آتش سوزی برج مسکونی در لندن کار دست دولت انگلیس داد

    کد خبر :37985

اعتراض و خشم نسبت به نحوه رسیدگی به وضعیت بازماندگان آتش سوزی برج «گرنفل» لندن افزایش یافته است.

به گزارش بازتاب گاردین در گزارشی نوشت: صدها نفر از تظاهرات کنندگان خشمگین از نحوه رسیدگی دولت لندن به فاجعه برج گرنفل به ساختمان های شهرداری «کنزینگتون» و «چلسی» هجوم بردند در حالی که دیگران مسیر نخست وزیر را که برای اولین بار در نزدیکی صحنه این تراژدی با ساکنان برج ملاقات می کرد، بستند.

تظاهرات کنندگان بیشتری نیز در مرکز لندن از وایت هال به سمت خیابان داونینگ و سپس به خیابان آکسفورد راهپیمایی کردند. این جمعیت سپس به سمت خیابان «کنزینگتون» مکان کردند در حالی که شعار «نه عدالت، نه صلح» سر می دادند.

تجمع ‌های مشابهی هم مقابل دفتر نخست ‌وزیر برگزار شده است.

یک زن در حالی که به برج اشاره می کرد، گفت: «ما امروز اینجا هستیم زیرا شما باید با چشمان گریان به این ساختمان نگاه کنید.» مردی از بلندگو گفت: «ما خواستار پاسخگویی دولت هستیم و این پاسخ هم اکنون باید ارائه شود. این اتفاق نباید در انگلیس می افتاد.»

معترضان به ساختمان شهرداری کنزینگتون یورش بردند و تلاش کردند مستقیما در دیدار با مسئولان، خواستار پاسخگویی آنها شوند.

آنها همچنین بر رسیدگی نامناسب به مردم آسیب دیده تاکید داشتند. دیگر تظاهرات کنندگان به یاد قربانیان یک دقیقه سکوت کردند و تاکید کردند که مرگ آنها مورد بی توجهی قرار گرفته است. در دیگر اعتراضات پراکنده، در مرکز مسیحی «لاتیامر» در چند متری برج لندن نیز معترضان با شب زنده داری برای قربانیان شمع روشن کردند.

چندین تظاهرات دیگر نیز در خارج از ساختمان شهرداری برنامه ریزی شده است.

واکنش «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به این رویداد به اعتراضات دامن زده است. اما هنگامی که شب گذشته از او در مورد نحوه پاسخگویی به این تراژدی و خشم مردم سوال شد، وی از پاسخ دادن طفره رفت.

در صبح روز جمعه، نخست وزیر با قربانیان در یک بیمارستان محلی ملاقات کرده بود، و در بعد از ظهر با قربانیان و بستگان آنها در یک کلیسا در نزدیکی محل حادثه دیدار داشت.

وی به دلیل تاخیر در این اقدامات تحت انتقادات شدید قرار دارد. وی نگرانی های امنیتی را مسبب این تاخیر دانست، اگر چه در روز قبل ملکه و نوه اش «ویلیام» هر دو از محل حادثه بازدید کرده بودند.

نخست وزیر با تخصیص یک صندوق نقدی 5 میلیون پوندی به دنبال جلب رضایت ساکنان محلی عصبانی است. اما وی در هنگام ترک کلیسا و در مواجهه با مردم عصبانی که او را هو می کردند، نیاز به حفاظت پلیس داشت.

حتی از درون حزب محافظه کار نیز واکنش ترزا می به این حادثه را مورد انتقاد قرار داده‌ اند.

«مایکل پورتیلو» از وزیران سابق دولت حزب محافظه ‌کار گفت: «ترزا می می ‌بایست در کنار قربانیان می ‌بود. او باید برای پذیرش احساسات مردم آماده باشد و تا این حد از مردم نترسد.»

«صادق خان» شهردار لندن نیز روز جمعه خطاب به ترزا می نوشت، مردم از واکنش کند نهادها ومقامات مسئول به شدت خشمگین هستند.

وی در بخشی از نامه خود نوشت: «ساکنان منطقه احساس می‌ کنند که تحت تاثیر فقدان اطلاعات در مورد اعضای خانواده و دوستان ‌شان غم و غصه آنها افزایش یافته است.»

او افزود مردم ساکن برج های مسکونی که در نمای آنها از موادی شبیه به برج مسکونی گرنفل استفاده شده اکنون به شدت نگران هستند که ممکن است حادثه مشابهی برای آنها اتفاق بیافتد.

عملکرد ترزا می با «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر بسیار متفاوت بود. کوربین هنگام دیدار از محل حادثه ساکنان این برج و اهالی محل را در آغوش گرفت.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه و از اعضای ارشد حزب محافظه‌ کار، حزب کارگر را متهم کرده که از این فاجعه برای اهداف سیاسی خود بهره‌ برداری می ‌کند. او در پیامی گفت: «انتقاد از عملکرد سرویس‌ های امداد، سیاست ‌بازی منزجرکننده حزب کارگر است.»

شورای محلی نیز در اسکان آوارگان قصور قابل توجهی داشت.

معترضان در ساختمان شهرداری کنزینگتون شعار می دادند: «ما عدالت می خواهیم.»

یکی از تظاهرات کنندگان به نام لیلا گفت: «من اینجا آمده ام چرا که مردم هیچ امیدی ندارند. آنها هیچ امیدی به 999 (تلفن اضطراری)ندارند. آنها با دوستان و اعضای خانواده خود خداحافظی می کنند. من عصبانی هستم. من خودم مادرم. آیا می توانید لحظه ای را تصور کنید که کودکان پشت پنجره فریاد می زنند و پدر و مادرهایشان را می خواهند.»

سازمان دهندگان تظاهرات جمعیت را تشویق می کردند تا زمانی که تحقیقات مستقل صورت نگرفته در محل باقی بمانند.

ساکنان محلی سه روز پس از آتش سوزی مرگبار و کشته شدن حداقل 30 نفر و مفقود شدن 70 نفر دیگر، هنوز در شوک هستند. «سوسن چوکار» از شش نفر از اعضای خانواده اش که در طبقه 22 زندگی می کردند،هیچ اطلاعی ندارد. او هم ساکن همین ساختمان است ولی در شب حادثه، منزل دوستش بود.

او گفت: «هیچ کس به ما کمکی نمی کند و هیچ اطلاعاتی به ما نمی دهد. من به دنبال مقصر نمی گردم فقط نگران خانواده ام هستم.»

ماموران پزشکی قانونی همچنان در حال شناسایی اجسادند و آن طور که گزارش شده نخستین قربانی که هویتش علنی شده یک پسر جوان اهل سوریه است. گفته می شود برخی از قربانیان هیچگاه شناسایی نخواهند شد.

آمار رسمی تلفات تاکنون حداقل 30 نفر اعلام شده اما تاکنون تنها هویت شش نفر از کشته شدگان تایید شده است. انتظار می ‌رود آمار تلفات بسیار بیشتر از این باشد. سه روز پس از حادثه، جستجوی ماموران امداد و نجات برای پیدا کردن قربانیان در طبقات سوخته این برج ادامه دارد.

«استوارت کاندی» فرمانده پلیس متروپولیتن لندن می‌گوید: «متاسفانه ممکن است هرگز نتوانیم هویت اجساد را شناسایی و تایید کنیم.»

او در پاسخ به سوالی مربوط به تعداد کشته شدگان گفت که امیدوار است آمار تلفات «سه رقمی» نشود.

وی یک بار دیگر اعلام کرد که هنوز دلیلی برای عمدی فرض کردن این آتش سوزی مشاهده نشده است.

آتش سوزی حدود ساعت 1 بامداد روز چهارشنبه آغاز شد و حدود 24 ساعت طول کشید تا 200 آتش نشان بتوانند آن را مهار کنند.

با گذشت سه روز از امحاء حریق، جستجو برای پیدا کردن اجساد همچنان ادامه دارد؛ بسیاری از قربانیان در هنگام آتش سوزی در خواب بودند.

یکی از نجات یافتگان که موفق شده به همراه خانواده ‌اش در همان لحظات نخست آتش سوزی ساختمان را ترک کند، گفت: «آتش در ابتدا قابل کنترل و مهار شدنی به نظر می رسید اما ناگهان دامنه آن گسترش پیدا کرد و همه برج را در بر گرفت.»

گفته می‌ شود نمای برج گرنفل حاوی نوعی پلی اتیلین بوده که ماده اصلی آن پلاستیک است. در حالی که باید از موادی استفاده شود که جلوی آتش مقاومت داشته باشد.

گفته شده که حدود 600 نفر در 120 آپارتمان این ساختمان سکونت داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید