نارضایتی جنسی؛ یکی از دلایل اصلی طلاق در ایران

    کد خبر :394779

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی انسانی صدرا نارضایتی جنسی و نبود آموزشهای مناسب را از دلایل اصلی طلاق در جامعه ایران دانست.

حجت الاسلام رضا غلامی در ‌نخستین کنگره ملی خانواده که امروز با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی و ۷۰۰ نفر از نمایندگان سازمانهای مردم نهاد حوزه ازدواج برگزار شد، طلاق را عامل فروپاشی خانواده دانست و گفت: این مسأله خسارات جبران‌ناپذیر و ادامه‌داری به همراه دارد چرا که این پدیده مثل یک ویروس کشنده به جان سلول بنیادی جامعه می‌افتد.

وی کمرنگ شدن سنت‌های گذشته، رواج سبک زندگی غربی، ضعف سیستم خودکنترلی را از عوامل اصلی آسیب بر پیکره خانواده در ایران برشمرد و اظهار داشت: نقطه کانونی این آسیب‌ها رواج سبک زندگی غربی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی انسانی صدرا افزود: به ضعف کشیدن نهاد خانواده و تبدیل آن به یک نهاد انفعالی و قوت دادن به فردگرایی باعث برترپنداری افراد نسبت به جامعه می‌شود و به این ترتیب جامعه سرنوشتی جز سودجویی، منفعت‌طلبی و طلاق نخواهد داشت.

غلامی ریشه شکل‌گیری فردگرایی را در فرهنگ فردگرایی دانست و گفت: با رشد فرهنگ فردگرایی همسر، فرزند و پدر و مادر تبدیل به ابزار سودرسانی می‌شوند و سودرسانی باعث تقویت یا تقلیل روابط افراد خواهد شد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی بگویند تا مادامی که زندگی انسان با محاسبات دنیای مدرن اداره می‌کنند غلبه بر فردگرایی ممکن نیست اما من معتقدم دین‌گرایی، فردگرایی را منزوی خواهد کرد.

به گفته این کارشناس مسائل دینی، خشم کنترل نشده عامل مهم و اصلی دیگر فروپاشی نهاد خانواده است. به همین دلیل دین بر کنترل خشم تأکید کرده است.

وی با اشاره به اینکه در میان صحبت‌های زوج‌های در معرض طلاق یک خشم افسارگسیخته و بدزبانی می‌بینیم، گفت: تلاش برای افزایش مهارت‌های کنترل خشم، استفاده از ظرفیت‌های منحصر به فرد فقه و اخلاق می‌تواند کمک کننده باشد البته سن مناسب این تقویت مهارت کودکی است اما برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی خشم قبل و بعد از ازدواج نیز کمک‌کننده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی انسانی صدرا عدم تعادل جنسی را سومین عامل فروپاشی خانواده‌ها دانست و ابراز داشت: محرک‌های جنسی غیرطبیعی و نامشروع اشتهای جنسی افراد را دگرگون کرده و این مسأله بر اثر هجمه غرب بوده است. افراد از نقطه تعادل خارج شده و نقاط ارضای جنسی‌شان تغییر کرده است.

وی نارضایتی جنسی را از دیگر دلایل طلاق خواند و گفت: تعادل‌بخشی جنسی در این شرایط دشوار است و مریض جنسی معمولاً دیر درمان می‌شود اما ما نیازمند تربیت جنسی افراد هستیم.

غلامی با اشاره به اینکه با بهانه حیازدایی و مغایرت تربیت جنسی با تربیت اسلامی با اصل این موضوع مخالفت می‌کند، اظهار داشت: تربیت جنسی امیال در این دوره زمانی معقول است و تربیت جنسی از کلیدهای سلامت جنسی خانواده و جامعه محسوب می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی انسانی صدرا بی‌اعتمادی و ترس از خیانت، حس بی‌اعتمادی را از دیگر عوامل طلاق برشمرد و ابراز داشت: حس بی‌اعتمادی زوجین با علایم و نشانه‌هایی شروع می‌شود که برخی توهمی و ناشی از بدبینی بوده و بخشی از آن بر پایه واقعیت است.

وی ایجاد یک نیروی اخلاقی برای بازدارندگی از انحرافات جنسی را حائز اهمیت دانست و گفت: در تعالیم اسلامی به وفور در این زمینه مفاهیم کاربردی داریم.

غلامی عامل پنجم فروپاشی خانواده‌های امروزی را مسأله نبود هویت در میان زنان خواند و خاطرنشان کرد: چالش هویت در بدحجابی زنان به خوبی قابل مشاهده است این چالش در میان مادران و زنان متأهل دیده می‌شود اما هنوز برخی تصور می‌کنند زن خدمتکار شوهر است و فلسفه وجودی او سرویس‌دهی به فرزندان و همسر بنا شده است.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی انسانی صدرا، وقتی رویکرد به زن به این حدود تنزل یابد نه تنها بخشی از آزادی‌های فردی‌اش نادیده گرفته می‌شود بلکه پرورش استعدادهای ذاتی وی به موضوع درجه 2 و یا 3 تبدیل شده و زن احساس بی‌هویتی می‌کند. در این شرایط درکی از نقش خود در خانواده نداشته و خانواده با اختلال جدی مواجه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اسلام با عدالت جنسیتی موافق است نه تساوی جنسیتی، گفت: عدالت جنسیتی موجب جدی شدن هویت زن در نهاد خانواده می‌شود.

غلامی کم‌توجهی به مسائل مردان در خانواده را عامل ششم طلاق برشمرد و گفت: نباید نقش مرد در خانواده را کمرنگ کنیم. ضعف آگاهی، عدم تربیت صحیح باعث این معضل شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی انسانی صدرا با اشاره به اینکه نقش پدر در اسلام حائز اهمیت بوده اما امروزه این نقش کمرنگ شده، گفت: سبک زندگی غربی و برخی بی‌عقلی‌ها در فرهنگ و رسانه موجب تحقیر پدر در خانواده شده و به همین دلیل نهاد خانواده با معضل مدیریت مواجه است و بسیاری از خانواده‌ها دچار هرج و مرج شده‌اند.

وی مادی‌زدگی که امروز در خانواده‌ها رواج پیدا کرده از دیگر عوامل طلاق دانست همچنین وجود اقتصاد نابسامان در خانواده‌ها و التهابات برون‌زا(التهابات اجتماعی) و شکل‌گیری اطلاعات وسیع و متناقض از جانب شبکه‌های اجتماعی را از دیگر عوامل طلاق در خانواده‌های ایرانی برشمرد.

غلامی در پایان با اشاره به لزوم بها دادن به تقوا و شکل‌گیری سیستم خودکنترلی گفت: اگر به هر دلیل این مسأله در افراد ضعیف شود ما شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تربیت فردی و اجتماعی نقطه کانونی است، گفت: اگر تقوا را در نظر بگیریم و به مراقبت در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بپردازیم در صحنه مواجهات اجتماعی موفق‌تر خواهیم بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی انسانی صدرا طراحی یک مدل تقوامحور برای افراد در جامعه را راهکار حل معضلات دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید