وال‌ستریت‌ژورنال: ایران را از سوئیفت اخراج کنید!

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۵۹
    کد خبر :395371

این روز‌ها همزمان با نزدیک شدن موعد اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا، فشار بر سوئیفت بیشتر شد است. روز سه شنبه، ۳۰ کارشناس و مقام سابق آمریکایی طی بیانیه‌ای، دولت ترامپ را ترغیب کردند که سوئیفت را جزو تحریم‌ها قرار دهد. جو لیبرمن، سناتور سابق، ریچارد آلن و رابرت مک فارلین، دو مشاور امنیت ملی سابق، جزو امضاکنندگان بیانیه بودند.

کمتر از یک ماه دیگر، دور دوم تحریم‌های تحریم‌های آمریکا علیه ایران، که بخش بانکی و نفتی را هدف قرار می‌دهند، اجرا می‌شود. در آستانه اجرای این تحریم‌ها فشار بر کشور‌ها برای قطع ارتباط با ایران در این دو بخش افزایش یافته است.

به گزارش فرارو، پس از اجرای دور دوم تحریم‌ها، نهاد سوئیفت در یک موقعیت حساسی قرار می‌گیرد. چرا که این تحریم‌ها به این معنا است که هر طرفی که با ایران دادوستد کند، قادر نخواهد بود با آمریکا تجارت کند. آمریکایی‌ها هنوز تصمیمی درباره تحریم یا اعطای معافیت به سوئیف نگرفته‌اند. شاید به همین دلیل است که برخی محافل رسانه‌ای فشار بر دولت آمریکا را بیشتر کرده‌اند. امروز، شورای سردبیری روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال، که دیدگاه سختگیرانه‌ای درباره ایران دارد، طی یادداشتی صریحا خواستار اخراج ایران از سوئیف شد و نوشت: “بانک‌های ایرانی باید از شبکه مالی جهانی اخراج شوند”.

این روزنامه افزود: “همزمان با آماده شدن بخش دوم تحریم‌های مالی دولت ترامپ بر ایران، یک تقابل فراآتلانتیکی دیگری در افق دیده می‌شود. معما این است که چرا اروپا همچنان خودش را در یک وضعیت دشوار قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که بروکسل و کشور‌های اتحادیه اروپا برخلاف منافع خود اروپا، برای نبرد با واشنگتن بر سر یک شبکه خدمات مالی مبهم، اما مهم آماده هستند”.

به گفته وال‌ستریت‌ژورنال، هیاهوی بعدی درباره سوئیفت خواهد بود. سوئیفت یک نهاد مالی جهانی مستقر در بلژیک است که بانک‌های جهان برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می‌کنند. دولت دونالد ترامپ به زودی، تحریم‌های مالی‌اش علیه تهران را برقرار خواهد کرد. یک پرسش این است که آیا این تحریم‌ها، سوئیفت را در بر‌می‌گیرد یا خیر.

شورای سردبیری وال‌ستریت‌ژورنال معتقد است برای اینکه این تحریم‌ها کارآمد باشند، باید سوئیفت را هم در برگیرند. زیرا به گفته این شورا، قطع ارتباط ایران از خدمات سوئیفت یکی از بهترین راه‌ها برای تضمین اثر تحریم‌ها است. اگر سوئیفت روابطش با بانک‌های ایرانی را قطع کند، شرکت‌ها و موسسات مالی ایرانی، برای نقل‌وانتقال پول به داخل و خارج از کشور دچار مشکل خواهند شد.

بنا به ادعای این روزنامه، جایگزین‌هایی برای سوئیفت هم وجود دارد، اما هیچکدام امنیت و نفوذ جهانی سوئیفت را ندارند. این نهاد مالی، در معرض فشار آمریکایی است. چرا که سیستم مالی آمریکایی در جهان بسیار گسترده به نظر می‌رسد. اعضای هیئت مدیره سوئیفت، شامل بانک‌های اروپایی و آمریکایی است و بسیاری از پیغام‌های سوئیفت به آمریکا می‌رود یا از آنجا می‌آید. برخی اروپایی‌ها، معتقدند واشنگتن بر سوئیفت نفوذ بیش از حدی دارد. شبکه‌ای که اروپایی‌ها معتقدند باید مثل اتحادیه اروپا، بر مبنای اجماع چندجانبه عمل کند.

در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، هنگامی که دولت اوباما به دنبال اعمال فشار بر ایران بود، سوئیفت با آمریکا علیه ایران همکاری کرد. اما مقامات سوئیفت می‌گویند اروپا و آمریکا درباره آن سیاست اتفاق نظر داشتند. اکنون آن‌ها می‌گویند بدون موافقت اروپا، توسط آمریکا مجبور می‌شوند همکاری کنند. اخیرا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، ایده تاسیس یک سیستم پیام رسانی اروپایی را مطرح کرده تا توانایی آمریکا برای اعمال تحریم‌های مالی را محدود کند. چین و روسیه هم از تاسیس یک جایگزینی که آن‌ها را از نفوذ آمریکا رها کند، خرسند خواهد بود.

مقامات سوئیفت می‌گویند آمریکا باید از این نگران باشد که یک جایگزین برای سوئیفت، قدرت این نهاد برای کمک کردن به آمریکا و اروپا جهت نظارت بر تراکنش‌های تروریستی را تضعیف خواهد کرد. با این حال، وال‌ستریت ژورنال در رد استدلال سوئیفت، مدعی شده که تروریست‌ها از قبل می‌دانند که چگونه از سوئیفت اجتناب کنند و از سایر ابزار‌ها برای تامین مالی عملیات‌شان استفاده کنند.

این روز‌ها همزمان با نزدیک شدن موعد اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا، فشار بر سوئیفت بیشتر شد است. روز سه شنبه، ۳۰ کارشناس و مقام سابق آمریکایی طی بیانیه‌ای، دولت ترامپ را ترغیب کردند که سوئیفت را جزو تحریم‌ها قرار دهد. جو لیبرمن، سناتور سابق، ریچارد آلن و رابرت مک فارلین، دو مشاور امنیت ملی سابق، جزو امضاکنندگان بیانیه بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید