احتمال بایکوت کنفرانس اقتصادی ریاض از سوی آمریکا و انگلیس

    کد خبر :391460

منابع آگاه می‏‌گویند این احتمال وجود دارد که وزیر خزانه‎داری آمریکا و وزیر تجارت انگلیس در واکنش به پرونده خاشقجی از حضور در کنفرانس اقتصادی ریاض امتناع کنند.

بی‌بی‌سی در ادامه خبرها پیرامون حادثه مفقودشدن جمال خاشقجی منتقد و روزنامه‌نگار سعودی از احتمال پیوستن آمریکا و انگلیس به بایکوت کنفرانس بین‌المللی خبر داد که قرار است با موضوع سرمایه‌گذاری و اقتصاد در ریاض برگزار شود.

خاشقچی حدود ۱۲ روز پیش برای قانونی کردن روند ازدواج خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و از آن پس خبری از وی در دست نیست.

درحالی که شماری از گروه‌های رسانه‌ای از بایکوت کردن پوشش رسانه‌ای کنفرانس اقتصادی ریاض به میزبانی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خبر می‌دهند؛ منابع دیپلماتیک به بی‌بی‌سی گفته‌اند که «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا و «لیام فاکس» وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس نیز به احتمال زیاد از شرکت در کنفرانس خودداری خواهند کرد.

این درحالی است که منوچین دیروز گفته بود طبق برنامه‌ قبلی به ریاض خواهد رفت حال‌آنکه احتمال تغییر برنامه با توجه به به‌روزرسانی اطلاعات درخصوص پرونده خاشقجی را نیز رد نکرده بود.

از سوی دیگر، سخنگوی دفتر فاکس نیز می‌گوید برنامه وزیر تجارت انگلیس برای شرکت در این کنفرانس اقتصادی هنوز نهایی نشده است.

خبر احتمال بایکوت این کنفرانس از سوی آمریکا و انگلیس درحالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا وعده داده چنانچه عربستان مسئول مفقود شدن خاشقجی و قتل احتمالی وی باشد، با تنبیه مواجه خواهد شد. این درحالی است که وی همزمان منافع اقتصادی را بر مسائل حقوق‌بشری ارجحیت داده و گفت منظورش توقف تجارت تسلیحات با عربستان نیست چون اتخاذ چنین تصمیمی به منزله تنبیه مردم آمریکا است نه عربستان سعودی!

به گزارش مهر، ماجرای مفقود شدن خاشقجی و احتمال نزدیک به یقین درباره قتل وی، محمد سلمان را که مدعی انجام اصلاحات سیاسی و اجتماعی است زیر سوال برده و طرفدارن غربی را نیز به دلیل فشار افکار عمومی در تنگنا قرار داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید