رویترز: همه قدرت‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند غیر از آمریکا

  • سیاسی
  • شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۹:۳۲
    کد خبر :374829

خبرگزاری رویترز با اشاره به نشست پیش روی وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ گزارش داد: کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران به غیر از آمریکا در حالی با یکدیگر در نیویورک دیدار می‌کنند که به گفته بسیاری از دیپلمات‌ها یک تلاش نشدنی برای زنده نگه داشتن این توافق است.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران قرار است روز دوشنبه هفته جاری راس ساعت ۸ (به وقت محلی) در نیویورک با یکدیگر دیدار و درباره تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماه مه برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور بحث و رایزنی کنند.

ماموریت حساس و شاید غیر واقع‌بینانه آن‌ها این است که تهران را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای و ادامه محدودیت‌های هسته‌ای‌اش ذیل این توافق علی‌رغم خروج واشنگتن از آن کنند. اقدامی که مانع از بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق هسته‌ای خواهد شد.

به گزارش رویترز، حسن روحانی رییس جمهور ایران برای دفاع از این توافق و مواجهه با تندروهای داخلی نیازمند دلایل محکم است. یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفت که روحانی نیازمند استدلال‌های محکم برای ماندن در این توافق است.

این دیپلمات افزود: ما تلاش می‌کنیم تا این استدلال را به او بدهیم اما اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم آنچه می‌توانیم انجام دهیم، محدود است.

هدف از حصول توافق هسته‌ای که بیش از دو سال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بر سر آن مذاکره شد این بود که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را در ازای رفع تحریم‌هایی که اقتصادش را با مشکل جدی مواجه کرده بود، محدود کند اما دونالد ترامپ این توافق را معیوب توصیف کرد چرا که معتقد بود شامل محدودیت بر موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور نمی‌شود.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای در تابستان سال جاری شروع به بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کرد. بخش دوم این تحریم‌ها از اوایل ماه نوامبر اعمال خواهد شد که صادرات نفت و گاز ایران را هدف قرار می‌دهد و به دنبال توقف خرید نفت از این کشور توسط مشتریان بزرگش شامل ژاپن، کره جنوبی، هند، چین و اروپا است.

اتحادیه اروپا در راستای حفظ توافق هسته‌ای قانونی موسوم به مقررات مسدود کننده را اجرایی کرده است تا از شرکت‌های اروپایی در برابر این تحریم‌های آمریکا محافظت کند با این حال اتحادیه اروپا با محدودیت‌هایی در آنچه می‌تواند برای مقابله با تحریم‌های نفتی انجام دهد، مواجه است، تحریم‌هایی که واشنگتن بر اساس آن‌ها می‌تواند هر شرکت یا بانکی که با ایران برای خرید نفت همکاری می‌کند را از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم کند. این وضعیت تاکنون نیز سبب شده تا چندین شرکت اروپایی از بازار ایران خارج شوند و یا روند خروج خود را آغاز کنند.

ایران تاکید می‌کند که آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای در حالی که تهران همواره به تعهداتش پایبند بوده است با سوء نیت رفتار کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از روند اجرای تعهدات هسته‌ای در توافق بار دیگر تایید کرد که ایران کماکان تمامی تعهداتش را به طور کامل اجرا می‌کند. مقامات ایرانی در هفته‌های اخیر گفته‌اند که اگر اروپایی‌ها نتوانند تجارت با ایران را ادامه دهند، تهران ممکن است اجرای تعهداتش را کاهش دهد یا آن را محدود کند.

اما دیپلمات‌های اروپایی امیدوارند که مانع از این اتفاق شوند. آن‌ها خواهان این هستند که برنامه هسته‌ای ایران را کماکان زیر نظر داشته باشند و به تهران اعلام کرده‌اند که اگر این کشور اجرای تعهداتش را متوقف کند، آن‌ها نیز راه دیگری جز بازگرداندن تحریم‌هایشان ندارند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی دیگر اظهار داشت: آن‌ها به طور مرتب به ما می‌گویند که وضعیت وحشتناک است. آن‌ها می‌گویند که می‌خواهند توافق را کنار بگذارند یا تنها بخشی از آن را اجرا کنند. با این حال ایرانی‌ها تاکنون به اجرای تعهدات‌شان در برجام پایبند بوده‌اند.

این دیپلمات افزود: ما نیز به ایرانی‌ها هشدار می‌دهیم که اگر از توافق خارج شوند، آن‌ها بیشتر از ما آسیب خواهند دید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید