تغییر مسیر سکه و دلار!

    کد خبر :397093

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عوامل ادامه روند کاهشی در روز انتهایی هفته ناشی از نیمه تعطیل بودن بازار بود. به گفته برخی بازیگران حاضر در بازار، به‌دلیل دستگیری‌های روزهای قبل، معامله‌گران زیادی در بازار روز پنج‌شنبه حاضر نبودند و معدود افراد حاضر نیز بیشتر درگوشی و در خلوت خرید و فروش‌های خود را انجام می‌دادند. با این حال، از نظر برخی از کارشناسان بازار ارز، آنچه موجب شده است دستگیری‌های اخیر حداقل در هفته گذشته اثربخشی افزایشی در قیمت نداشته باشد، عدم حضور افراد عادی در بازار بود.

در آخرین روز هفته گذشته، سکه و دلار مسیر کاهشی را ادامه دادند تا هر دو به سطوح پایین‌تری رهسپار شوند. روز پنج‌شنبه، دلار ۱۰۰ تومان افت دیگر را تجربه کرد و روی عدد ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان قرار گرفت. با این افت میزان کاهش دلار در هفته گذشته به ۸/ ۳ درصد رسید، حال آنکه این ارز ۲ هفته پیش ۱/ ۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده بود. همسو با کاهش قیمت دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی به عدد ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومانی رسید. نتیجه افت روز آخر سکه، افزایش میزان کاهش هفتگی فلز گرانبهای داخلی به ۶/ ۳ درصد بود. سکه ۲ هفته پیش بالای ۱۱ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عوامل ادامه روند کاهشی در روز انتهایی هفته ناشی از نیمه تعطیل بودن بازار بود. به گفته برخی بازیگران حاضر در بازار، به‌دلیل دستگیری‌های روزهای قبل، معامله‌گران زیادی در بازار روز پنج‌شنبه حاضر نبودند و معدود افراد حاضر نیز بیشتر درگوشی و در خلوت خرید و فروش‌های خود را انجام می‌دادند. با این حال، از نظر برخی از کارشناسان بازار ارز، آنچه موجب شده است دستگیری‌های اخیر حداقل در هفته گذشته اثربخشی افزایشی در قیمت نداشته باشد، عدم حضور افراد عادی در بازار بود.

به باور این کارشناسان، اگر مردم عادی همچنان در بازار حضور داشتند و خرید احتیاطی دلار ادامه داشت، دستگیری‌های اخیر اثر افزایشی زیادی بر قیمت‌ها داشت؛ ولی از آنجا که بازار پس از کاهش شدید اواسط مهرماه با افت تقاضا مواجه شده بود، دستگیری‌های اخیر تنها بخشی از نوسان‌گیران را از بازار خارج کرده است؛ امری که حداقل در کوتاه‌مدت کمی زمینه‌ساز کاهش نوسان شده است، ولی در صورت بازگشت تقاضا به بازار می‌تواند خود عاملی بر شدت گرفتن نوسانات باشد. به هر حال معامله‌گران دستگیر شده بعضا ارز مورد نیاز بسیاری از افراد عادی را به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم تامین می‌کردند و در نبود آنها حرکت دورانی عرضه و تقاضا دچار مشکل می‌شود.

به گفته فعالان، همچنین در شرایطی که نوسان‌گیران در بازار حضور ندارند، حجم معاملات کاغذی بسیار کاهش یافته است؛ از نظر فعالان تنها تقاضای مهمی که در شرایط فعلی در بازار وجود دارد و می‌تواند قیمت‌ها را در جهت افزایشی حرکت دهد، تقاضای ارزی زوار اربعین است. با این حال، هفته گذشته به تقاضای آنها پاسخ مناسبی داده شد و قیمت دلار تحت‌تاثیر این تقاضا صعودی نشد. همچنین معامله‌گران فنی نیز در هفته گذشته تمایل زیادی برای خرید نداشتند؛ از نظر آنها تا زمانی که قیمت بالای کانال ۱۵ هزار تومانی تثبیت شود، باید با احتیاط در موقعیت خرید قرار گرفت.

به باور آنها ممکن است قیمت دلار در نزدیکی آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا با یک کاهش شدید مواجه شود و این احتمال زمانی قوی‌تر می‌شود که حمایت ۱۳ هزار تومانی برای دلار از دست برود.

به گفته فعالان، یکی دیگر از خبرهایی که در هفته گذشته بازار ارز را تحت‌تاثیر می‌توانست قرار بدهد، رای شورای نگهبان در مورد CFT بود. با این حال، بازار به خبر به تعویق افتادن تایید CFT توسط شورای نگهبان واکنش چندانی نشان نداد. روز جمعه، معامله‌گران اخبار مربوط به تصمیم FATF در مورد ایران را به دقت رصد می‌کردند و جالب آنکه اولین کاهش‌ها نشان‌دهنده آن بود که معامله‌گران باور داشتند در صورت تمدید مهلت این نهاد به ایران، فروش‌ها در بازار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار به این تمدید واکنش معکوسی نشان خواهد داد.

لازمه کاهش نرخ طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، لازمه کاهش نرخ طلا را تنظیم بازار ارز دانست و گفت: دولت نیاز ارزی شرکت‌ها همزمان با پایان سال میلادی را باید تامین کند.آیت محمدولی در گفت‌وگو با «ایبِنا» با اشاره به عوامل موثر در تغییر قیمت دلار گفت: قیمت طلا در بازار متاثر از دو مولفه قیمت‌های جهانی که در ١۵ روز اخیر ٢٠ دلار افزایش را تجربه کرده و برخی سیاست‌های داخلی است.وی با بیان اینکه در کل قیمت طلا در آینده در بازار جهانی رو به افزایش خواهد بود، افزود: نوسانات داخلی بحث دوم در تاثیرپذیری نرخ طلا است که به تقویت و برابری پول ما با ارزهای دیگر مربوط می‌شود.

محمدولی ادامه داد: به‌دلیل اینکه نرخ طلا در کف بازار بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود یعنی قیمت ریالی را با ارزهای دیگر مقایسه می‌کنند و قیمت هر مثقال یا هر گرم طلا را به‌دست می‌آورند از این رو دولت باید اهتمام بیشتری در ساماندهی ارزی برای ایجاد ثبات در بازار طلا داشته باشد.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در حوزه ساماندهی ارزی تا حدودی دچار آسیب هستیم، تصریح کرد: برابری ریال ما با ارزهای دیگر می‌تواند نوید‌دهنده کاهش قیمت طلا در بازار باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر در حوزه برابرسازی ارزش ریال با ارزهای دیگر گام‌های مثبتی برداشته شود، قیمت‌ها روند کاهشی در بازار طلا و سکه به خود خواهد گرفت، افزود: ما باید در این بازار بحث اضطرار و جو روانی جامعه را مدیریت کنیم تا قیمت‌ها حبابی نشود.محمدولی با بیان اینکه برنامه‌های محتوایی بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی آن باید در مسیر بهبود وضعیت بازار باشد، گفت با توجه به مجوزهایی که سران قوا به بانک مرکزی داده‌اند، بانک مرکزی باید در ارائه بسته‌هایی که از اعتبار کافی برخوردار باشند پیش‌قدم شده و در بازار اثر بخشی بیشتری برجای بگذارد.

وی ادامه داد: برای تثبیت قیمت‌ها در بازار باید کنترل بر تقاضا داشته و با تهیه بانک اطلاعاتی، به عرضه به موقع ارز اقدام کنیم.محمدولی با یادآوری نزدیک شدن به پایان سال میلادی، تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها نیازمند ارز هستند که اگر در داخل تامین نشود از بازارهایی مانند هرات و سلیمانیه و… وارد شده و تعادل را بر هم می‌زند.

وی ادامه داد: با سیاست‌های مدون و دارای اعتبار در بخش داخلی می‌توان کاهش نرخ طلا را رقم زد اما در این رابطه بانک مرکزی باید از مشاوره‌های اتاق‌های مختلف و افراد خبره استفاده کند تا بسته‌های باکیفیت و اعتبار کافی ارائه شود.

برخی دیگر از فعالان نیز باور دارند، هر چقدر به آذر و دی نزدیک شویم، تقاضای شرکت‌های تجاری برای تسویه‌های دلاری انتهای سال در بازار افزایش پیدا می‌کند، امری که می‌تواند زمینه‌ساز تحریک قیمت‌ها شود. با این حال، شمار دیگری از معامله‌گران باور دارند، شرکت‌های تجاری به احتمال زیاد در ماه‌های اخیر ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند. از نظر این دسته از فعالان، به‌دلیل شرایط نامطمئنی که بر بازار حاکم است، به احتمال زیاد شرکت‌های تجاری پیش‌تر ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید