتر می تواند منجر به نارسایی کلیوی و تنفسی، خونریزی گوارشی، اختلالات عصبی و … شود و حتی کما یا فوت را در پی داشته باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه تاکید کرد: توصیه هایی زیر و رعایت اقدامات مناسب برای کاهش قابل توجه مسمومیت های دارویی ضروری است.

– داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

– داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، زیرا کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

– در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید دوز تکراری دارو به وی ندهید.

– بهتر است داروهای بیماران افسرده و بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترس آن ها قرار دهید و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل آورید.

– بر مصرف داروی افراد مسن نظارت داشته باشید. زیرا آن ها به دلایلی از جمله تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی و یا کم سوادی، خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج بر روی جعبه دارویی ممکن است داروی خود را به اشتباه و یا بطور تکراری مصرف نمایند.

– بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص ها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، ظهر و شب) می باشد.

دکتر بهمنیار با بیان اینکه داروها را باید مطابق با دستور پزشک مصرف کرد، افزود: مصرف چند برابر داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان را سریعتر نمی کند بلکه فرد دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در برخورد با فرد مسموم غیرهوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

گفتنی است از یکم لغایت هفتم آبان ماه سال جاری بعنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها با شعار « با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم» در نظر گرفته شده است که روز اول این هفته با عنوان “پیشگیری از بروز مسمومیت های ناشی از داروها” نامگذاری شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید