سه فاز پارس جنوبی امسال واردمدار می‌شود/مقدمات بورس نفت فراهم شود

    کد خبر :393331

وزیر نفت گفت: تا پایان امسال سه فاز پارس جنوبی به بهره برداری می رسد که به این ترتیب ۸۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت گاز کشور اضافه می شود.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت در آئین افتتاح چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان اینکه ایالات متحده امریکا، رفتاری در پیش گرفته که موجب شده هم خود این کشور و هم بازار نفت در تناقض باشند، گفت: آمریکایی ها نمی خواهند قیمت نفت افزایش یابد اما بزرگترین تولید کنندگان نفت همانند ایران، ونزوئلا و روسیه را با شدیدترین هجمه‌ها مواجه کرده اند.

وی افزود: امروز کشور با مشکلات بسیاری روبروست که بسیاری از آنها ناخواسته هستند و برای عبور از این مشکلات باید از ابزار عقل و اندیشه استفاده کرد نه کارهای روزمره و نمایشی.

وی ادامه داد: آنها(آمریکا) هر روز با اقدامات مختلف موجبات بی ثباتی بازار نفت را فراهم می کنند و در مقابل انتظار دارند تا قیمت نفت پائین بیاید. این در حالی است که ایران همیشه در راستای تعادل بازار و ایجاد امنیت در بازار نفت گام برداشته است و معتقد هستیم قیمت های عادلانه نفت می تواند به نفع عرضه کننده و متقاضیان باشد.

زنگنه در همین ارتباط به فشارهای ترامپ به عربستان و مقامات سعودی در مورد افزایش تولید و کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: افسوس می خورم از این میزان توهینی که به برخی از کشورهای منطقه می شود.

خوشبختانه در بخش صنعت گاز (پارس جنوبی) نیاز چندان و قابل ذکری به خارج از کشور نداریم و تا پایان امسال سه فاز پارس جنوبی به مدار بهره برداری می رسد و این در حالی است که سه فاز دیگر را برای سال آینده به مدار می آوریم. به این ترتیب با اضافه شدن سه فاز پارس جنوبی تا پایان امسال، ۸۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز کشور اضافه می شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه برای ایجاد تحرک در اقتصاد باید جریان توسعه را در صنعت نفت زنده نگه داریم، یادآور شد: یکی از روش های زنده نگه داشتن جریان توسعه در این صنعت، اجرای طرح های نگهداشت و افزایش توان تولید در این صنعت است.

وی درباره عرضه نفت خام در بورس نفت، توضیح داد: برای اجرای آن، باید صدها نکته جزئی بررسی شود و به صدها پرسش، پاسخ داده شودتا شرکت کنندگان و متقاضیان این بازار بدانند که در فضایی عادلانه و شفاف می توانند در بورس نفت حضور یافته و فعالیت کنند اما مقدمات این کار باید فراهم شود.

زنگنه با اعلام اینکه در بخش بالادستی و پائین دستی صنعت نفت، ظرفیت های توسعه ای زیادی وجود دارد، اظهار کرد: برای اینکه اقتصاد کشور را فعال کرده و شاهد توسعه و رونق و اشتغال زایی در آن باشیم باید صنعت نفت را توسعه دهیم.

وزیر نفت با اشاره به رکورد بی سابقه تولید بنزین در کشور طی سالهای گذشته گفت: توانسته ایم از تولید ۵۲ میلیون لیتر در روز در سال ۹۱ به تولید بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین در شهریور امسال دست یابیم.

زنگنه با اشاره به اختلاف قیمت بنزین، گازوییل و گازمایع در داخل کشور نسبت به بازار بین المللی آن گفت: از من درباره وضعیت قاچاق سوخت پرسیدند که پاسخ دادم الحمدلله وضعیت قاچاق در مرزها خوب است و از همه مرزها با موفقیت در حال انجام است! زمانی که پرسیده شد با قاچاق و قاچاقچی چه کنیم، پاسخ دادم قاچاقچی وجود ندارد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید