کنسرت آهنگساز برنده جایزه اسکار در تهران

    کد خبر :398906

طبق مذاکرات مسئولان فرهنگی ایران و ایتالیا، نیکولا پیووانی آهنگساز ایتالیایی با ارکستر سمفونیک تهران کنسرت برگزار خواهد کرد. این هنرمند ایتالیایی برای فیلم «زندگی زیباست» اثر روبرتو بنینی برنده جایزه اسکار شده است.

مائورو کونچاتوری سفیر ایتالیا در تهران، روز یکشنبه ۲۹ مهرماه با سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری دیدار و گفت و گو کرد.

سفیر ایتالیا در تهران در این دیدار با تاکید بر گسترش و توسعه روابط هنری دو کشور ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران گفت: فرهنگ همیشه در مسیر خودش پیش می رود و ما هیچ نگرانی از ارتقا و پیشبرد روابط فرهنگی، هنری ایران و ایتالیا نداشته و نداریم و روابط فرهنگی ما همواره و مداوم در حال حرکت است.

ایتالیا و ایران در زمینه هنری می توانند فعالیت های فرهنگی، هنری مشترکی داشته باشند. تمایل داریم دفتر فرهنگی ایتالیا را در تهران راه اندازی کنیم و این اتفاق می تواند در تقویت روابط فرهنگی، هنری ایتالیا و ایران موثر باشد؛ چون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم در کشور ایتالیا فعالیت دارد. این امکان و زمینه وجود دارد که برنامه های متعدد فرهنگی، هنری با ایران داشته باشیم و مردم ایران و ایتالیا از برنامه های هنری یکدیگر استفاده کنند.

کونچاتوری افزود: پرویز تناولی مجسمه ساز ایرانی که با زبان مجسمه سازی ایتالیا آشنایی دارد، بیژن بصیری هنرمند ایرانی که در ایتالیا فعالیت کرده است، نوین افروز نوازنده پیانوی کلاسیک و اثر او درباره راه ابریشم که تلفیق موسیقی ایرانی و غربی براساس یک کار پژوهشی درباره آواهای موسیقی است می تواند نماد زیبایی از گفتمان فرهنگی، هنری ایران و ایتالیا باشد.

سفیر ایتالیا در تهران افزود: هنرمندان ایتالیایی که یک بار در ایران برنامه اجرا می کنند علاقه مند می شوند که دوباره در ایران اجرا و یا اجراهای مشترک با هنرمندان ایران داشته باشند مثلا نیکلا پیووانی آهنگساز ایتالیایی که چندماه پیش کنسرتی در تالار وحدت داشت علاقه دارد دوباره برای برگزاری کنسرت موسیقی کلاسیک به ایران بیاید و با ارکستر سمفونیک تهران کنسرت برگزار کند. آهنگسازی ایتالیایی در آهنگسازی خود از ردیف های موسیقی ایرانی استفاده می کند و این بیانگر ارتباط با فرهنگ و هنر ایران است.

کونچاتوری در ادامه گفت: تفاهم نامه ای بین بنیاد رودکی و ارکستر جوانان جهان در گذشته امضا شده که بر اساس آن اجراهای مشترک، دوره های آموزشی و مسترکلاس هایی برگزار شده است.

سفیر ایتالیا افزود: همچنین ایران دو سال قبل در سه سالانه طراحی میلان حضور داشت و ما علاقه داریم کشور ایران برای دوره آینده این سه سالانه حضور داشته باشد. ما همکاری نزدیکی با جشنواره های فجر داریم و گروهایی از ایتالیا در جشنواره های فجر برنامه اجرا می کند.

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه های تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و طراحی لباس آمادگی دارد با کشور ایتالیا همکاری خود را تقویت کند. جشنواره های هنری فجر نیز فرصتی برای این همکاری هستند که هنرمندان و گروه های ایتالیا در دوره های قبل جشنواره های فجر حضور داشته اند و این روند و حضور تداوم خواهد داشت.

او افزود: همکاری ایران و ایتالیا می تواند از رویدادها به فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیز گسترش یابد. چنانکه سفیر ایتالیا گفت ردیف های موسیقی ایران دستمایه آهنگساز ایتالیا قرار گرفته است، بخشی از هنر ایران نیز کمتر در اروپا معرفی شده که این بخش های کمتر معرفی شده می تواند منبع الهامی برای هنرمندان ایتالیا باشد و به آشنایی هنرمندان ایتالیا با نگاه حکمت آمیز هنرمندان ایران کمک کند و ارتباط و تعامل هنری را تقویت کند.

تفاهمنامه همکاری بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزیر فرهنگ ایتالیا در سال ۱۳۹۴ امضا شد که بستر مناسبی برای همکاری است و می توان برای مصادیق آن فکر و برنامه ریزی کرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای ارتباط و فعالیت رایزنی و دفتر فرهنگی ایتالیا در ایران آماده همکاری است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و بنیاد رودکی برای برنامه ریزی اجرای نیکولا پیووانی آهنگساز ایتالیایی با ارکستر سمفونیک تهران مذاکره خواهیم کرد که برنامه مناسبی در همکاری مشترک است.

حسینی خبر داد: یکی از طرح های معاونت امور هنری ایجاد آتلیه مشترک کشورهایی است که با ایران پیشینه مشترک و رابطه قویم و قدیم فرهنگی دارند تا در این آتلیه ها، هنرمندان جوان دو کشور آثار هنری تولید کنند و فکر نو با فرهنگ کهن پیوند برقرار کند. به مناسبت نودمین سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن این آتلیه قرار است ابتدا بین ایران و ژاپن راه اندازی و انجام شود و امیدواریم به زودی این طرح را درباره ایران و ایتالیا نیز اجرا کنیم.

حسینی در پایان گفت: سال گذشته نمایشگاه عکس «مردم و سرزمین پشمینه پوش» از عکاس ایتالیایی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که براساس یک توافق قرار شد نمایشگاهی نیز از عکاسان ایران در ایتالیا برگزار شود که مقدمات آن فراهم شده است و امیدواریم با همکاری کشور ایتالیا این نمایشگاه در آینده نزدیک برگزار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید