پاتوق ضدایرانی در نیویورک

    کد خبر :377926

در سال ۲۰۱۳، درآمد این گروه حدود ۱.۷ میلیون دلار بوده که ۵۰۰ هزار دلار آن از سوی شلدون و میریان ادلسون، دو حامی مالی بزرگ ترامپ، تامین شده است. در همان سال، شلدون پیشنهاد داد که آمریکا به جای مذاکره با ایران، یک بمب هسته‌ای به آن شلیک کند. بودجه UANI در سال ۲۰۱۶ به ۵.۲ دلار رسید، اما منابع تامین مالی آن همچنان سری مانده است.

همزمان با حضور رئیس‌جمهور حسن روحانی در سازمان ملل، یک گروه لابی‌گری آمریکایی نشستی با حضور مقامات بلندپایه آمریکایی و عربی در نیویورک برگزار می‌کند.

به گزارش فرارو، روز سه شنبه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، در جریان فعالیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل، در نشست گروه موسوم به “متحد علیه ایران هسته‌ای” (UANI) سخنرانی می‌کنند. این نشست درباره سیاست دولت ترامپ در قبال خاورمیانه و ارتباط آن با تندروترین نیرو‌های ضدایرانی در آمریکا و منطقه پرسش‌هایی مطرح می‌کند.

طبق اعلامیه گروه UANI، علاوه بر بولتون و پومپئو، شخصیت‌های دیگری نیز در این نشست شرکت می‌کنند. مانند عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا، شیخ عبدالله بن راشد بن عبدالله آل خلیفه، سفیر بحرین در آمریکا، خالد الیمانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه یمن، برایان هوک، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، سوزان مالونی، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز، دنیس راس، پژوهشگر اندیشکده انستیتوی واشنگتن، مایکل سینگ، پژوهشگر ارشد اندیشکده واشنگتن، رادک سیکورسکی، وزیر خارجه سابق لهستان، نورمن رول، مدیر سابق امور ایران در دستگاه اطلاعات ملی آمریکا، جوزف لیبرمن، رئیس گروه UANI، لوسیندا کریتون، وزیر سابق امور اروپای ایرلند و مارک والاس مدیر عامل UANI.

تمام این افراد که در اندیشکده‌ها یا سمت‌ها متنفذ حضور دارند، مواضع سختگیرانه‌ای درباره ایران دارند.

آگهی نشست گروه ضدایرانی در نیویورک

الی کلیفتون و درک داویسون، دو کارشناس سیاست خارجی آمریکا، طی یادداشتی در وبگاه لوبلاگ، این گردهمایی را نشست جنگ‌طلبان توصیف کرده‌اند.

در یادداشت آمده:” دولت ترامپ، اصرار می‌کند که هدف سیاست ‘فشار حداکثری‌اش’ در برابر ایران، تغییر رژیم نیست بلکه تغییر ‘رفتار’ حکومت ایران است. اگر این صحیح باشد، پس تصمیم فرستادن دو مقام بلندپایه سیاست خارجی به نشست UANI، غیرقابل درک است. براساس لیست مهمانان این سازمان، عملا همه مقامات برجسته آمریکا و خارج از آن که به دنبال تقابل نظامی با ایران هستند، حضور خواهند داشت. عملا یک لیستی از جنگ‌طلبان”.

به گفته کلیفتون، حضور پومپئو و بولتون در این نشست ممکن است عمیقا نامناسب باشد. روابط مالی مبهم UANI، شامل ارتباطات مبهم با بازرگانان و بازیگران خارجی است.

یکی از نشست‌های سابق UANI با حضور مقامات سابق عربی و آمریکایی

ماهیت UANI

این گروه در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و ادعا می‌کند هدف آن آگاهی دادن به افکار عمومی درباره “رژیم ایران، از جمله قصد آن برای کسب تسلیحات هسته‌ای”، است. هئیت مدیره آن شامل تعدادی از نئومحافظه‌کاران متنفذ و ضدایرانی همچون مارک کرک، سناتور سابق، والتر روسل مید، پژوهشگر انستیتوی هادسون، و ری تکیه، پژوهشگر شورای روابط خارجی، است. خود بولتون، عضو هیئت مدیره UANI بوده و از سازمان شریک آن، یعنی پروژه مقابله با افراطگرایی (CEP)، ۱۶۵ هزار دلار بابت مشاوره دریافت کرده است. UANI بشدت با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مخالفت کرد و حتی راهش را از رئیس سابقش، گری سیمور، که از برجام حمایت کرده بود، جدا کرد.

گروه مزبور به طور پیوسته ادعا می‌کند که ایران به دنبال توسعه سلاح هسته‌ای است و حتی مدعی شده که ایران در حملات ۱۱ سپتامبر هم دست داشته است. البته این ادعا هرگز ثابت نشده است. با این حال، UANI منبع معتبری برای بحث‌و‌جدل‌های تصمیم‌سازان ضدایرانی دو جبهه در واشنگتن بوده است. این گروه از اتخاذ طیفی جامع از فشار‌ها با هدف منزوی ساختن ایران در سطح بین الملل، تضعیف اقتصاد آن و افزایش احتمال تقابل نظامی میان ایران و آمریکا حمایت کرده است.

منابع مالی این گروه ضدایرانی از میلیاردر‌های مخالف ایران تامین می‌شود. طبق اسنادی که لوبلاگ افشا کرده، توماس کاپلان، میلیاردر آمریکایی، در سال ۲۰۱۳، حدود ۸۴۳ هزار دلار به UANI کمک مالی کرده است. در آن سال، درآمد این گروه حدود ۱.۷ میلیون دلار بوده که ۵۰۰ هزار دلار آن از سوی شلدون و میریان ادلسون، دو حامی مالی بزرگ ترامپ، تامین شده است. در همان سال، شلدون پیشنهاد داد که آمریکا به جای مذاکره با ایران، یک بمب هسته‌ای به آن شلیک کند. بودجه UANI در سال ۲۰۱۶ به ۵.۲ دلار رسید، اما منابع تامین مالی آن همچنان سری مانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید